9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace Max ei ole sen huonompi kuin erilogoiset mallisukulaisetkaan Jos henkilöautoissa alkaa tuntumaan, että markkinoilla pyörii samat autot eri logojen välissä, niin pakettiautopuolella valikoimaa on vielä huomattavasti vähemmän. Toyota Proace on kuulunut jo vuosia Stellantiksen pakettiautoyhteistyöhön. Nyt japanilaisvalmistaja liittyy myös kookkaampien Fiat Ducaton, Citroën Jumperin, Peugeot Boxerin ja Opel Movanon kanssa samaan porukkaan Proace Max -pakettiautolla.Siinä missä henkilöautomalleissa autonvalmistajat saattavat tehdä yhteistyömalleihinsa itse varsin isojakin muutoksia, niin pakettiautoissa tilanne on erilainen. Autoihin vaihdetaan periaatteessa vain logot keulaan, perään, ohjauspyörään ja tarvittaessa ohjaamon näyttöihin. Suurin ”paremmuus” logonvaihdos-pakettiautojen välillä koostuukin pitkälti siitä, kuka tarjoaa parhaan hinnan, jälkimarkkinapalvelut ja varustelun. Ohjaamon viihtyvyys Voimalinja Taas yksi samanlainen pakettiauto Avaimen käyttö tankkaamisessa Proace Max on saatavilla neljällä eri koripituudella ja kolmella korkeudella. Moottorivaihtoehtoja on kolme: 103- ja 132-kilowattiset (140- ja 180-hevosvoimaiset) versiot 2,2-litraisesta dieselistä ja 205-kilowattinen täyssäkö. Sähköversiossa ajoakun kokonaiskapasiteetiksi ilmoitetaan 110 kilowattituntia ja huippulataustehoksi 150 kilowattia. Diesel on saatavilla kummassakin tehoversiossa joko kuusiportaisella käsivaihteistolla, tai kahdeksanportaisella momentinmuunnin-automaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsommat vehkeetNäistä koeajoon saimme L3H2-mallin, eli toiseksi pisimmän ja korkeudeltaan keskimmäisen version pienempitehoisella dieselmoottorilla ja automaattina.Ohjaamo on nykyaikaisten pakettiautojen tapaan varsin miellyttävä, vaikka henkilöautojen kanssa kilpailemiseen on vielä pitkä matka. Ajoasento on pysty, eikä pidemmälle kuljettajalle ole tilaa ihan liiaksi asti – mutta 185-senttimetrinen pystyy matkustamaan ohjaamossa varsin mukavasti. Comfort-varusteluun kuuluvan tietoviihdejärjestelmän näyttö on 10,0-tuumainen ja älypuhelinpeilaukset toimivat langattomasti. Äänentoistojärjestelmästäkin kuulee oikeasti haluamaansa audiotuotetta yllättävän selkeästi. Digimittaristo on selkeä ja informatiivinen. Edellä mainituista ergonomiasyistä uusilla pakettiautoilla ajaminen on varsin mukavaa vaihtelua. Risteyksissä ohjaus tuntuu keskittävän paremmin kuin moni tämän päivän henkilöauto. Taajamassa tyhjällä pakettiautolla pompotus on toki sitä luokkaa, että mukana olevat termoskahvit läikkyvät väkisin syliin, mutta se on lähes 1 500 kilogramman kantavuuden hinta. Pienempitehoisella moottorilla ja isolla korikoollakin auto tuntuu kiihtyvän maantienopeuksiin riittävän hyvin, mutta painavampia kuormia rahtaava saattaa haluta ruksia tehokkaamman viritysasteen. Perinteinen automaattivaihteisto toimii moitteettoman ennustettavasti ja pehmeästi. Myös ajomelu pysyy 100 km/h -nopeuksissa pakettiautoksi hyvällä tasolla. Koeajoyksilössä kuormatilaa on 13 kuutiota. Sidontalenkkejä on reilusti niin tavaratilan lattiassa kuin seinissäkin. Ovet ovat helppokäyttöiset ja suhteellisen kevyet.Ilman kuormaa, enimmäkseen maantieajoa ajaessa Proacen viikon kulutus asettui reilun 12 l/100 km -tienoolle. Auton suurin ärsyttävyys paljastuukin vasta autoa tankatessa. Polttoainetankin korkki aukeaa nimittäin vain auton avaimella, eikä avain ole ns. taitettavaa mallia, vaan se on nyhrättävä aina irti kiinteästä kuorestaan.Edullisimmillaan pienikokoisimman Proace Maxin saa hankittua 46 718 eurolla. Tällöin autosta puuttuu Comfort-varustellusta koeajoautosta löytyvät LED-ajovalot, älypuhelinpeilaus, digimittaristo ja etusumuvalot. Vakiovarustelukin on kuitenkin varsin hyvä, siihen kuuluu muun muassa polttonestekäyttöinen lisälämmitin, penkinlämmitin, peruutuskamera ja 270 astetta aukeavat takaovet. Toyota Proace Max 2.2D 140 L3H2 Comfort 8A/T 4-ovinen 3500 POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. dieselmoottori 2 184 cm3 8-v. automaattivaihteisto 103 kW (140 hv), 380 Nm WLTP-kulutus 8,7 l/100km CO2-päästöt 228 g/km Mitat Pituus 6 127 mm Leveys 2 050 mm Korkeus 2 522 mm Akseliväli 4 035 mm Tavaratila 13 m3 Omamassa 2 080 kg perävaunu 2 500 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 58 700 € koeajoauto 58 888 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 18.7.2024 Koeajo Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous