20.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: tutulla tavalla korotettu – Volvo V60 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 Cross Country toteutettiin samalla, hyväksi havaitulla kaavalla kuin muutkin ruotsalaiset maastofarkut. Hyvää: käytännöllisyys, maavara, tilat, ajettavuus. Huonoa: takaistuimen reisituki, pieni suksiluukku, voimalinjan ajoittainen sivistymättömyys. Jos on viime vuonna uudistunut Volvo V60 sidottu tiukasti merkin visuaaliseen ilmeeseen, sama pätee maastomaiseen Volvo V60 Cross Country -versioon, joka on tuorein painos ruotsalaismerkin jo 1990-luvulla alkaneesta korotettujen perheautojen jatkumosta.Tavallaan ristiriitaiseen, mutta myös piristävään ulkonäköön, missä kiilamaisen matala farkkukori yhdistyy jyhkeään alustaan, saimme tottua jo isoveli V90 Cross Countryssa. Design onkin otettu V60:ssa käyttöön lähes sellaisenaan.Sama pätee fyysisiin ratkaisuihin. Maavaraa on reilusti enemmän kuin perus-V60:ssa – valmistajan ilmoituksen mukaan kasvu on 75 millimetriä ja lopputulos 206 mm – ja kokonaisuuden kruunaavat mustat muoviset puskureiden alaosat, helmat sekä lokasuojien kaaret. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAluksi yhtenä mallinaVoimalinjan osalta valinta on tehty valmistajan toimesta valmiiksi: Cross Countryn saa vain D4-mallina eli 190-hevosvoimaisella painoksella kaksilitraisesta dieselistä, yhdistettynä luonnollisesti automaattivaihteistoon ja vieläkin luonnollisemmin nelivetoon.Tuotannossa on myös maltillisempi diesel eli 150 hevosvoiman D3, mutta sitä ei ainakaan toistaiseksi tuoda Suomeen. Sen sijaan bensiinimoottorinen, 250-heppainen T5 saadaan meidänkin markkinoillemme ensi kesän tullen. Ajamisen kannalta Cross Country on lajityypilliseen tapaansa juuri sellainen kuin pitääkin, eli korotettua alustaa ei havaitse ylimääräisenä huojakkuutena. Ajettavuus liukkaalla on kaikkiaan erinomaista: etupyörien pitoon voi luottaa, ja perä myötää sopivasti käännöksissä. Maantiellä auto taasen asettuu kulkemaan suoraan ja vakaasti.Myös melutaso pysyttelee alhaisena, lukuun ottamatta kiihdytyksiä, joissa dieselmoottori rohisee melko kuuluvana. Myös tuttu viivyttely liikkeellelähdöissä on edelleen läsnä. Hieman yllättäen sähkösäätöinen ja nahkaverhoiltu kuljettajan istuin ei ainakaan tässä yksilössä ihan vakuuttanut – istuinosa on kyllä pitkä, mutta sen etureuna ei säädy riittävän ylös, jolloin reisituki jää epävolvomaisen haaleaksi. Sama pätee nykytyyliin toteutettuun takapenkkiin. Tavaratila on suuri, suksiluukku puolestaan ei.Tuhansia suuntaansaAivan kuten perusmallisten kartanoautojen kohdalla, myös Cross Countryn tapauksessa V60:n valinta V90:n sijaan vaikuttaa järkevämmältä. Tilaa on molemmissa suurin piirtein yhtä paljon, mutta alkaen-hintaeroa maastomallien välille kertyy melkein seitsemän tuhatta euroa. V90:n päällimmäiseksi eduksi jääkin vain mahdollisuus valita tehokkaampia T6- ja D5-moottoreita. Se, kannattaako V60 Cross Countrysta maksaa reilun kolmen tuhannen euron lisähinta vastaavalla voimalinjalla varustettuun V60-perusmalliin nähden, riippuu tietysti siitä, miten kovaa hidastetöyssyihin haluaa ajaa, ja kuinka paljon mökkitiellä on kierrettäviä kiviä. Ja onhan ekstramaavarasta hyötyä myös tällaisina runsaslumisina talvina.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti HentinenLisätietoja: www.volvocars.com/v60-cross-country Volvo V60 Cross Country D4 AWD Business aut Hinta alkaen 51 861 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 584 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4784 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2874 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”