20.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: hybridi Ford Mondeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajossa mukava ja pihi, muttei hybriditekniikan viimeinen sana. Hyvää: ajettavuus, päästöt, monitoiminäyttö. Huonoa: tavaratila, sähköajomatka, hinta. Ajomukavuus käy kumppaniksi jo ensimetreiltä. Kulku on kevyessä vauhdissa, maltillisella kaasunkäytöllä sähköistä ja lähes äänetöntä. Auto lähtee liikkeelle sähköllä, jollei kiihdytys ole liian rivakka ja kaasupoljin painu liian ahnaasti alas. Koeajo sisältää tasamäärin maantie-, taajama- ja kaupunkiajoa. Kulutus kipuaa yli luvatun 4,2 litran keskikulutuksen. Kulutus laskee hyvinkin 5,1–5,4 litran tietämille, jos tarkkailee omaa ajotapaansa: välttää turhia nopeudenvaihteluita ja annostelee kaasun ja jarruttamisen suhdetta. Järkevästi ennakoiden näytön eko-oksisto tuuheutuu silmissä. Kun on saavuttanut liikennevirtaan sopivan nopeuden, kannattaa hellätä kaasujalkaa, jolloin sähkömoottori ottaa huolekseen ylläpitää tasanopeutta. Luvattu huippunopeus sähkömoottoria käytettäessä on 135 km/h. Konepellin alla on hybridiversiota varten kehitetty bensiinimoottori, jossa on tehoa 187 hevosvoimaa. Atkinson-työkiertoa hyödyntävässä moottorissa imuilma on normaalia pidempään auki. Se kohentaa hyötysuhdetta, mutta laskee vääntökykyä. Värinäyttö kertoo energiavirrat: milloin edetään sähkön, milloin polttomoottorin voimin ja milloin akusto latautuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava vakiovarustelu Vakiona on muun muassa kaksoisautomaatti-ilmastointi, avaimeton käynnistys, lämmitettävä tuulilasi, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti, kaistanpitoavustin, vireystilan valvonta, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin. Autossa on jos jonkinlaista lisävarusteherkkua kuten parkkitutka-anturit edessä ja takana (570 e), peruutuskamera (400 e), avaimeton keskuslukitus (550 e), avattava kattoluukku (920 e) sekä ohjauspyörän sähköinen etäisyys- ja korkeussäätö (290 e). Kokonahkaisten etuistuinten kymmensuuntainen sähkösäätöisyys nostaa hintaa (1 660 e). Koeajoyksilö maksaa yli 47 000 euroa. Vakiovarusteisen hybrid-Mondeon saa 38 428 eurolla. Odottavalla kannalla Hybriditekniikan haltuunotto on arvokasta, mutta jättää odottavalle kannalle: koska tulee pidempään sähköajoon kykenevä hybridi ja koska sen saa ladattavana? Ja jos Mondeoon mieltynyt tekee valintansa hiilidioksidipäästöin, on mallistossa 1,5-litrainen ja 120 hevosvoiman dieselmoottori, jolla päästöt versiosta riippuen jäävät 94–99 grammaan kilometrillä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Ford Mondeo 2.0 Hybrid autom. Hinta alkaen 47 165 € Moottori Bensiinimoottori 1 999 cm³, Atkinson-kierto, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (187 hv), 6000 r/min Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Vääntö 173 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan