7.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: vaivatonta virtuaalisuutta – Seat Ateca Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on viilattu isolla digitaalimittaristolla vieläkin paremmaksi paketiksi. Hyvää: tyylikäs mittaristo, ajettavuus, ajomukavuus, tilat, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: liian suuria vaihteita suosiva automaatti, moottorin pörinä. Kun Seat Ateca ensiesiteltiin kotimaisemissaan Barcelonassa kaksi ja puoli vuotta sitten, mainitsimme ensikoeajossa, ettei Volkswagen-konsernin monissa malleissa esiintyvä niin kutsuttu virtuaalinen mittaristo kuulunut valikoimaan edes lisävarusteena. Nykyisellään tuo puute on korjattu, sillä tämän perinteiset analogiset mittarit korvaavan 10,25-tuumaisen digitaalisen näyttötaulun saa Atecaan reilun 500 euron ekstrahintaan. Mittaristoa kutsutaan espanjalaismerkin leirissä nimellä Seat Digital Cockpit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnelman kohottaja Virtuaalisen mittariston käyttölogiikka on konsernin sisarmerkeistä tuttu. Näkymiä saa melko vapaasti muokattua mieleisekseen, ja ohjauspyörän view-painikkeella vaikkapa navigaattorin kartta paisuu koko ruudun kokoiseksi. Samalla nopeus- ja käyntinopeusmittarit pienenevät näytön alanurkkiin. Vaihtoehtoisesti näytön voi riisua pimeällä tiellä hyvinkin simppeliksi – ja silmiä rauhoittavaksi – ammoisen Saabin Night Panel -toiminnon tapaan. Sekin piristää, että näytön ulkoasu on viilattu Seat-henkiseksi. Tavallisten pyöreiden mittarien ohella esiin saa esimerkiksi särmikkään muotoiset mittarit, jotka sopivat myös typografialtaan valmistajan terävään design-kieleen. Kritiikkiä voi antaa näytön alareunassa olevien matkamittarin ja vakionopeudensäätimeen asetetun vauhdin lukemista, jotka on toteutettu turhan pienellä fonttikoolla. Ja kuten aiemmissakin vastaavissa toteutuksissa, systeemin käyttö vaatii hieman opettelua. Silti hieno ja hyväresoluutioisella grafiikalla toteutettu mittaristo on harkitsemisen arvoinen. Samalla se nostaa Atecan laatuvaikutelmaa entistä lähemmäs vaikkapa Audin premium-maailmaa. Näin pienistä asioista se voi joskus olla kiinni… Paljon hyvää… Koeajoauto edusti malliversiota Style Business, joka tarjoaa maahantuojan mukaan jopa yli neljäntuhannen euron edun tavalliseen Style-versioon nähden. Varustelu karttuukin muun muassa suuremmalla kosketusnäytöllä navigaattoreineen, pysäköintitutkalla myös edessä sekä pysäköintiavustimella, polttoainetoimisella ja kaukosäädettävällä lisälämmittimellä, sähköisesti liikkuvalla hands free -takaluukulla, täysin avaimettomalla käytöllä sekä led-ajovaloilla. Business-mallit ovat aina automaattivaihteisia, ja samat lisät ovat tarjolla myös Atecan tyyriimpiin, Xcellence- ja FR-varustetasoihin. Näiden mukana autoon sisältyy vielä nelivetokin. …ja vähän huonoa Ajoltaan Ateca ei ole muuttunut, eikä tarvitsekaan. Ominaisuudet ovat sen verran hyvässä tasapainossa keskenään niin ajettavuuden, mukavuuden kuin tilojenkin puolesta, että juuri parempaa ei kompaktien katumaasturien luokasta edelleenkään löydy. Erityisesti taajama-ajon höyhenenkevyen hallinnan jämäköityminen maantielle ihastuttaa. Moittimista kertyy oikeastaan vain turhankin ekohenkisestä voimalinjasta: isot vaihteet pesässä tasanopeutta jyristellessä ehkä parannetaan maailmaa, mutta hyvältä se ei tunnu. Kaksoiskytkinautomaatin ohjelmointi paremmin ajotilanteisiin sopiviin pykäliin jääkin toivelistalle, aivan kuten taannoisessa Seat Leon -koeajossamme. Hullunkurista oli sekin, että dieselmoottorin bensakonemainen pörinä yltyy maantienopeuksissa selvästi erottuvimmaksi melunlähteeksi muuten hyvin hiljaisessa autossa. Mutta pikkuseikkojahan nuo lopulta ovat. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Ateca 1.6 TDI 115 Style Business DSG Hinta alkaen 33 539 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 455 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 3250–4000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3250 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe