18.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 350 e A 4Matic – modernimpaa latailua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC 350 e:ssä on otettu opiksi isoveljen epäkohdista. Hyvää: hiljainen voimalinja, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: latailun tarve. Vertailimme Moottori-lehden numerossa 10/2016 suuria ladattavia hybridimaastureita. Tuon urakan vanavedessä otimme koeajoon myös Mercedeksen tuoreen ja pienemmän version aiheesta, Mercedes-Benz GLC 350 e:n, jota maistelimme pikaisesti jo viime keväänä.Toisin kuin isoveljensä GLE 500 e, jossa mässäillään kolmilitraisen bensiinikäyttöisen tuplaturbo-V6:n vanhakantaisella voimalla, GLC 350 e on moottoroitu järkevämmällä kaksilitraisella nelisylinterisellä ahdetulla bensakoneella.Se istuu eittämättä paremmin ladattavan hybridin ekohenkiseen maailmankuvaan, varsinkin kun voiman puutteesta ei tätäkään moottoria voi syyttää. Sähkömoottori on molemmissa malleissa samantehoinen, ja tämä pätee myös litium-ioniakun 8,7 kilowattitunnin kapasiteettiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitys kehittyyIsoveljen tapaan GLC 350 e tarjoaa käyttöön neljä ajotilaa: hybridin, missä poltto- ja sähkömoottoreita käytetään yhdessä, pelkän sähköajotilan, sähkön säästämisen tulevia ajotilanteita varten tai ajon aikana tapahtuvan lataamisen polttonesteen kulutuksen kustannuksella.Muuten kehitys on kehittynyt mallien välillä melko suurin harppauksin.Siinä missä valmistaja lupaa GLE 500 e:lle pelkällä sähköllä 30 kilometrin toimintamatkan ja 130 kilometrin huippunopeuden, GLC 350 e:ssä nämä arvot on saatu kasvatettua 33 kilometriin ja 140 kilometriin tunnissa.Näitä marginaalisia lukemia tärkeämpää on kuitenkin se, että GLC:ssä kaasupolkimeen syntyy sähköajomoodissa keinotekoinen pykälä. Tämä tekee pelkällä sähköllä ajamisesta helpompaa, sillä polttomoottori käynnistyy vasta, kun kuski polkee tuon keinotekoisen vasteen ohitse.Vertailussamme olleista autoista vain Audi Q7 e-tronissa oli tuo moderni ominaisuus. Esimerkiksi Mercedes-Benz GLE 500 e:stä se sen sijaan puuttuu kokonaan.Fiksumpi tavaratilaGLC 350 e:n akun täyteen lataaminen kestää valmistajan ilmoituksen mukaan tavallisesta pistorasiasta alle kolme tuntia. Pikalataus kutistaa ajan 2 tuntiin ja 15 minuuttiin.Kuten GLE:ssäkin, pistoke on sijoitettu takapuskurin oikeaan kulmaan. Talvikäyttö viimeistään osoittaa, kerääkö tuo monista muista lataushybrideistä poikkeava paikka lunta kaukaloonsa, jos myräkkä yllättää kesken latailun ja auto on pysäköity ulkoilmaan.Tavaratila on tuntuvasti fiksumpi kuin GLE 500 e:ssä. Siinähän kontin käytettävyys on uhrattu sähköisen tekniikan mukanaan tuomalle korkealle kyhmylle, mikä tekee myös laajennetun tavaratilan käytöstä lähinnä surkuhupaisan kokemuksen.GLC 350 e:n kontin pohja on niin ikään hieman koholla, mutta koska kynnys on selvästi matalampi, se ei haittaa käyttöä lainkaan samalla tavalla. Latauskaapelille on varattu tila välipohjan alta avautuvasta lokerosta – seikka, jota kaikki vertailumme autot eivät tarjonneet.Hiljaiset moottoritTien päällä GLC antaa todella laadukkaan vaikutelman, vaikka autoa vertailisi noihin edellä mainittuihin isompiin ja kalliimpiin katumaastureihin.Koeajoauto oli varustettu lisähintaisella ilmajousituksella, jota voi suositella tähän autoon varauksetta. Kulku on pehmeää, hiljaista ja sivistynyttä, ja selvästi modernimman oloista kuin GLE-isoveljessä.Voimalinja toimii kaiken aikaa pehmeästi. Ja koska bensiinimoottori on itsessään hiljainen, myöskään äänimaailma ei juuri kerro, millä käyttövoimalla kulloinkin satutaan etenemään.Kaiken kruunasi koeajoauton klassinen sisustus – kaikki kunnia AMG-sporttikoristeille, mutta juuri tämän hienostuneisuuden Mercedes osaa mielestämme kaikkein parhaiten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataus kaupan päälleVaikka emme tehneet pienemmälle latausmersulle kattavia kulutuslenkkejä, uskallamme vertailun perusteella sanoa, että myös GLC 350 e:n ilmoitettu EU-kulutus on varsin utopistinen. Ainakin siihen yltäminen vaatii lyhyitä ajomatkoja latausten välillä; pitkillä reissuilla bensaa palaa väistämättä reilusti yli tuplaten ilmoitettuun verrattuna.Käytännön säästöä syntyy ainakin hankintahinnassa. GLC 350 e:n viralliset hiilidioksidipäästöt ovat vain päälle kolmannes samalla bensiinimoottorilla varustettuun GLC 250 -malliin verrattuna, joten autoverotuksemme kohtelee mallia kiltisti.Niinpä hybriditekniikka tulee tavallaan kaupan päälle, ja käteen jää vielä reilut pari tonnia ylimääräistä. Ne voikin sitten pistää jemmaan vuotuista muutaman kympin käyttövoimaveroa varten, jolla jostain kumman syystä rokotetaan ladattavien hybridien omistajia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic A Premium Business Hinta alkaen 61 172 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Teho 85 kW Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Toimintamatka 33 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen