6.9.2015

Koeajo: tyylikäs Jaguar XE

Sivistynyt ja viimeistelty kokonaisuus. Hyvää: ajettavuus, muotoilu. Huonoa: takatilat, lisävarusteiden hinta.

Jaguar XE on mittasuhteiltaan sopusuhtainen ja silmiä hivelevän klassisesti muotoiltu sedan, jossa on ripaus aistikasta brittiläistä aristokraattisuutta. Sulavan matala sivulinja kielii menohaluista, jotka tosin ovat tyystin kiinni siitä, mikä voimanlähteistä on istutettu konepellin alle.

Malliston huipulla on XE S -versio, jonka konepellin alla elämöi mekaanisesti ahdettu kolmilitrainen V6-moottori, joka tuottaa tehoa 340 hevosvoimaa. Tämä versio maksaa kaksinverroin sen, mitä edullisin XE.

XE-mallilla Jaguar pyrkii työsuhdeautojen markkinoille ja kiristää kilpaa myös keskikokoisten laatuautojen kesken.

XE voi olla monille se ensimmäinen Jaguar, johon pääsee edullisimmillaan käsiksi 40 000 eurolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viimeistely vakuuttaa

Jaguar XE on sisältä viimeistelty auto. Kuljettajan valtakunnassa kaikki on hyvin käsillä, eikä moitteita tule kuin hieman sekavasta pienten nappien ratista. Takaviistoon näkyvyys on kehnonlainen: se on uhrattu muotoilun alttarille.

Sivupeilit saisivat olla kookkaammat kunnollisen näkyvyyden takaamiseksi.

Etuistuin on perushyvä ja säätyy riittävästi. Sivutukea on, mutta reisituki jää hieman vajaaksi.

Takana istuin on tavanomaisen levymäinen, eikä erityisemmin tue istujaansa. Keskipaikalla on tukalan vähän jalkatilaa. Tavaratila on litroiltaan (455) varsin vaatimaton.

Ajajan auto

XE on erittäin mukava ajettava. Auto tottelee eri ajotilanteissa luonnikkaasti käskijäänsä. Ohjaustuntuma on hyvä.

Dieselmoottorin 180 hevosvoimaa riittävät hyvin autolle, etenkin kun sitkeyttä riittää alakierroksilta lähtien. Vääntöä on muhkeat 430 newtonmetriä.

Keskikulutus on kohtuuhyvä 4,2 litraa sadalla kilometrillä.

Ajoon lähdettäessä keskikonsolista verkkaisesti nousevan pyörökytkimen nousun odottelu vaatii totuttelua.

Kaarreajoon tuo varmuutta Jaguarin vakiovarusteinen järjestelmä, joka torjuu aliohjautuvuutta jarruttamalla hyvin kevyesti sisempiä pyöriä. Ajo-asetukset Standard, Eco ja Dynamic sekä Winter muokkaavat hitusen ohjaustuntumaa ja kaasun vastetta kulloisenkin ajotilanteen tai ajohalujen mukaisesti.

Dynamic herkentää kaasuvatetta ja nopeuttaa automaattivaihteiston vaihteidenvaihtoa. Vaihteisto toimii ylipäätään erinomaisen jouheasti.

Alumiininen korirakenne on keventänyt rakenteita. Ihanteellinen 50:50-painojakauma tekee ajamisesta miellyttävää ja tasapainoista. Auto ei ryntäile tai vetele kiihdytyksissäkään ja pysyy valitulla ajolinjalla kiitettävästi.

Monilla herkuilla

Koeajettu yksilö on varustetasoltaan Prestige ja kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hinnan 60 000 euroon. Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetun XE:n saa manuaalivaihteisena edullisimmillaan 42 900 eurolla, automaattivaihteisena 45 500 eurolla.

Koeajetussa autossa on hintaa nostavina lisäherkkuina muun muassa selkeäkuvainen peruutuskamera (450 euroa), etuistuinten sähkösäätö (750 e), kuljettajan istuimen ristiseläntuen nelisuuntainen sähkösäätö (400 e), kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitin (700 e), ulkopeilien ja kuljettajan istuimen sähköinen säätö ja muistitoiminto sekä ohjauspyörän sähkösäätö (1 100 e), navigaatiojärjestelmä (1 000 e), pysäköintiapu eteen ja taakse, tuulilasinpyyhkimen sadetunnistin ja kaksoisksenon-ajovalot (1 700 e).

Ostajia houkuttelemaan on räätälöity Jaguar Care -ohjelma, joka kattaa veloituksettomat määräaikaishuollot kolmeksi vuodeksi liman kilometrirajoitusta. Kolmen vuoden ohjelmaan sisältyy myös takuu ja tiepalvelu kilometrirajoituksitta.

Veloituksettomat määräaikaishuollot sisältävät normaalit tarvikkeet ja työn autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Veloitukseton ohjelma ei sisällä normaaleja kuluvia osia kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaguar XE 20d Aut

Hinta alkaen

60 034 €

Moottori

Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

132 kW (180 hv), 4000 r/min

Vääntö

430 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

430 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

109 g/km

Takuu

3 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat