3.3.2015 Ajoneuvot Nyt se tuli! Koeajo: Subaru Forester dieselautomaatilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaatin ja dieselin yhdistelmää on odotettu kauan. Hyvää: Automaattivaihteiston toiminta, jousitus huonoilla teillä. Huonoa: Karkeaääninen moottori. Subarun mallistossa jo jonkin aikaa tarjolla ollut dieselautomaatti-yhdistelmä on viimein saatu myös Foresterin keulalle. Automaattivaihteisto on Subarun muista malleista tuttu portaaton ratkaisu. Teräsketjulla voimaa siirtävä automaattivaihteisto toimii perusajossa muiden portaattomien automaattivaihteistojen tavoin. Reilummalla kaasunkäytöllä vaihteisto hyödyntää keinotekoisia pykäliä, joita dieselin tapauksessa on seitsemän. Eriskummalliselta kuulostava ratkaisu toimii mainiosti, sillä sen ansiosta moottori ei täyskiihdytyksissä huuda huipputehon kierrosluvulla. Moottorin kerrotaan uusiutuneen 80 prosenttisesti. Muun muassa sylinterilohko, männät ja turboahdin ovat uusittuja. Suoritusarvot ovat kuitenkin ennallaan, vaikka pieni suorituskykylisä tekisi terää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilojen pintaremonttia Voimakkaammissa kiihdytyksissä dieselin ääni kantautuu varsin raa’asti sisälle. Myös rengasäänet kuuluivat Latvian surkeakuntoisilla teillä. Sisusta on saanut kevyitä materiaalipäivityksiä, sekä uuden kosketusnäyttöpohjaisen musiikki- ja viihdejärjestelmän. Päivitykset ajanmukaistavat autoa, mutta eivät siirrä Subarua katumaasturien tulevaisuudennäyttäjäksi. Muilta osin tuote on ennallaan, ja kunnossa. Jo toiseksi halvimman XS-varustetason mukana tuleva kuljettajan sähkösäätöinen istuin sekä reilusti säätyvä ohjauspyörä mahdollistavat hyvän ajoasennon. Kapeahkojen pilarien ja matalan ikkunalinjan ansiosta myös näkyvyys ulos on avara. Jousitus kunnossa, ohjaus tunnoton Foresterin alusta suodattaa mainiosti jopa Latvian teiden töyssyt ja röykyt. Jousituksen pohjaanlyöntejä ei tapahtunut. Vain suurimmissa heitoissa kori alkoi tehdä ylimääräisiä liikkeitä. Tahmean tunnoton ohjaus ei ollut jousituksen tasolla. Hiomista olisi myös ajonvakautusjärjestelmässä, jonka myöhäinen ja terävä reagointi muistutti takavuosien ratkaisuista. Maahantuoja odottaa Foresterin vetävän koko merkin vahvaan kasvuun. Sellaisessa Subaru on ollut Yhdysvalloissa jo pitkään. Siellä Subarua myytiin viime vuonna neljäkymmentä prosenttia Volkswagenia enemmän. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Subaru Forester 2.0D Lineartronic XE Hinta alkaen 39 874 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 971 € Ajoneuvovero 145 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 998 cm³, diesel, 4 sylinteriä, turboahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 108 kW (148 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km 7,3 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4595 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1735 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1615 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?