3.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: vilkas mutta vakaa – Mercedes-Benz A 250 AMG Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallistonsa toiseksi kiivain versio Mercedes-Benz A 250 on menevä ja monipuolinenkin paketti. Hyvää: moottori, vaihteisto, alusta, ajettavuus. Huonoa: vaihdeviiksi, takaistuimen tuki, hinta varustein. Mercedes-Benz A 250 AMG Line osoittautuu koeajossa autoksi, jossa yhdistyvät liki vastakkaiset ominaisuudet. Auto on käytökseltään vilkas ja nuorekas, mutta tarvittaessa tasainen ja vakaa. Nuorekkuutta A-sarjalaisessa edustavat muun muassa väkevä moottori ja muotoilun yksityiskohdat, kuten timanttikuvioitu jäähdytinsäleikkö, 18-tuumaiset AMG-vanteet, urheilullinen monitoimiratti sekä urheilulliset istuimet. Stuttgartilaisvalmistajan uusi käyttöjärjestelmä edustaa monipuolista liitettävyyttä. Käyttöliittymän aiempaa kehittyneempi puheenohjaus ja vaakasuuntaisesti ratkaistu näyttöalue on herättänyt ihastusta – etenkin jos auto on varustettu näyttöjen isommilla painoksilla. Toinen 10,25-tuumaisista näytöistä toimii tarkkapiirtoisena digitaalimittaristona, toinen puolestaan kojelaudan keskinäyttönä. Matkustamon materiaalituntuma ja viimeistely ovat premium-tasoa – yhdellä poikkeuksella. Vaihdekepin virkaa hoitava ratin takainen viiksikytkin on muovinen ja heppoisen oloinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilo irti maantiellä Tasaisuutta ja vakautta, ellei peräti elämänkokemusta, edustaa auton ajettavuus. Elämänkokemus ei ole liioittelua, sillä neljä vuotta kehiteltyä automallia testattiin neljässä maanosassa peräti 12 miljoonan testikilometrin verran. Ajettavuus on todellakin kunnossa, ja ohjaustuntuma on luonteva. A-sarjalainen tuntuu kokoistaan isommalta: tanakasti tiessä istuvaa autoa ei tarvitse paimennella. Autoa on lysti viedä mutkateilläkin. Se on riittävän urheilullinen ja terhakka, muttei paikat hampaista irrottavan pintakova. Taka-akselilla käytetään – mersun ainoana etuvetomallina – monivarsituentaa. Ratkaisu selittää osaltaan vakaata ja mallikasta ajokäytöstä. Ruutia riittää Malliston toiseksi tehokkain – juuri esitellyn AMG A 35 -mallin alapuolella oleva – kaksilitrainen nelisylinterinen bensiiniturbomoottori suo käyttöön tehoa 224 hevosvoiman tehon ja 350 newtonmetrin vääntömomentin. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Ruudikkaalla voimalinjalla varustettuna pikkumersu pääsee oikeuksiinsa. Kiihtyvyys on hyvää luokkaa, ja vaihteisto lyö uutta pykälää jouheasti sekä riittävän rivakasti. Ajoasetuksilla haluttua ajotuntumaa voi hieman räätälöidä kullisenkin ajofiiliksen mukaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nuoren parin valinta Vauhdikas viistoperä on nappivalinta nuoren parin käyttöautoksi. A on kaupungissa ketterä ja sisältä riittävän väljä. Myöhempinä vuosina takaistuimille mahtuu toki perheen nuori katras, mutta teini-iän tullen jalkatilat voivat käydä tukaliksi. Istuinkaan ei juuri tarjoa reisitukea. Tavaratila asettaa myös omat rajoitteensa esimerkiksi harrastusvälineiden mahtumiselle. Vaikka lastausaukko on edeltäjämallia leveämpi, on tavaroille varattu alemmassa keskiluokassa tavanomaiset 370 litran tilat. Kiinteillä pääntuilla varustetut urheilulliset etuistuimet tarjoavat kohtalaisesti tukea ja säätyvät riittävästi, joten istuinasento löytyy vaivattomasti. Jos autolla nojaa kaarteissa, ei istuinosa kuitenkaan tarjoa kovin tanakkaa sivutukea. Navigaattoriin ja keulakameran yhteistyö yllättää, sillä risteykseen saapuessa keskinäyttö vaihtaa kartan kamerakuvaan. Ihan näyttävä toiminto, mutta yksi hammastelu sallittakoon. Kamerakuvan näkyessä ajotilojen valintakytkimen napsuttelu ei toteuta toivetta: valinta toteutuu vasta kamerakuvan häipyessä. Herkkuja rahalla Kookas näyttö tulee lisävarusteisen Premium Plus -paketin mukana. Sen autoverollinen hinta on suolaiset 7 578 euroa. Pakettiin kuuluu muun muassa kovalevynavigointi, pysäköintipaketti, avaimeton järjestelmä, paremmat kaiuttimet, käännettävä takakyynärnoja, matkustamon tunnelmavalaistus, etuistuinten sähkösäätö muistilla, nelisuuntainen ristiseläntuen säätö, panoraamakattoluukku sekä multibeam-led-valot. Ajovalot sopeutuvat nopeasti eli millisekunneissa kulloiseenkin ajotilanteeseen ja luovat auton eteen järkevimmän mahdollisen valokuvion. Kääntymisvalot kytkeytyvät itsestään päälle. Kääntymisvalot myös aktivoituvat noin 70 metriä ennen liikenneympyrää tai noin 40 metriä ennen risteystä. Älyvalojen ominaisuuksia on myös niin sanottu city light -toiminto, joka säätää valokuvion alhaisissa ajonopeuksissa ja valaistuissa taajamissa automaattisesti erityisen leveäksi. Osa järjestelmää ovat mukautuvat kaukovalot, joka kytkee vastaantulijan tullen osan ajovaloyksikön 18 ledistä pois päältä, jottei vastaantulija häikäisty. Alemman keskiluokan autona A-sarjalainen ei saisi maksaa liikaa. Ja toisaalta yltääkseen premiumiksi, auto kaipaa runsasta ja modernia varustelua. Herkut tulevat varustetason ja lisävarustelistan ruksailun avulla. Kaikki kiva maksaa. Koeajoyksilön hinta kipuaa yli 62 000 euron – ja se on tuhti tukku rahaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/a-class/hatchback Mercedes-Benz A 250 AMG-line Hinta alkaen 46 215 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 131 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 165 kW (224 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2729 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 600/725 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan