6.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sivistynyt ja viimeistelty kokonaisuus. Hyvää: ajettavuus, muotoilu. Huonoa: takatilat, lisävarusteiden hinta. Jaguar XE on mittasuhteiltaan sopusuhtainen ja silmiä hivelevän klassisesti muotoiltu sedan, jossa on ripaus aistikasta brittiläistä aristokraattisuutta. Sulavan matala sivulinja kielii menohaluista, jotka tosin ovat tyystin kiinni siitä, mikä voimanlähteistä on istutettu konepellin alle.Malliston huipulla on XE S -versio, jonka konepellin alla elämöi mekaanisesti ahdettu kolmilitrainen V6-moottori, joka tuottaa tehoa 340 hevosvoimaa. Tämä versio maksaa kaksinverroin sen, mitä edullisin XE.XE-mallilla Jaguar pyrkii työsuhdeautojen markkinoille ja kiristää kilpaa myös keskikokoisten laatuautojen kesken.XE voi olla monille se ensimmäinen Jaguar, johon pääsee edullisimmillaan käsiksi 40 000 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaJaguar XE on sisältä viimeistelty auto. Kuljettajan valtakunnassa kaikki on hyvin käsillä, eikä moitteita tule kuin hieman sekavasta pienten nappien ratista. Takaviistoon näkyvyys on kehnonlainen: se on uhrattu muotoilun alttarille.Sivupeilit saisivat olla kookkaammat kunnollisen näkyvyyden takaamiseksi.Etuistuin on perushyvä ja säätyy riittävästi. Sivutukea on, mutta reisituki jää hieman vajaaksi.Takana istuin on tavanomaisen levymäinen, eikä erityisemmin tue istujaansa. Keskipaikalla on tukalan vähän jalkatilaa. Tavaratila on litroiltaan (455) varsin vaatimaton.Ajajan autoXE on erittäin mukava ajettava. Auto tottelee eri ajotilanteissa luonnikkaasti käskijäänsä. Ohjaustuntuma on hyvä.Dieselmoottorin 180 hevosvoimaa riittävät hyvin autolle, etenkin kun sitkeyttä riittää alakierroksilta lähtien. Vääntöä on muhkeat 430 newtonmetriä.Keskikulutus on kohtuuhyvä 4,2 litraa sadalla kilometrillä.Ajoon lähdettäessä keskikonsolista verkkaisesti nousevan pyörökytkimen nousun odottelu vaatii totuttelua.Kaarreajoon tuo varmuutta Jaguarin vakiovarusteinen järjestelmä, joka torjuu aliohjautuvuutta jarruttamalla hyvin kevyesti sisempiä pyöriä. Ajo-asetukset Standard, Eco ja Dynamic sekä Winter muokkaavat hitusen ohjaustuntumaa ja kaasun vastetta kulloisenkin ajotilanteen tai ajohalujen mukaisesti.Dynamic herkentää kaasuvatetta ja nopeuttaa automaattivaihteiston vaihteidenvaihtoa. Vaihteisto toimii ylipäätään erinomaisen jouheasti.Alumiininen korirakenne on keventänyt rakenteita. Ihanteellinen 50:50-painojakauma tekee ajamisesta miellyttävää ja tasapainoista. Auto ei ryntäile tai vetele kiihdytyksissäkään ja pysyy valitulla ajolinjalla kiitettävästi.Monilla herkuillaKoeajettu yksilö on varustetasoltaan Prestige ja kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hinnan 60 000 euroon. Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetun XE:n saa manuaalivaihteisena edullisimmillaan 42 900 eurolla, automaattivaihteisena 45 500 eurolla.Koeajetussa autossa on hintaa nostavina lisäherkkuina muun muassa selkeäkuvainen peruutuskamera (450 euroa), etuistuinten sähkösäätö (750 e), kuljettajan istuimen ristiseläntuen nelisuuntainen sähkösäätö (400 e), kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitin (700 e), ulkopeilien ja kuljettajan istuimen sähköinen säätö ja muistitoiminto sekä ohjauspyörän sähkösäätö (1 100 e), navigaatiojärjestelmä (1 000 e), pysäköintiapu eteen ja taakse, tuulilasinpyyhkimen sadetunnistin ja kaksoisksenon-ajovalot (1 700 e).Ostajia houkuttelemaan on räätälöity Jaguar Care -ohjelma, joka kattaa veloituksettomat määräaikaishuollot kolmeksi vuodeksi liman kilometrirajoitusta. Kolmen vuoden ohjelmaan sisältyy myös takuu ja tiepalvelu kilometrirajoituksitta.Veloituksettomat määräaikaishuollot sisältävät normaalit tarvikkeet ja työn autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Veloitukseton ohjelma ei sisällä normaaleja kuluvia osia kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d Aut Hinta alkaen 60 034 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous