3.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: vilkas mutta vakaa – Mercedes-Benz A 250 AMG Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallistonsa toiseksi kiivain versio Mercedes-Benz A 250 on menevä ja monipuolinenkin paketti. Hyvää: moottori, vaihteisto, alusta, ajettavuus. Huonoa: vaihdeviiksi, takaistuimen tuki, hinta varustein. Mercedes-Benz A 250 AMG Line osoittautuu koeajossa autoksi, jossa yhdistyvät liki vastakkaiset ominaisuudet. Auto on käytökseltään vilkas ja nuorekas, mutta tarvittaessa tasainen ja vakaa.Nuorekkuutta A-sarjalaisessa edustavat muun muassa väkevä moottori ja muotoilun yksityiskohdat, kuten timanttikuvioitu jäähdytinsäleikkö, 18-tuumaiset AMG-vanteet, urheilullinen monitoimiratti sekä urheilulliset istuimet.Stuttgartilaisvalmistajan uusi käyttöjärjestelmä edustaa monipuolista liitettävyyttä. Käyttöliittymän aiempaa kehittyneempi puheenohjaus ja vaakasuuntaisesti ratkaistu näyttöalue on herättänyt ihastusta – etenkin jos auto on varustettu näyttöjen isommilla painoksilla. Toinen 10,25-tuumaisista näytöistä toimii tarkkapiirtoisena digitaalimittaristona, toinen puolestaan kojelaudan keskinäyttönä.Matkustamon materiaalituntuma ja viimeistely ovat premium-tasoa – yhdellä poikkeuksella. Vaihdekepin virkaa hoitava ratin takainen viiksikytkin on muovinen ja heppoisen oloinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlo irti maantielläTasaisuutta ja vakautta, ellei peräti elämänkokemusta, edustaa auton ajettavuus. Elämänkokemus ei ole liioittelua, sillä neljä vuotta kehiteltyä automallia testattiin neljässä maanosassa peräti 12 miljoonan testikilometrin verran.Ajettavuus on todellakin kunnossa, ja ohjaustuntuma on luonteva. A-sarjalainen tuntuu kokoistaan isommalta: tanakasti tiessä istuvaa autoa ei tarvitse paimennella.Autoa on lysti viedä mutkateilläkin. Se on riittävän urheilullinen ja terhakka, muttei paikat hampaista irrottavan pintakova. Taka-akselilla käytetään – mersun ainoana etuvetomallina – monivarsituentaa. Ratkaisu selittää osaltaan vakaata ja mallikasta ajokäytöstä.Ruutia riittääMalliston toiseksi tehokkain – juuri esitellyn AMG A 35 -mallin alapuolella oleva – kaksilitrainen nelisylinterinen bensiiniturbomoottori suo käyttöön tehoa 224 hevosvoiman tehon ja 350 newtonmetrin vääntömomentin. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.Ruudikkaalla voimalinjalla varustettuna pikkumersu pääsee oikeuksiinsa. Kiihtyvyys on hyvää luokkaa, ja vaihteisto lyö uutta pykälää jouheasti sekä riittävän rivakasti. Ajoasetuksilla haluttua ajotuntumaa voi hieman räätälöidä kullisenkin ajofiiliksen mukaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuoren parin valintaVauhdikas viistoperä on nappivalinta nuoren parin käyttöautoksi. A on kaupungissa ketterä ja sisältä riittävän väljä. Myöhempinä vuosina takaistuimille mahtuu toki perheen nuori katras, mutta teini-iän tullen jalkatilat voivat käydä tukaliksi. Istuinkaan ei juuri tarjoa reisitukea.Tavaratila asettaa myös omat rajoitteensa esimerkiksi harrastusvälineiden mahtumiselle. Vaikka lastausaukko on edeltäjämallia leveämpi, on tavaroille varattu alemmassa keskiluokassa tavanomaiset 370 litran tilat.Kiinteillä pääntuilla varustetut urheilulliset etuistuimet tarjoavat kohtalaisesti tukea ja säätyvät riittävästi, joten istuinasento löytyy vaivattomasti. Jos autolla nojaa kaarteissa, ei istuinosa kuitenkaan tarjoa kovin tanakkaa sivutukea.Navigaattoriin ja keulakameran yhteistyö yllättää, sillä risteykseen saapuessa keskinäyttö vaihtaa kartan kamerakuvaan. Ihan näyttävä toiminto, mutta yksi hammastelu sallittakoon. Kamerakuvan näkyessä ajotilojen valintakytkimen napsuttelu ei toteuta toivetta: valinta toteutuu vasta kamerakuvan häipyessä.Herkkuja rahallaKookas näyttö tulee lisävarusteisen Premium Plus -paketin mukana. Sen autoverollinen hinta on suolaiset 7 578 euroa. Pakettiin kuuluu muun muassa kovalevynavigointi, pysäköintipaketti, avaimeton järjestelmä, paremmat kaiuttimet, käännettävä takakyynärnoja, matkustamon tunnelmavalaistus, etuistuinten sähkösäätö muistilla, nelisuuntainen ristiseläntuen säätö, panoraamakattoluukku sekä multibeam-led-valot.Ajovalot sopeutuvat nopeasti eli millisekunneissa kulloiseenkin ajotilanteeseen ja luovat auton eteen järkevimmän mahdollisen valokuvion. Kääntymisvalot kytkeytyvät itsestään päälle. Kääntymisvalot myös aktivoituvat noin 70 metriä ennen liikenneympyrää tai noin 40 metriä ennen risteystä.Älyvalojen ominaisuuksia on myös niin sanottu city light -toiminto, joka säätää valokuvion alhaisissa ajonopeuksissa ja valaistuissa taajamissa automaattisesti erityisen leveäksi.Osa järjestelmää ovat mukautuvat kaukovalot, joka kytkee vastaantulijan tullen osan ajovaloyksikön 18 ledistä pois päältä, jottei vastaantulija häikäisty.Alemman keskiluokan autona A-sarjalainen ei saisi maksaa liikaa. Ja toisaalta yltääkseen premiumiksi, auto kaipaa runsasta ja modernia varustelua. Herkut tulevat varustetason ja lisävarustelistan ruksailun avulla.Kaikki kiva maksaa. Koeajoyksilön hinta kipuaa yli 62 000 euron – ja se on tuhti tukku rahaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/a-class/hatchback Mercedes-Benz A 250 AMG-line Hinta alkaen 46 215 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 131 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 165 kW (224 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2729 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 600/725 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle