7.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: vaivatonta virtuaalisuutta – Seat Ateca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on viilattu isolla digitaalimittaristolla vieläkin paremmaksi paketiksi. Hyvää: tyylikäs mittaristo, ajettavuus, ajomukavuus, tilat, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: liian suuria vaihteita suosiva automaatti, moottorin pörinä. Kun Seat Ateca ensiesiteltiin kotimaisemissaan Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta sitten, mainitsimme ensikoeajossa, ettei Volkswagen-konsernin monissa malleissa esiintyvä niin kutsuttu virtuaalinen mittaristo kuulunut valikoimaan edes lisävarusteena.Nykyisellään tuo puute on korjattu, sillä tämän perinteiset analogiset mittarit korvaavan 10,25-tuumaisen digitaalisen näyttötaulun saa Atecaan reilun 500 euron ekstrahintaan. Mittaristoa kutsutaan espanjalaismerkin leirissä nimellä Seat Digital Cockpit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelman kohottajaVirtuaalisen mittariston käyttölogiikka on konsernin sisarmerkeistä tuttu. Näkymiä saa melko vapaasti muokattua mieleisekseen, ja ohjauspyörän view-painikkeella vaikkapa navigaattorin kartta paisuu koko ruudun kokoiseksi. Samalla nopeus- ja käyntinopeusmittarit pienenevät näytön alanurkkiin. Vaihtoehtoisesti näytön voi riisua pimeällä tiellä hyvinkin simppeliksi – ja silmiä rauhoittavaksi – ammoisen Saabin Night Panel -toiminnon tapaan.Sekin piristää, että näytön ulkoasu on viilattu Seat-henkiseksi. Tavallisten pyöreiden mittarien ohella esiin saa esimerkiksi särmikkään muotoiset mittarit, jotka sopivat myös typografialtaan valmistajan terävään design-kieleen.Kritiikkiä voi antaa näytön alareunassa olevien matkamittarin ja vakionopeudensäätimeen asetetun vauhdin lukemista, jotka on toteutettu turhan pienellä fonttikoolla. Ja kuten aiemmissakin vastaavissa toteutuksissa, systeemin käyttö vaatii hieman opettelua.Silti hieno ja hyväresoluutioisella grafiikalla toteutettu mittaristo on harkitsemisen arvoinen. Samalla se nostaa Atecan laatuvaikutelmaa entistä lähemmäs vaikkapa Audin premium-maailmaa. Näin pienistä asioista se voi joskus olla kiinni…Paljon hyvää…Koeajoauto edusti malliversiota Style Business, joka tarjoaa maahantuojan mukaan jopa yli neljäntuhannen euron edun tavalliseen Style-versioon nähden. Varustelu karttuukin muun muassa suuremmalla kosketusnäytöllä navigaattoreineen, pysäköintitutkalla myös edessä sekä pysäköintiavustimella, polttoainetoimisella ja kaukosäädettävällä lisälämmittimellä, sähköisesti liikkuvalla hands free -takaluukulla, täysin avaimettomalla käytöllä sekä led-ajovaloilla.Business-mallit ovat aina automaattivaihteisia, ja samat lisät ovat tarjolla myös Atecan tyyriimpiin, Xcellence- ja FR-varustetasoihin. Näiden mukana autoon sisältyy vielä nelivetokin.…ja vähän huonoaAjoltaan Ateca ei ole muuttunut, eikä tarvitsekaan. Ominaisuudet ovat sen verran hyvässä tasapainossa keskenään niin ajettavuuden, mukavuuden kuin tilojenkin puolesta, että juuri parempaa ei kompaktien katumaasturien luokasta edelleenkään löydy. Erityisesti taajama-ajon höyhenenkevyen hallinnan jämäköityminen maantielle ihastuttaa.Moittimista kertyy oikeastaan vain turhankin ekohenkisestä voimalinjasta: isot vaihteet pesässä tasanopeutta jyristellessä ehkä parannetaan maailmaa, mutta hyvältä se ei tunnu. Kaksoiskytkinautomaatin ohjelmointi paremmin ajotilanteisiin sopiviin pykäliin jääkin toivelistalle, aivan kuten taannoisessa Seat Leon -koeajossamme.Hullunkurista oli sekin, että dieselmoottorin bensakonemainen pörinä yltyy maantienopeuksissa selvästi erottuvimmaksi melunlähteeksi muuten hyvin hiljaisessa autossa. Mutta pikkuseikkojahan nuo lopulta ovat.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ateca 1.6 TDI 115 Style Business DSG Hinta alkaen 33 539 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 455 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 3250–4000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3250 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon