6.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Jaguar XE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sivistynyt ja viimeistelty kokonaisuus. Hyvää: ajettavuus, muotoilu. Huonoa: takatilat, lisävarusteiden hinta. Jaguar XE on mittasuhteiltaan sopusuhtainen ja silmiä hivelevän klassisesti muotoiltu sedan, jossa on ripaus aistikasta brittiläistä aristokraattisuutta. Sulavan matala sivulinja kielii menohaluista, jotka tosin ovat tyystin kiinni siitä, mikä voimanlähteistä on istutettu konepellin alle. Malliston huipulla on XE S -versio, jonka konepellin alla elämöi mekaanisesti ahdettu kolmilitrainen V6-moottori, joka tuottaa tehoa 340 hevosvoimaa. Tämä versio maksaa kaksinverroin sen, mitä edullisin XE. XE-mallilla Jaguar pyrkii työsuhdeautojen markkinoille ja kiristää kilpaa myös keskikokoisten laatuautojen kesken. XE voi olla monille se ensimmäinen Jaguar, johon pääsee edullisimmillaan käsiksi 40 000 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistely vakuuttaa Jaguar XE on sisältä viimeistelty auto. Kuljettajan valtakunnassa kaikki on hyvin käsillä, eikä moitteita tule kuin hieman sekavasta pienten nappien ratista. Takaviistoon näkyvyys on kehnonlainen: se on uhrattu muotoilun alttarille. Sivupeilit saisivat olla kookkaammat kunnollisen näkyvyyden takaamiseksi. Etuistuin on perushyvä ja säätyy riittävästi. Sivutukea on, mutta reisituki jää hieman vajaaksi. Takana istuin on tavanomaisen levymäinen, eikä erityisemmin tue istujaansa. Keskipaikalla on tukalan vähän jalkatilaa. Tavaratila on litroiltaan (455) varsin vaatimaton. Ajajan auto XE on erittäin mukava ajettava. Auto tottelee eri ajotilanteissa luonnikkaasti käskijäänsä. Ohjaustuntuma on hyvä. Dieselmoottorin 180 hevosvoimaa riittävät hyvin autolle, etenkin kun sitkeyttä riittää alakierroksilta lähtien. Vääntöä on muhkeat 430 newtonmetriä. Keskikulutus on kohtuuhyvä 4,2 litraa sadalla kilometrillä. Ajoon lähdettäessä keskikonsolista verkkaisesti nousevan pyörökytkimen nousun odottelu vaatii totuttelua. Kaarreajoon tuo varmuutta Jaguarin vakiovarusteinen järjestelmä, joka torjuu aliohjautuvuutta jarruttamalla hyvin kevyesti sisempiä pyöriä. Ajo-asetukset Standard, Eco ja Dynamic sekä Winter muokkaavat hitusen ohjaustuntumaa ja kaasun vastetta kulloisenkin ajotilanteen tai ajohalujen mukaisesti. Dynamic herkentää kaasuvatetta ja nopeuttaa automaattivaihteiston vaihteidenvaihtoa. Vaihteisto toimii ylipäätään erinomaisen jouheasti. Alumiininen korirakenne on keventänyt rakenteita. Ihanteellinen 50:50-painojakauma tekee ajamisesta miellyttävää ja tasapainoista. Auto ei ryntäile tai vetele kiihdytyksissäkään ja pysyy valitulla ajolinjalla kiitettävästi. Monilla herkuilla Koeajettu yksilö on varustetasoltaan Prestige ja kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hinnan 60 000 euroon. Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetun XE:n saa manuaalivaihteisena edullisimmillaan 42 900 eurolla, automaattivaihteisena 45 500 eurolla. Koeajetussa autossa on hintaa nostavina lisäherkkuina muun muassa selkeäkuvainen peruutuskamera (450 euroa), etuistuinten sähkösäätö (750 e), kuljettajan istuimen ristiseläntuen nelisuuntainen sähkösäätö (400 e), kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitin (700 e), ulkopeilien ja kuljettajan istuimen sähköinen säätö ja muistitoiminto sekä ohjauspyörän sähkösäätö (1 100 e), navigaatiojärjestelmä (1 000 e), pysäköintiapu eteen ja taakse, tuulilasinpyyhkimen sadetunnistin ja kaksoisksenon-ajovalot (1 700 e). Ostajia houkuttelemaan on räätälöity Jaguar Care -ohjelma, joka kattaa veloituksettomat määräaikaishuollot kolmeksi vuodeksi liman kilometrirajoitusta. Kolmen vuoden ohjelmaan sisältyy myös takuu ja tiepalvelu kilometrirajoituksitta. Veloituksettomat määräaikaishuollot sisältävät normaalit tarvikkeet ja työn autokohtaisen huolto-ohjelman mukaisesti. Veloitukseton ohjelma ei sisällä normaaleja kuluvia osia kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d Aut Hinta alkaen 60 034 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?