18.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 350 e A 4Matic – modernimpaa latailua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC 350 e:ssä on otettu opiksi isoveljen epäkohdista. Hyvää: hiljainen voimalinja, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: latailun tarve. Vertailimme Moottori-lehden numerossa 10/2016 suuria ladattavia hybridimaastureita. Tuon urakan vanavedessä otimme koeajoon myös Mercedeksen tuoreen ja pienemmän version aiheesta, Mercedes-Benz GLC 350 e:n, jota maistelimme pikaisesti jo viime keväänä.Toisin kuin isoveljensä GLE 500 e, jossa mässäillään kolmilitraisen bensiinikäyttöisen tuplaturbo-V6:n vanhakantaisella voimalla, GLC 350 e on moottoroitu järkevämmällä kaksilitraisella nelisylinterisellä ahdetulla bensakoneella.Se istuu eittämättä paremmin ladattavan hybridin ekohenkiseen maailmankuvaan, varsinkin kun voiman puutteesta ei tätäkään moottoria voi syyttää. Sähkömoottori on molemmissa malleissa samantehoinen, ja tämä pätee myös litium-ioniakun 8,7 kilowattitunnin kapasiteettiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitys kehittyyIsoveljen tapaan GLC 350 e tarjoaa käyttöön neljä ajotilaa: hybridin, missä poltto- ja sähkömoottoreita käytetään yhdessä, pelkän sähköajotilan, sähkön säästämisen tulevia ajotilanteita varten tai ajon aikana tapahtuvan lataamisen polttonesteen kulutuksen kustannuksella.Muuten kehitys on kehittynyt mallien välillä melko suurin harppauksin.Siinä missä valmistaja lupaa GLE 500 e:lle pelkällä sähköllä 30 kilometrin toimintamatkan ja 130 kilometrin huippunopeuden, GLC 350 e:ssä nämä arvot on saatu kasvatettua 33 kilometriin ja 140 kilometriin tunnissa.Näitä marginaalisia lukemia tärkeämpää on kuitenkin se, että GLC:ssä kaasupolkimeen syntyy sähköajomoodissa keinotekoinen pykälä. Tämä tekee pelkällä sähköllä ajamisesta helpompaa, sillä polttomoottori käynnistyy vasta, kun kuski polkee tuon keinotekoisen vasteen ohitse.Vertailussamme olleista autoista vain Audi Q7 e-tronissa oli tuo moderni ominaisuus. Esimerkiksi Mercedes-Benz GLE 500 e:stä se sen sijaan puuttuu kokonaan.Fiksumpi tavaratilaGLC 350 e:n akun täyteen lataaminen kestää valmistajan ilmoituksen mukaan tavallisesta pistorasiasta alle kolme tuntia. Pikalataus kutistaa ajan 2 tuntiin ja 15 minuuttiin.Kuten GLE:ssäkin, pistoke on sijoitettu takapuskurin oikeaan kulmaan. Talvikäyttö viimeistään osoittaa, kerääkö tuo monista muista lataushybrideistä poikkeava paikka lunta kaukaloonsa, jos myräkkä yllättää kesken latailun ja auto on pysäköity ulkoilmaan.Tavaratila on tuntuvasti fiksumpi kuin GLE 500 e:ssä. Siinähän kontin käytettävyys on uhrattu sähköisen tekniikan mukanaan tuomalle korkealle kyhmylle, mikä tekee myös laajennetun tavaratilan käytöstä lähinnä surkuhupaisan kokemuksen.GLC 350 e:n kontin pohja on niin ikään hieman koholla, mutta koska kynnys on selvästi matalampi, se ei haittaa käyttöä lainkaan samalla tavalla. Latauskaapelille on varattu tila välipohjan alta avautuvasta lokerosta – seikka, jota kaikki vertailumme autot eivät tarjonneet.Hiljaiset moottoritTien päällä GLC antaa todella laadukkaan vaikutelman, vaikka autoa vertailisi noihin edellä mainittuihin isompiin ja kalliimpiin katumaastureihin.Koeajoauto oli varustettu lisähintaisella ilmajousituksella, jota voi suositella tähän autoon varauksetta. Kulku on pehmeää, hiljaista ja sivistynyttä, ja selvästi modernimman oloista kuin GLE-isoveljessä.Voimalinja toimii kaiken aikaa pehmeästi. Ja koska bensiinimoottori on itsessään hiljainen, myöskään äänimaailma ei juuri kerro, millä käyttövoimalla kulloinkin satutaan etenemään.Kaiken kruunasi koeajoauton klassinen sisustus – kaikki kunnia AMG-sporttikoristeille, mutta juuri tämän hienostuneisuuden Mercedes osaa mielestämme kaikkein parhaiten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataus kaupan päälleVaikka emme tehneet pienemmälle latausmersulle kattavia kulutuslenkkejä, uskallamme vertailun perusteella sanoa, että myös GLC 350 e:n ilmoitettu EU-kulutus on varsin utopistinen. Ainakin siihen yltäminen vaatii lyhyitä ajomatkoja latausten välillä; pitkillä reissuilla bensaa palaa väistämättä reilusti yli tuplaten ilmoitettuun verrattuna.Käytännön säästöä syntyy ainakin hankintahinnassa. GLC 350 e:n viralliset hiilidioksidipäästöt ovat vain päälle kolmannes samalla bensiinimoottorilla varustettuun GLC 250 -malliin verrattuna, joten autoverotuksemme kohtelee mallia kiltisti.Niinpä hybriditekniikka tulee tavallaan kaupan päälle, ja käteen jää vielä reilut pari tonnia ylimääräistä. Ne voikin sitten pistää jemmaan vuotuista muutaman kympin käyttövoimaveroa varten, jolla jostain kumman syystä rokotetaan ladattavien hybridien omistajia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic A Premium Business Hinta alkaen 61 172 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Teho 85 kW Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Toimintamatka 33 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous