9.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: teknisesti päivitetty Volkswagen Sharan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isolle tila-autolle riitti kevyehkö viilaus. Hyvää: Toimivat sisätilat, isoksi autoksi vähäkulutuksinen. Huonoa: Kömpelö kääntyjä. Ei kukaan 20-vuotiaana suurta ehostusta kaipaa. Näin kaiketi ajatteli Volkswagen isosta tila-autostaan Sharanista. Vuonna 1995 syntynyt malli on nyt kolmannessa sukupolvessaan, jonka tuore viilaus on – niin, ennen muuta viilaus. Edes valmistaja itse ei kutsu manööveriä kasvojenkohotukseksi vaan tekniseksi päivitykseksi. Tekninen päivitys onkin osuva nimi. Uutta on moottoreissa, kuljettajaa avustavissa toiminnoissa, viihde- ja mediajärjestelmässä ja sisätilojen materiaalivalinnoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parannusta päästöissä Uudistunutta Sharania tuodaan Suomeen vain kaksilitraisena dieselinä, josta tarjolla ovat 150 ja 184 hevosvoimaiset versiot. Ensin mainitun saa myös nelivetoisena. Dieseleissä toteutuu Sharan-päivityksen keskeinen tavoite. Moottorit ovat edeltäjiään toistakymmentä prosenttia vähäpäästöisempiä ja tehoa on tullut lisää. Hiilidioksidipäästöt ovat 130–140 gramman välillä, paitsi nelivetoisessa 147 grammaa. Molempiin moottoreihin saa yhdistettyä 6-pykäläisen käsivalintaisen tai kaksoiskytkinautomaatin. Nelivedon saa kuitenkin vain manuaalivaihteiston kanssa. Automaattivaihteistossa on rullaustoiminto, joka tuo ajamiseen lisää taloudellisuutta. Suomeen tuotavien versioiden yhdistetty kulutus on 5–5,7 litraa. Turvallisuudentunnetta uutuusvarusteilla Sharaniin saa suuren määrän avustavia järjestelmiä. Koska Suomeen tuotavien varustepakettien ja hintojen määritys on vielä kesken, ei vielä voi sanoa, mitä tulee vakiona ja mitä pitää hankkia lisävarusteena. Saatavilla joka tapauksessa ovat esimerkiksi hätäjarrutustoiminto, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin, monitörmäysjarrujärjestelmä, pysäköintiavustin ja katvealuevaroitin. Toisen sukupolven meidajärjestelmä toimii MirrorLinkin, Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa, jotka mahdollistavat tiettyjen älypuhelitoimintojen ohjaamisen auton kosketusnäytöltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaimmillaan 2 300 litraa Sisätilojen muunneltavuus on seitsenpaikkaisen Sharanin valtti. Kun kaikki istuimet ovat käytössä, tavaratila jää 300-litraiseksi. Penkkejä kaatamalla saa tilaa isoillekin tavaransiirroille, ruuma venyy 2 300-litraiseksi. Liukuovet auton molemmin puolin helpottavat kulkemista ja lastaamista. 4,85 metriä pitkä ja yli 1,9 metriä leveä auto on ahtaissa paikoissa kömpelö. Sharania on 20 vuodessa myyty 800 000 yksilöä, joten valmistajansa myyntitykki se ei ole. Kuitenkin jo päivitys kertoo, että Volkswagen pitää sitä mallistossa tärkeänä lenkkinä. Suomeen uusi Sharan ehtii alkusyksystä. Teksti: Timo Nieminen kuvat: Volkswagen Volkswagen Sharan 2.0 TDI 184 Moottori Dieselmoottori 19 68 cm3, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe