6.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sivistynyt ja viimeistelty kokonaisuus. Hyvää: ajettavuus, muotoilu. Huonoa: takatilat, lisävarusteiden hinta. Jaguar XE on mittasuhteiltaan sopusuhtainen ja silmiä hivelevän klassisesti muotoiltu sedan, jossa on ripaus aistikasta brittiläistä aristokraattisuutta. Sulavan matala sivulinja kielii menohaluista, jotka tosin ovat tyystin kiinni siitä, mikä voimanlähteistä on istutettu konepellin alle.Malliston huipulla on XE S -versio, jonka konepellin alla elämöi mekaanisesti ahdettu kolmilitrainen V6-moottori, joka tuottaa tehoa 340 hevosvoimaa. Tämä versio maksaa kaksinverroin sen, mitä edullisin XE.XE-mallilla Jaguar pyrkii työsuhdeautojen markkinoille ja kiristää kilpaa myös keskikokoisten laatuautojen kesken.XE voi olla monille se ensimmäinen Jaguar, johon pääsee edullisimmillaan käsiksi 40 000 eurolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaJaguar XE on sisältä viimeistelty auto. Kuljettajan valtakunnassa kaikki on hyvin käsillä, eikä moitteita tule kuin hieman sekavasta pienten nappien ratista. Takaviistoon näkyvyys on kehnonlainen: se on uhrattu muotoilun alttarille.Sivupeilit saisivat olla kookkaammat kunnollisen näkyvyyden takaamiseksi.Etuistuin on perushyvä ja säätyy riittävästi. Sivutukea on, mutta reisituki jää hieman vajaaksi.Takana istuin on tavanomaisen levymäinen, eikä erityisemmin tue istujaansa. Keskipaikalla on tukalan vähän jalkatilaa. Tavaratila on litroiltaan (455) varsin vaatimaton.Ajajan autoXE on erittäin mukava ajettava. Auto tottelee eri ajotilanteissa luonnikkaasti käskijäänsä. Ohjaustuntuma on hyvä.Dieselmoottorin 180 hevosvoimaa riittävät hyvin autolle, etenkin kun sitkeyttä riittää alakierroksilta lähtien. Vääntöä on muhkeat 430 newtonmetriä.Keskikulutus on kohtuuhyvä 4,2 litraa sadalla kilometrillä.Ajoon lähdettäessä keskikonsolista verkkaisesti nousevan pyörökytkimen nousun odottelu vaatii totuttelua.Kaarreajoon tuo varmuutta Jaguarin vakiovarusteinen järjestelmä, joka torjuu aliohjautuvuutta jarruttamalla hyvin kevyesti sisempiä pyöriä. Ajo-asetukset Standard, Eco ja Dynamic sekä Winter muokkaavat hitusen ohjaustuntumaa ja kaasun vastetta kulloisenkin ajotilanteen tai ajohalujen mukaisesti.Dynamic herkentää kaasuvatetta ja nopeuttaa automaattivaihteiston vaihteidenvaihtoa. Vaihteisto toimii ylipäätään erinomaisen jouheasti.Alumiininen korirakenne on keventänyt rakenteita. Ihanteellinen 50:50-painojakauma tekee ajamisesta miellyttävää ja tasapainoista. Auto ei ryntäile tai vetele kiihdytyksissäkään ja pysyy valitulla ajolinjalla kiitettävästi.Monilla herkuillaKoeajettu yksilö on varustetasoltaan Prestige ja kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hinnan 60 000 euroon. Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetun XE:n saa manuaalivaihteisena edullisimmillaan 42 900 eurolla, automaattivaihteisena 45 500 eurolla.Koeajetussa autossa on hintaa nostavina lisäherkkuina muun muassa selkeäkuvainen peruutuskamera (450 euroa), etuistuinten sähkösäätö (750 e), kuljettajan istuimen ristiseläntuen nelisuuntainen sähkösäätö (400 e), kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitin (700 e), ulkopeilien ja kuljettajan istuimen sähköinen säätö ja muistitoiminto sekä ohjauspyörän sähkösäätö (1 100 e), navigaatiojärjestelmä (1 000 e), pysäköintiapu eteen ja taakse, tuulilasinpyyhkimen sadetunnistin ja kaksoisksenon-ajovalot (1 700 e).Ostajia houkuttelemaan on räätälöity Jaguar Care -ohjelma, joka kattaa veloituksettomat määräaikaishuollot kolmeksi vuodeksi liman kilometrirajoitusta. Kolmen vuoden ohjelmaan sisältyy myös takuu ja tiepalvelu kilometrirajoituksitta.Veloituksettomat määräaikaishuollot sisältävät normaalit tarvikkeet ja työn autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Veloitukseton ohjelma ei sisällä normaaleja kuluvia osia kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d Aut Hinta alkaen 60 034 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?