15.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lamborghini Huracán Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto, vai unelmien sielunmessu? Tunnetun tarinan mukaan Lamborghinin autotehdasta ei perustettu taloudellisista syistä. Ferruccio Lamborghinin vuonna 1949 aloittama traktoriyritys takasi perustajalleen mainion elintason, joka mahdollisti muiden mukavuuksien ohella Ferrari-urheiluauton ostamisen. Feruccio pettyi kalliiseen urheiluautoonsa ja päätti näyttää ylimielisesti traktoriyrittäjään suhtautuneelle Enzo Ferrarille. Vuonna 1963 perustettu Automobili Lamborghini syntyi vain yhdestä syystä, kostonhalusta. Kostonhalusta, ja kenties unelmasta näyttää ylenkatseelliselle Enzolle kuinka urheiluautoja oikein tehdään. Unelmistahan Lamborghineissa on lopulta aina ollut kyse. Vahvoilla muodoilla ja väreillä ne ovat olleet kestosuosikkeja teinien seinäjulisteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Unelmasta todellisuuteen Ehkä Lamborghin paikka on juuri siellä, kehystettynä seinälle. Ehkä utopia menee rikki kun auton siirtää kehyksistä asfaltille ja avain annetaan käteen? Tällä kertaa voi huokaista helpottuneena. Moderni tulkinta Lamborghinista yksinkertaisesti toimii. Sekä autona, että julistemateriaalina. Autoina Lamborghinit ovat kenties kehittyneet huomattavasti enemmän kuin perinteiset henkilöautot. Ei hinnat alkaen –malli Huracán lennä tai täytä veroilmoitusta, mutta hämmästyttävän vaivaton se on ajaa. Lukuun ottamatta naurettavan huonoa takanäkyvyyttä ja kanttikiviä pelkääviä kaksikymmentätuumaisia vanteita, se on hyvällä tavalla normaali. Toisin oli menneiden vuosien Countachissa, jonka ohjaus oli kuin Titanicin ruori ja kytkin liian jäykkä kaikille niin pienikokoisille, jotka ohjaamoon edes mahtuivat. Italiansaksalainen Ilkeämielinen voisi kommentoida, ettei Huracánin ajaminen tunnu kovin erilaiselta kuin nyt tuotannosta vähitellen poistuvan Audi R8:n. Hintaeroa kuitenkin on espoolaisen rivitaloasunnon verran. Huracán nimittäin jakaa perusrakenteensa tulevan toisen sukupolven R8 Audin kanssa, aivan kuten sen edeltäjä Gallardo ja Audin nykyinen R8 tekivät. Ohjaamossa on ingolstadilaisista tuttua käyttölogiikkaa ja kytkimiä. Sillä ei lopulta ole yhtään mitään väliä. Ei Lamborghinia osteta navigaattorin tai ajotietokoneen takia. Riittää, että järjestelmät ovat toimivia. Lamborghini hankitaan tasan yhdestä syystä, samasta kuin koko firma sai alunsa: unelmien täyttämisestä. Sillä ei lopulta ole juurikaan väliä, että auton alusta nielee 245/30 sekä 305/30 ZR20 –rengastuksesta ja äärimmäisen pienistä joustovaroistaan huolimatta tien epätasaisuudet jämäkän rauhallisesti. Tai sillä, että ohjauksessa yhdistyvät audimainen vaivattomuus veitsenterävään tarkkuuteen ja luottamuksen herättämiseen. Loppujen lopuksi Lamborghini Huracán ei oikeastaan ole edes auto. Se on liikuteltava ja käsinkosketeltava haaveiden toteuma. Sellainen, jonka voi helposti viedä näytille kavereiden luokse tai ottaa mukaan Välimeren reissulle. Liike ja ääni Yhdestä asiasta Huracánissa ei tarvitse tinkiä. Suorituskykyä riittää, ja neliveto takaa pidon siirtymisen tiehen. Vapaasti hengittävä V10 vääntää vahvasti jo alakierroksilta, mutta auton todellista luonnetta täytyy etsiä korkeampaa. Lopulta se löytyy 8250 kierroksen tuntumasta. Kaikki 610 hevosvoimaa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto latoo pykäliä eleettömästi kuin perhe-Volkswagenin keulalla, mutta maisema vaihtuu aivan eri tahtiin. Lyhyet välitykset mahdollistavat edes jonkinlaisen äänimaailman kuuntelun, mutta lopulta ilo on katkaistava valtavilla hiilikuitukeraamisilla jarruilla. Hidastusta tehostavia alaspäinvaihtoja säestää pakoputkiston pauke moottorijarrulla. Kuuluisan lausahduksen mukaan Enzo Ferrari myi vain moottoreitaan, loput autosta seurasi kaupantekijäisinä. Myös Lamborghinin historiaan mahtuu upeita koneita, joista erityismaininnan ansaitsee Giotto Bizzarinin suunnittelma, 46-vuotta tuotannossa ollut V12. Silti Lamborghinista harvemmin haaveillaan pelkän moottorin takia. Ehkä sen takia Huracánin äänimaailma ei auton sisälle ole aivan niin vaikuttava kuin voisi luulla. Ulospäin 5,2-litrainen moottori kuulostaa sen sijaan juuri odotetunlaiselta: alakierroksilla V10:lle tyypilliseltä hieman epärytmiseltä murinalta, joka rakentuu pyörintänopeuden kasvaessa kireän laulannan kautta parkuvaksi sinfoniaksi. Yllättäen juuri sellaiseksi, jonka kuultuaan alkaa unelmoida. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Lamborghini Huracán LP610-4 Hinta alkaen 498 000 € Moottori 5 204 cm³ V10, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 449 kW (610 hv), 8 250 r/min Vääntö 560 Nm (6 500 r/min) Vääntö 560 Nm (6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,2 s Huippunopeus 325 km/h Kulutus l/ 100 km 17,8 (kaup.) / 9,4 (maant.) / NEDC-kulutus 12,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 290 g/km Mitat pituus 4 459 mm, leveys 1 924 mm, korkeus 1 165 mm, akseliväli 2620 mm Omamassa: 1422 kg Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan