7.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: vaivatonta virtuaalisuutta – Seat Ateca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on viilattu isolla digitaalimittaristolla vieläkin paremmaksi paketiksi. Hyvää: tyylikäs mittaristo, ajettavuus, ajomukavuus, tilat, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: liian suuria vaihteita suosiva automaatti, moottorin pörinä. Kun Seat Ateca ensiesiteltiin kotimaisemissaan Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta sitten, mainitsimme ensikoeajossa, ettei Volkswagen-konsernin monissa malleissa esiintyvä niin kutsuttu virtuaalinen mittaristo kuulunut valikoimaan edes lisävarusteena. Nykyisellään tuo puute on korjattu, sillä tämän perinteiset analogiset mittarit korvaavan 10,25-tuumaisen digitaalisen näyttötaulun saa Atecaan reilun 500 euron ekstrahintaan. Mittaristoa kutsutaan espanjalaismerkin leirissä nimellä Seat Digital Cockpit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnelman kohottaja Virtuaalisen mittariston käyttölogiikka on konsernin sisarmerkeistä tuttu. Näkymiä saa melko vapaasti muokattua mieleisekseen, ja ohjauspyörän view-painikkeella vaikkapa navigaattorin kartta paisuu koko ruudun kokoiseksi. Samalla nopeus- ja käyntinopeusmittarit pienenevät näytön alanurkkiin. Vaihtoehtoisesti näytön voi riisua pimeällä tiellä hyvinkin simppeliksi – ja silmiä rauhoittavaksi – ammoisen Saabin Night Panel -toiminnon tapaan. Sekin piristää, että näytön ulkoasu on viilattu Seat-henkiseksi. Tavallisten pyöreiden mittarien ohella esiin saa esimerkiksi särmikkään muotoiset mittarit, jotka sopivat myös typografialtaan valmistajan terävään design-kieleen. Kritiikkiä voi antaa näytön alareunassa olevien matkamittarin ja vakionopeudensäätimeen asetetun vauhdin lukemista, jotka on toteutettu turhan pienellä fonttikoolla. Ja kuten aiemmissakin vastaavissa toteutuksissa, systeemin käyttö vaatii hieman opettelua. Silti hieno ja hyväresoluutioisella grafiikalla toteutettu mittaristo on harkitsemisen arvoinen. Samalla se nostaa Atecan laatuvaikutelmaa entistä lähemmäs vaikkapa Audin premium-maailmaa. Näin pienistä asioista se voi joskus olla kiinni… Paljon hyvää… Koeajoauto edusti malliversiota Style Business, joka tarjoaa maahantuojan mukaan jopa yli neljäntuhannen euron edun tavalliseen Style-versioon nähden. Varustelu karttuukin muun muassa suuremmalla kosketusnäytöllä navigaattoreineen, pysäköintitutkalla myös edessä sekä pysäköintiavustimella, polttoainetoimisella ja kaukosäädettävällä lisälämmittimellä, sähköisesti liikkuvalla hands free -takaluukulla, täysin avaimettomalla käytöllä sekä led-ajovaloilla. Business-mallit ovat aina automaattivaihteisia, ja samat lisät ovat tarjolla myös Atecan tyyriimpiin, Xcellence- ja FR-varustetasoihin. Näiden mukana autoon sisältyy vielä nelivetokin. …ja vähän huonoa Ajoltaan Ateca ei ole muuttunut, eikä tarvitsekaan. Ominaisuudet ovat sen verran hyvässä tasapainossa keskenään niin ajettavuuden, mukavuuden kuin tilojenkin puolesta, että juuri parempaa ei kompaktien katumaasturien luokasta edelleenkään löydy. Erityisesti taajama-ajon höyhenenkevyen hallinnan jämäköityminen maantielle ihastuttaa. Moittimista kertyy oikeastaan vain turhankin ekohenkisestä voimalinjasta: isot vaihteet pesässä tasanopeutta jyristellessä ehkä parannetaan maailmaa, mutta hyvältä se ei tunnu. Kaksoiskytkinautomaatin ohjelmointi paremmin ajotilanteisiin sopiviin pykäliin jääkin toivelistalle, aivan kuten taannoisessa Seat Leon -koeajossamme. Hullunkurista oli sekin, että dieselmoottorin bensakonemainen pörinä yltyy maantienopeuksissa selvästi erottuvimmaksi melunlähteeksi muuten hyvin hiljaisessa autossa. Mutta pikkuseikkojahan nuo lopulta ovat. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ateca 1.6 TDI 115 Style Business DSG Hinta alkaen 33 539 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 455 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 3250–4000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3250 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan