22.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: kolmipyöräinen Can-Am Spyder F3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmipyöräinen on risteytys moottoripyörää, moottorikelkkaa ja kartingautoa. Hyvää: henkilöautokortti riittää, suorituskyky, helppo hallittavuus. Huonoa: suuri kääntöympyrä, sisarmalleja pienempi tavaratila. Osa motoristeista suhtautuu kolmipyöräiseen Can-Am Spyderiin vähättelevästi: sitähän osaa ajaa kuka tahansa kun sitä ei tarvitse kallistella eikä se kaadu. Ristiriitainen vastaanotto johtuu siitä, että kuljettaja kokee Spyderin hyvin erilaisena kuin katsoja. Ajovarusteet, hallintalaitteet ja ajoviima ovat kuin moottoripyörästä. Mutkissa ajaminen tuo mieleen kartingautot. Can-Am Spyderin suurin etu on, että sitä saa ajaa henkilöautokortilla. Ohjaustankoa ja jalkatappeja voi säätää pituussuunnassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin tietokonepeli Käynnistäminen ja liikkeellelähtö muistuttavat tietokonepelin pelaamista. On muistettava painaa oikeassa järjestyksessä jarrupoljinta, mode-näppäintä, starttinappia, sähköisen seisontajarrun vapautuspainiketta ja vaihdenäppäintä. Vaatii muutaman harjoituskerran. Puoliautomaattista vaihteistoa ohjataan vasemman käden näppäimillä (+ / –). Muuten hallintalaitteet ovat suoraan moottoripyörästä, sillä erotuksella että jarrukahva puuttuu ja kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään pelkästään jarrupolkimella. Käytännössä kaatumaton Autoilijalle vaikeinta on tottua moottoripyörämäisiin hallintalaitteisiin. Motoristin on muistettava, että leveys on puolitoista metriä ja esimerkiksi ohituksissa se vaatii yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto.Bombardier-Rotaxin tekemän kolmisylinterisen moottorin suorituskyky on moottoripyörämäinen. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 4,8 sekuntia. Mutka- ja moottoriteillä ajotuntuma on yllättävän vakaa. Spyderissä on ohjaustehostin, luistonesto ja ajovakaudenhallinta. Sen luvataan olevan käytännössä kaatumaton kulkuneuvo. Ainoastaan neulansilmämutkissa tarvitaan reilummin käsivoimia ohjaamiseen. Pysäköintipaikoilla kannattaa huomioida suurehko kääntöympyrän koko. Vaihteistosta löytyy myös peruutusvaihde. Aristokraattinen esikuva Keula ja etulokasuojat tuovat mieleen Lotus Supersevenin. Peräpään muotoilu taas on sukua Ducati Diavelille. Oranssi ristikkoputkrunko muistuttaa KTM:n tuotteita. Ajoasento on powercruiser-tyyppinen. Can-Am Spyder F3 lyö ajotuntumaltaan ja huomioarvoltaan samanhintaiset käytetyt avoautot mennen tullen. Kokeile vaikka! Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Can-Am Spyder F3 Hinta alkaen 28 094 € Moottori 1 330 cm³, 3 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta eteen, 1 taakse, hihnaveto. Teho 86 kW (115 hv), 7250 r/min Vääntö 130 Nm (5000 r/min) Vääntö 130 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 675 mm, kuivapaino 386 kg, akseliväli 1 560 mm, tankin tilavuus 27 litraa. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt