23.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: pikkumaasturin paluu mallistoon – Honda HR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkumaasturi HR-V palaa Hondan mallistoon. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, meluttomuus. Huonoa: ohituskiihtyvyys, ajoasento, kulmien arviointi. Honda HR-V oli pienten kaupunkimaasturien uranuurtaja esittelynsä aikaan vuonna 1997. Se oli kuitenkin aikaansa edellä, eikä noussut suureksi myyntihitiksi. Pienen maasturimaisen ajoneuvon idea oli hyvä, sen ovat todistaneet niin vanhojen HR-V:iden jälleenmyyntiarvo kuin vaikkapa Nissan Juken ja Opel Mokan suosio viime vuosina.Pikkumaastureita on tarjolla joka valmistajalla, joten uuden HR-V:n haaste on vähintään yhtä kova kuin edeltäjänkin. Aiemman kulmikkaan olemuksen sijaan muotoilu on nyt sutjakkaampi. Nelivetoa ei ole tarjolla, mutta maavaraa lähes maasturimaisesti 17 senttiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatHonda HR-V on yksi pienten kaupunkimaastureiden tilavimmista. Pitkänkin kuskin taakse mahtuu helposti aikuinen istumaan, kolmelle leveys ei sentään riitä ja takaovien aukko madaltuu takaosastaanAjoasennosta ei saa luontevaa, reisituki uupuu ja isot peilikotelot jättävät katveen etuviistoon.Civicin ja Jazzin tapaan etuistuimien alle sijoitettu bensiinisäiliö jättää enemmän vapauksia tavaratilan muunneltavuudelle.Takaistuimen voi nostaa ylös, jolloin takajalkatilaan saa sijoitettua pystyyn vaikkapa isoja kasveja. Selkänojaa kaadettaessa istuinosa niiaa alas ja tavaratilan pohjasta tulee tasainen. Yli 400-litrainen kontti on luokkansa suurimpia.Nostokynnys jää matalalle, kuten valitettavasti myös avatun luukun reuna.Sitkeä moottoriHR-V:n puolitoistalitrainen bensiinimoottori on varustettu säätyvällä venttiilien avauksella ja ajoituksella. Vapaastihengittäväksi sen numeroarvot ovat kunnioitettavat (130 hv / 155 Nm), mutta kilpailijoiden pienemmät moottorit panevat silti paremmaksi turboahtimiensa avulla.Hondan moottori hämmästyttää sitkeydellään, vaihto-opastin ehdottaa kuutosvaihdetta jo 60 km/h nopeudella eikä nopeus hyydy kuormallakaan.Kiihtyvyys pienillä kierroksilla on olematonta ja ohituksiin on pudotettava kaksi pykälää pienemmälle, jolloin moottorin parku rikkoo muuten hiljaisen äänimaailman.Laiskemmille vaihtajille tarkoitettu portaaton CVT-vaihteistokin huudattaa moottoria kiihdytyksissä, mutta osaa muutoin pitää kierrokset kurissa ollen jopa manuaalia nuukempi.Rehdit kulutuslukematHonda ilmoittaa kulutuksen kilpailijoita realistisemmin. Koeajetun käsivaihteisen luvattu keskikulutus 5,7 l/100km on helppo saavuttaa ruuhka- ja moottoritieajoa välttäen.Koeajon kulutus on melko tarkkaan kuusi litraa satasella. Paljon maantiellä viihtyville on myös väännökkäämpi ja vielä taloudellisempi 1,6-litrainen diesel (120 hv).Kun kumpikaan moottoreista ei ole erityisen urheilullinen, alustastakin on voitu tehdä ensisijassa mukava, pieni kallistelu ei haittaa menoa. Kevyt ja nopea ohjaus kaipaisi lisää tuntoa ja vakautta pitkillä taipaleilla, mutta on näppärä taajamapyörityksessä.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance Hinta alkaen 25 390 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 6600 r/min Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4294 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2610 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti