12.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaastureiden uusin tulokas SsangYong Tivoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulokas ilmoittautuu tiukkaan kilpaan. Hyvää: takatilat, muotoilu, takuu. Huonoa: äänieristys, etuistuimen ja ratin säädöt. SsangYong Tivoli -katumaasturi on kiinnostava tuttavuus. Uusi automerkki hämmentää seisovaa vettä. Kyseessä on merkin paluu, sillä Suomen teillä liikkuu yhä puolitoistasataa SsangYongin Mussoa, joita tuotiin muutaman vuoden ajan maahan 1990-luvun puolivälissä ilman suurempaa menestystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySärmää etsimässäTivoli ei kokonaisuutena jätä särmikästä tai persoonallista vaikutelmaa. Tämä ei tarkoita etteikö Tivoli olisi kelpo käyttöauto. Särmintä on ulkomuoto: tulokas on hauskan ja sympaattisen näköinen.Ikkunapintaa on paljon, joten autosta on erinomaiset näkymät ulos eteen ja taakse. Kookkaat peilit aiheuttavat pienen katveen etuviistoon, mutta onneksi etupilarit ovat kapeahkot. Kaksivärisyys mataloittaa vaikutelmaa.Kuljettajan valtakunta on järjestelty selkeästi. Näyttöön on tupattu kokoonsa nähden paljon sisältöä, jonka vuoksi selkeys kärsii. Tunnelma sisällä on varsin muovinen.Istuinasentoa saa sovitella mieleisekseen, sillä ratissa ei ole syvyyssäätöä. Etuistuin ei suo kovin paljon apua, sillä selkänojan kaltevuusssäätö on toteutettu harvahampaisella vipusäädöllä.Etuistuin jättää alkuun myönteisen kuvan, mutta kuta enemmän ratin takana istuu, sitä kipeämmin kaipaa parempaa sivutukea ja ylipäätään tanakampaa istuinta. Neliskanttisen auton takatilat ovat matkustajien kannalta mainiot. Tilaa on päiden yllä, hartiatasolla ja myös jaloilla, sillä lattia on käytännössä tasainen.Takaluukku paljastaa 423 litran kontin, joka on leveä ja korkea muttei kovin pitkä syvyyssuunnassa. Lastausaukko on mukavan kookas.Maantieajossa auto on vakaa. Ohjaustuntuma jättää kuitenkin toivomisen varaa. Auto kääntyy käskettäessä, mutta tuntuma on turhan suurpiirteinen. Tuntuma eli ohjausvaste kohenee kun sen asettaa comfortilta sportiksi.Samoin voi ajoasetuksin säätää vaihteiston työskentelyä. Asetukset ovat eco, power ja winter.Dieselmoottorissa on tehoa niukin naukin riittävästi eli 115 hevosvoimaa. Lastattuna auton meno tahmautuu, joten väkevämpi voimanlähde tekisi ajamisesta vaivattomampaa. Koeajossa keskikutus kipusi 6,7 litraan sadalla kilometrillä.1,6-litrainen dieselmoottori ei ole kaltaisiaan äänekkäämpi, mutta sen elämöinti kuuluu sisälle. Rengasmelukin kantaa – etenkin eturenkaiden seutuvilta – matkustamoon vauhdin kiihtyessä.Odotuksissa neljä tähteäTivoli ei ole käynyt Euro NCAP -törmäystesteissä, mutta malli on maahantuojan mukaan tarkoitus testauttaa vuoden 2016 aikana. Tavoitteena on aluksi neljä tähteä. Täyteen viiteen tähteen ei ole vielä mahdollisuuksia, sillä automaattinen hätäjarrutustoiminto on tulossa Tivolin varusteeksi vasta ensi kesän tuotannosta lähtien.Koreassa auto on testattu: Korean NCAP:n arvosanaksi tuli viisi tähteä.Kovassa seurassaPolttoaine vie autoa, hinta auton ostajaa. Edullisimmillaan uuden Tivolin saa bensiiniversiona 20 990 eurolla.Koeajettu etuvetoinen dieselmalli maksaa ilman lisävarusteita 28 990 euroa.Yhtä tehokkailla dieselmoottoreilla varustetuista korealaiskilpailijoista esimerkiksi Kia Sportage maksaa 27 990 euroa ja Hyundai Tucson 28 390 euroa. Kaksikko on tosin manuaalivaihteisia.Esimerkiksi etuvetoinen Mazda CX-3 hieman pienempitehoisella dieselmoottorilla (77 kW) ja manuaalivaihteistolla maksaa 25 607 euroa. Etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Dacia Duster dieselinä (80 kW) maksaa alle 20 000 euroa. Nelivetoisen diesel-Dusterin saisi 22 555 eurolla.Valmistaja uskoo Tivoliin vakaasti, sillä autolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Hyundai kykenee yhtä pitkään takuuseen, Kia seitsemään vuoteen.Teksti ja kuvat: Marko Jokela SsangYong Tivoli 1.6 2wd autom. Hinta alkaen 28 990 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 3400–4000 r/min Vääntö 300 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 300 Nm (1500–2500 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija