6.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Jaguar XE Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sivistynyt ja viimeistelty kokonaisuus. Hyvää: ajettavuus, muotoilu. Huonoa: takatilat, lisävarusteiden hinta. Jaguar XE on mittasuhteiltaan sopusuhtainen ja silmiä hivelevän klassisesti muotoiltu sedan, jossa on ripaus aistikasta brittiläistä aristokraattisuutta. Sulavan matala sivulinja kielii menohaluista, jotka tosin ovat tyystin kiinni siitä, mikä voimanlähteistä on istutettu konepellin alle. Malliston huipulla on XE S -versio, jonka konepellin alla elämöi mekaanisesti ahdettu kolmilitrainen V6-moottori, joka tuottaa tehoa 340 hevosvoimaa. Tämä versio maksaa kaksinverroin sen, mitä edullisin XE. XE-mallilla Jaguar pyrkii työsuhdeautojen markkinoille ja kiristää kilpaa myös keskikokoisten laatuautojen kesken. XE voi olla monille se ensimmäinen Jaguar, johon pääsee edullisimmillaan käsiksi 40 000 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistely vakuuttaa Jaguar XE on sisältä viimeistelty auto. Kuljettajan valtakunnassa kaikki on hyvin käsillä, eikä moitteita tule kuin hieman sekavasta pienten nappien ratista. Takaviistoon näkyvyys on kehnonlainen: se on uhrattu muotoilun alttarille. Sivupeilit saisivat olla kookkaammat kunnollisen näkyvyyden takaamiseksi. Etuistuin on perushyvä ja säätyy riittävästi. Sivutukea on, mutta reisituki jää hieman vajaaksi. Takana istuin on tavanomaisen levymäinen, eikä erityisemmin tue istujaansa. Keskipaikalla on tukalan vähän jalkatilaa. Tavaratila on litroiltaan (455) varsin vaatimaton. Ajajan auto XE on erittäin mukava ajettava. Auto tottelee eri ajotilanteissa luonnikkaasti käskijäänsä. Ohjaustuntuma on hyvä. Dieselmoottorin 180 hevosvoimaa riittävät hyvin autolle, etenkin kun sitkeyttä riittää alakierroksilta lähtien. Vääntöä on muhkeat 430 newtonmetriä. Keskikulutus on kohtuuhyvä 4,2 litraa sadalla kilometrillä. Ajoon lähdettäessä keskikonsolista verkkaisesti nousevan pyörökytkimen nousun odottelu vaatii totuttelua. Kaarreajoon tuo varmuutta Jaguarin vakiovarusteinen järjestelmä, joka torjuu aliohjautuvuutta jarruttamalla hyvin kevyesti sisempiä pyöriä. Ajo-asetukset Standard, Eco ja Dynamic sekä Winter muokkaavat hitusen ohjaustuntumaa ja kaasun vastetta kulloisenkin ajotilanteen tai ajohalujen mukaisesti. Dynamic herkentää kaasuvatetta ja nopeuttaa automaattivaihteiston vaihteidenvaihtoa. Vaihteisto toimii ylipäätään erinomaisen jouheasti. Alumiininen korirakenne on keventänyt rakenteita. Ihanteellinen 50:50-painojakauma tekee ajamisesta miellyttävää ja tasapainoista. Auto ei ryntäile tai vetele kiihdytyksissäkään ja pysyy valitulla ajolinjalla kiitettävästi. Monilla herkuilla Koeajettu yksilö on varustetasoltaan Prestige ja kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hinnan 60 000 euroon. Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetun XE:n saa manuaalivaihteisena edullisimmillaan 42 900 eurolla, automaattivaihteisena 45 500 eurolla. Koeajetussa autossa on hintaa nostavina lisäherkkuina muun muassa selkeäkuvainen peruutuskamera (450 euroa), etuistuinten sähkösäätö (750 e), kuljettajan istuimen ristiseläntuen nelisuuntainen sähkösäätö (400 e), kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitin (700 e), ulkopeilien ja kuljettajan istuimen sähköinen säätö ja muistitoiminto sekä ohjauspyörän sähkösäätö (1 100 e), navigaatiojärjestelmä (1 000 e), pysäköintiapu eteen ja taakse, tuulilasinpyyhkimen sadetunnistin ja kaksoisksenon-ajovalot (1 700 e). Ostajia houkuttelemaan on räätälöity Jaguar Care -ohjelma, joka kattaa veloituksettomat määräaikaishuollot kolmeksi vuodeksi liman kilometrirajoitusta. Kolmen vuoden ohjelmaan sisältyy myös takuu ja tiepalvelu kilometrirajoituksitta. Veloituksettomat määräaikaishuollot sisältävät normaalit tarvikkeet ja työn autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Veloitukseton ohjelma ei sisällä normaaleja kuluvia osia kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d Aut Hinta alkaen 60 034 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista