10.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: ylös kurottaen – Dacia Logan Dacia Logan MCV, 2017 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 Easy-R on auto, jonka ilmeisin valtti on sen hinta ja tilat. Hyvää: hinta, tavaratila, luvattu kulutus. Huonoa: etuistuin, vaihteisto, äänieristys, kulutus kuormitustilanteissa. Jos uuden farmariauton saa 15 200 eurolla, ei ole ihme, jos malli kutkuttaa ensimmäistä uutta autoa ostavia. Moni ikänsä käytettyjä autoja käytettyihin vaihtanut on Logan MCV:n kohdalla rohkaistunut liittymään uuden auton omistajaksi. Dacia Logan MCV -farmariauton Stepway-uutuusmalli kurottaa aiempaa korkeammalle – useastakin eri näkökulmasta. Stepway-malli tarkoittaa dacialaisittain varsin runsasta varustelua. Vakiona on muun muassa navi seitsentuumaisella kosketusnäytöllä, peruutustutka, vakionopeudensäädin, istuinlämmitys edessä, sähkösäätöiset sivupeilit ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Koeajoauton hinnan yli 16 000 euron nostavat lisävarusteet eli metalliväri, sähkötoimiset takasivuikkunat ja vararengas. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää maavaraa Stepway tarkoittaa korotettua farmariautoa. Maavaraa on viisi senttiä perusmallia enemmän ja alla on 16-tuumaiset renkaat. Maavaraa on kaikkiaan 17,4 senttiä eli enemmän kuin joissakin katumaastureissa. Sen puolesta uutuudella selvittää kehnommatkin mökkitiet. Katu-uskottavaa ulkonäköä luovat uudet etu- ja takapuskurit, joissa on mattakrominen alaosa. Helmoissa on mustat suojalistat. Uutta ovat istuinverhoilut tikkauksin. Ilmettä luovat osaltaan myös mattakromatut oven kahvat ja tuuletusventtiilien kehykset. Matkustamon yleisilme on kuitenkin erittäin muovinen. Ajoasento hakusessa Etuistuin on ratkaisuiltaan vain kohtuullinen. Istuin on tahdottoman löysä: istuinosan sivutuki on olematon. Selkänoja on tässä suhteessa jo paremmin tuettu. Selkänojan kaltevuus säätyy pyörökytkimellä, istuinkorkeus vivulla ja hankalahkosti. Istuinlämmittimen kytkin on sijoitettu ahtaaseen rakoon istuimen sivulle. Harmillista kyllä, ratissa ei ole syvyyssäätöä, joka antaisi lisää vaihtoehtoja ajoasennon etsimiselle. Näkyvyys ulos on kunnossa, sillä kuski istuu aika korkealla eikä etuviistoon tai takaviistoon ole merkittäviä näkemistä haittaavia katveita. Dacia Logan MCV Stepwayn ehdoton valtti on sen selkeämuotoinen tavaratila. Kontilla on kokoa peräti 573 litraa. Mikä vauhti, mikä vaihde? Ratin takana sitä toivoo, että vaihteiston ajatusmaailma on ennakoitavissa ja samalla aaltopituudella valitun ajotavan kanssa – olipa vaihteisto toteutettu millä tekniikalla tahansa. Koeajetun Dacian automatisoitu ratkaisu – myös robotisoiduksi manuaalivaihteistoksi kutsuttu – ei saa minusta ystävää. Haasteena ovat kärsivällisyyttä koetteleva nyökyttelytaipumus ja liikkeellelähtöjen kulmikkuus. Käytökseen tottuu ajan oloon, mutta yhteispeli vaatii hienovaraista kaasun annostelua. Valitsisin itse tämän auton manuaalivaihteistolla. Samalla säästäisin 800 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhtia etsimässä Kulutuksensa puolesta pihi bensiinimoottori on ajossa aika puhditon. Ohitukset kyllä hoituvat, mutta varsin verkkaisesti. Melko kookkaan auton keulille istutettu kolmisylinterinen tuntuu hengästyvän ajoittain ihan taajama-ajossakin. Luvattuun keskikulutukseen (5,1 l/100 km) voi arkiajossa olla vaikea yltää, sillä moottorin voimareservien alituinen kutittelu nostaa kulutusta luvatusta. Näin kävi koeajossakin. Kuormituksen kasvaessa esimerkiksi nopeudenmuutoksissa alkaa pikkumoottorille bensiini maistua. Moottorin äänet eivät juuri kuulu taajamassa edetessä, mutta maantieajossa äänet kantavat sisälle asti. Myös epätasaisten tienpintojen aiheuttama renkaiden rallatus ja kumahtelut kuuluvat häiritsevästi. Toisaalta on sydämen sivistystä olla arvioissa armollinen: auto on äänieristyksensäkin puolesta hintaluokkansa edustaja. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Dacia Logan MCV Stepway TCe 90 Easy-R Hinta alkaen 15 199 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 095 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. automatisoituvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4528 mm, leveys 1761 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?