3.3.2015

Nyt se tuli! Koeajo: Subaru Forester dieselautomaatilla

Automaatin ja dieselin yhdistelmää on odotettu kauan. Hyvää: Automaattivaihteiston toiminta, jousitus huonoilla teillä. Huonoa: Karkeaääninen moottori.

Subarun mallistossa jo jonkin aikaa tarjolla ollut dieselautomaatti-yhdistelmä on viimein saatu myös Foresterin keulalle.

Automaattivaihteisto on Subarun muista malleista tuttu portaaton ratkaisu. Teräsketjulla voimaa siirtävä automaattivaihteisto toimii perusajossa muiden portaattomien automaattivaihteistojen tavoin.

Reilummalla kaasunkäytöllä vaihteisto hyödyntää keinotekoisia pykäliä, joita dieselin tapauksessa on seitsemän. Eriskummalliselta kuulostava ratkaisu toimii mainiosti, sillä sen ansiosta moottori ei täyskiihdytyksissä huuda huipputehon kierrosluvulla.

Moottorin kerrotaan uusiutuneen 80 prosenttisesti. Muun muassa sylinterilohko, männät ja turboahdin ovat uusittuja. Suoritusarvot ovat kuitenkin ennallaan, vaikka pieni suorituskykylisä tekisi terää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisätilojen pintaremonttia

Voimakkaammissa kiihdytyksissä dieselin ääni kantautuu varsin raa’asti sisälle. Myös rengasäänet kuuluivat Latvian surkeakuntoisilla teillä.

Sisusta on saanut kevyitä materiaalipäivityksiä, sekä uuden kosketusnäyttöpohjaisen musiikki- ja viihdejärjestelmän. Päivitykset ajanmukaistavat autoa, mutta eivät siirrä Subarua katumaasturien tulevaisuudennäyttäjäksi.

Muilta osin tuote on ennallaan, ja kunnossa. Jo toiseksi halvimman XS-varustetason mukana tuleva kuljettajan sähkösäätöinen istuin sekä reilusti säätyvä ohjauspyörä mahdollistavat hyvän ajoasennon. Kapeahkojen pilarien ja matalan ikkunalinjan ansiosta myös näkyvyys ulos on avara.

Jousitus kunnossa, ohjaus tunnoton

Foresterin alusta suodattaa mainiosti jopa Latvian teiden töyssyt ja röykyt. Jousituksen pohjaanlyöntejä ei tapahtunut. Vain suurimmissa heitoissa kori alkoi tehdä ylimääräisiä liikkeitä.

Tahmean tunnoton ohjaus ei ollut jousituksen tasolla. Hiomista olisi myös ajonvakautusjärjestelmässä, jonka myöhäinen ja terävä reagointi muistutti takavuosien ratkaisuista.

Maahantuoja odottaa Foresterin vetävän koko merkin vahvaan kasvuun. Sellaisessa Subaru on ollut Yhdysvalloissa jo pitkään. Siellä Subarua myytiin viime vuonna neljäkymmentä prosenttia Volkswagenia enemmän.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Subaru Forester 2.0D Lineartronic XE

Hinta alkaen

39 874 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 971 €

Ajoneuvovero

145 €/ v

Käyttövoimavero

422 €/ v

Moottori

1 998 cm³, diesel, 4 sylinteriä, turboahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

108 kW (148 hv), 3600 r/min

Vääntö

350 Nm (1600–2400 r/min)

Vääntö

350 Nm (1600–2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

158 g/km

Mitat

pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm
Tavaratila: 505 l
Omamassa: 1615 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 2 000 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat