3.3.2015 Ajoneuvot Nyt se tuli! Koeajo: Subaru Forester dieselautomaatilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaatin ja dieselin yhdistelmää on odotettu kauan. Hyvää: Automaattivaihteiston toiminta, jousitus huonoilla teillä. Huonoa: Karkeaääninen moottori. Subarun mallistossa jo jonkin aikaa tarjolla ollut dieselautomaatti-yhdistelmä on viimein saatu myös Foresterin keulalle.Automaattivaihteisto on Subarun muista malleista tuttu portaaton ratkaisu. Teräsketjulla voimaa siirtävä automaattivaihteisto toimii perusajossa muiden portaattomien automaattivaihteistojen tavoin.Reilummalla kaasunkäytöllä vaihteisto hyödyntää keinotekoisia pykäliä, joita dieselin tapauksessa on seitsemän. Eriskummalliselta kuulostava ratkaisu toimii mainiosti, sillä sen ansiosta moottori ei täyskiihdytyksissä huuda huipputehon kierrosluvulla.Moottorin kerrotaan uusiutuneen 80 prosenttisesti. Muun muassa sylinterilohko, männät ja turboahdin ovat uusittuja. Suoritusarvot ovat kuitenkin ennallaan, vaikka pieni suorituskykylisä tekisi terää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilojen pintaremonttiaVoimakkaammissa kiihdytyksissä dieselin ääni kantautuu varsin raa’asti sisälle. Myös rengasäänet kuuluivat Latvian surkeakuntoisilla teillä.Sisusta on saanut kevyitä materiaalipäivityksiä, sekä uuden kosketusnäyttöpohjaisen musiikki- ja viihdejärjestelmän. Päivitykset ajanmukaistavat autoa, mutta eivät siirrä Subarua katumaasturien tulevaisuudennäyttäjäksi.Muilta osin tuote on ennallaan, ja kunnossa. Jo toiseksi halvimman XS-varustetason mukana tuleva kuljettajan sähkösäätöinen istuin sekä reilusti säätyvä ohjauspyörä mahdollistavat hyvän ajoasennon. Kapeahkojen pilarien ja matalan ikkunalinjan ansiosta myös näkyvyys ulos on avara.Jousitus kunnossa, ohjaus tunnotonForesterin alusta suodattaa mainiosti jopa Latvian teiden töyssyt ja röykyt. Jousituksen pohjaanlyöntejä ei tapahtunut. Vain suurimmissa heitoissa kori alkoi tehdä ylimääräisiä liikkeitä.Tahmean tunnoton ohjaus ei ollut jousituksen tasolla. Hiomista olisi myös ajonvakautusjärjestelmässä, jonka myöhäinen ja terävä reagointi muistutti takavuosien ratkaisuista.Maahantuoja odottaa Foresterin vetävän koko merkin vahvaan kasvuun. Sellaisessa Subaru on ollut Yhdysvalloissa jo pitkään. Siellä Subarua myytiin viime vuonna neljäkymmentä prosenttia Volkswagenia enemmän.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Subaru Forester 2.0D Lineartronic XE Hinta alkaen 39 874 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 971 € Ajoneuvovero 145 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 998 cm³, diesel, 4 sylinteriä, turboahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 108 kW (148 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km 7,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1615 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?