10.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: ylös kurottaen – Dacia Logan Dacia Logan MCV, 2017 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 Easy-R on auto, jonka ilmeisin valtti on sen hinta ja tilat. Hyvää: hinta, tavaratila, luvattu kulutus. Huonoa: etuistuin, vaihteisto, äänieristys, kulutus kuormitustilanteissa. Jos uuden farmariauton saa 15 200 eurolla, ei ole ihme, jos malli kutkuttaa ensimmäistä uutta autoa ostavia. Moni ikänsä käytettyjä autoja käytettyihin vaihtanut on Logan MCV:n kohdalla rohkaistunut liittymään uuden auton omistajaksi.Dacia Logan MCV -farmariauton Stepway-uutuusmalli kurottaa aiempaa korkeammalle – useastakin eri näkökulmasta.Stepway-malli tarkoittaa dacialaisittain varsin runsasta varustelua. Vakiona on muun muassa navi seitsentuumaisella kosketusnäytöllä, peruutustutka, vakionopeudensäädin, istuinlämmitys edessä, sähkösäätöiset sivupeilit ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Koeajoauton hinnan yli 16 000 euron nostavat lisävarusteet eli metalliväri, sähkötoimiset takasivuikkunat ja vararengas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää maavaraaStepway tarkoittaa korotettua farmariautoa. Maavaraa on viisi senttiä perusmallia enemmän ja alla on 16-tuumaiset renkaat. Maavaraa on kaikkiaan 17,4 senttiä eli enemmän kuin joissakin katumaastureissa. Sen puolesta uutuudella selvittää kehnommatkin mökkitiet.Katu-uskottavaa ulkonäköä luovat uudet etu- ja takapuskurit, joissa on mattakrominen alaosa. Helmoissa on mustat suojalistat.Uutta ovat istuinverhoilut tikkauksin. Ilmettä luovat osaltaan myös mattakromatut oven kahvat ja tuuletusventtiilien kehykset. Matkustamon yleisilme on kuitenkin erittäin muovinen.Ajoasento hakusessaEtuistuin on ratkaisuiltaan vain kohtuullinen. Istuin on tahdottoman löysä: istuinosan sivutuki on olematon. Selkänoja on tässä suhteessa jo paremmin tuettu. Selkänojan kaltevuus säätyy pyörökytkimellä, istuinkorkeus vivulla ja hankalahkosti. Istuinlämmittimen kytkin on sijoitettu ahtaaseen rakoon istuimen sivulle.Harmillista kyllä, ratissa ei ole syvyyssäätöä, joka antaisi lisää vaihtoehtoja ajoasennon etsimiselle.Näkyvyys ulos on kunnossa, sillä kuski istuu aika korkealla eikä etuviistoon tai takaviistoon ole merkittäviä näkemistä haittaavia katveita.Dacia Logan MCV Stepwayn ehdoton valtti on sen selkeämuotoinen tavaratila. Kontilla on kokoa peräti 573 litraa.Mikä vauhti, mikä vaihde?Ratin takana sitä toivoo, että vaihteiston ajatusmaailma on ennakoitavissa ja samalla aaltopituudella valitun ajotavan kanssa – olipa vaihteisto toteutettu millä tekniikalla tahansa.Koeajetun Dacian automatisoitu ratkaisu – myös robotisoiduksi manuaalivaihteistoksi kutsuttu – ei saa minusta ystävää. Haasteena ovat kärsivällisyyttä koetteleva nyökyttelytaipumus ja liikkeellelähtöjen kulmikkuus. Käytökseen tottuu ajan oloon, mutta yhteispeli vaatii hienovaraista kaasun annostelua.Valitsisin itse tämän auton manuaalivaihteistolla. Samalla säästäisin 800 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtia etsimässäKulutuksensa puolesta pihi bensiinimoottori on ajossa aika puhditon. Ohitukset kyllä hoituvat, mutta varsin verkkaisesti. Melko kookkaan auton keulille istutettu kolmisylinterinen tuntuu hengästyvän ajoittain ihan taajama-ajossakin.Luvattuun keskikulutukseen (5,1 l/100 km) voi arkiajossa olla vaikea yltää, sillä moottorin voimareservien alituinen kutittelu nostaa kulutusta luvatusta. Näin kävi koeajossakin. Kuormituksen kasvaessa esimerkiksi nopeudenmuutoksissa alkaa pikkumoottorille bensiini maistua.Moottorin äänet eivät juuri kuulu taajamassa edetessä, mutta maantieajossa äänet kantavat sisälle asti. Myös epätasaisten tienpintojen aiheuttama renkaiden rallatus ja kumahtelut kuuluvat häiritsevästi. Toisaalta on sydämen sivistystä olla arvioissa armollinen: auto on äänieristyksensäkin puolesta hintaluokkansa edustaja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 Easy-R Hinta alkaen 15 199 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 095 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. automatisoituvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4528 mm, leveys 1761 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija