14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin kookas farmari on matka-ajossa vakaa, mutta kaupungissa äänekäs. Hyvää: neliveto, moottorin kyvyt. Huonoa: ajoäänet, kookas takaluukku. Saksalaisen kaksilitrainen dieselmoottori on yllättävän äänekäs jo alhaisilta kierroksilta alkaen – tai sitten äänieristyksessä matkustamon ja auton etupään välissä on toivomisen varaa. Todennäköisesti kumpaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänet vakiovarusteenaDieselintoilijat arvostavat sitä, että keulilta kuuluu millaisella voimanlähteellä matkaa taitetaan, mutta muiden korville voimalliset käyntiäänet ovat rasite. Hörpötykseen kiinnittää huomiota erityisesti kaupungin ruuhkissa madellessa ja hiljaisissa nopeuksissa ylipäätään.Matka-ajossa moottorin äänimaailma tasoittuu ja jää taustahuminan alle.Voimaa moottorissa on riittämiin. Lähes 200 hevosvoimaa on kaksoisturbon ryydittämänä käytössä laajalla kierrosalueella. Sitkas vääntö ja nelivetoisuus tekevät ajamisesta vaivatonta myös teräsjääksi kiillottuneilla tienpinnoilla.Opelilla lähtee risteyksistä kuin hauki kaislikosta, pidon rajoissa. Nelivetoisuus takaa, että voimalinjan käskyt todella välittyvät renkaista tiehen.Vaivatonta matkaaJos laajan kääntösäteen pitkä farmari on pysäköidessä kömpelöhkö, ahmii se moottoritiellä kilometrejä vakaasti. Ohjauksessa on tuntoa riittävästi, joten ajaminen on vaivatonta.Pakkasaamuina arvostaa matkustamon nopeaa lämpenemistä, mutta saisi omistajan noitumaan neljän tuhannen euron lisävarustesijoitusta nahkaistuimiin. Istuimet ovat näyttävät, vahvasti muotollut ja pitävät otteessaan myös mutkateillä, mutta ne ovat takalistolle jäätävä kokemus. Kuljettaja herää taatusti ennen istuinlämmittimiä.Opelin valtteja on muhkea tavaratila, joka paljastuu sitäkin muhkeamman luukun takaa. Leveä takapuskuri vaikeuttaa kontista kurkottelua ja tahraa rapasäillä housunlahkeet.Taustapeili on yhtä kapea ja matala kuin takaikkunakin. Näkyvyys suoraan taakse ja eritoten takaviistoon on kehno. Pysäköinti ilman peruutustutkaa tai -kameraa olisi työlästä, mutta kyllä näkyvyys taakse kismittää ajonkin aikana. Sivupeileistä ei ole isoa iloa, nekin ovat toki sutjakasti muotoillut, mutta turhan pieniksi kutistetut.Kookas näyttö ja selkeä mittaristo välittävät kuljettajalle riittävästi tietoa auton asetuksista, ajo-olosuhteista ja kulutuksesta. Nopeusrajoituksen näyttö toimii herkästi ja virheittä, mutta näyttöön ilmestyvää ohita-ehdotusta ei kannata ottaa sananmukaisesti – ellei tie ole vastaantulijoista vapaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Opel Insignia ST 4X4 CT 2.0 TTID A6 XWD Hinta alkaen 43 996 € Ajoneuvovero 168 €/ v Käyttövoimavero 501 €/ v Moottori 1 956 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (195 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,9 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4920 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2737 mm Tavaratila: 540 l Omamassa: 1843 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 900 kg. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?