23.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: pikkumaasturin paluu mallistoon – Honda HR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkumaasturi HR-V palaa Hondan mallistoon. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, meluttomuus. Huonoa: ohituskiihtyvyys, ajoasento, kulmien arviointi. Honda HR-V oli pienten kaupunkimaasturien uranuurtaja esittelynsä aikaan vuonna 1997. Se oli kuitenkin aikaansa edellä, eikä noussut suureksi myyntihitiksi. Pienen maasturimaisen ajoneuvon idea oli hyvä, sen ovat todistaneet niin vanhojen HR-V:iden jälleenmyyntiarvo kuin vaikkapa Nissan Juken ja Opel Mokan suosio viime vuosina. Pikkumaastureita on tarjolla joka valmistajalla, joten uuden HR-V:n haaste on vähintään yhtä kova kuin edeltäjänkin. Aiemman kulmikkaan olemuksen sijaan muotoilu on nyt sutjakkaampi. Nelivetoa ei ole tarjolla, mutta maavaraa lähes maasturimaisesti 17 senttiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Honda HR-V on yksi pienten kaupunkimaastureiden tilavimmista. Pitkänkin kuskin taakse mahtuu helposti aikuinen istumaan, kolmelle leveys ei sentään riitä ja takaovien aukko madaltuu takaosastaan Ajoasennosta ei saa luontevaa, reisituki uupuu ja isot peilikotelot jättävät katveen etuviistoon. Civicin ja Jazzin tapaan etuistuimien alle sijoitettu bensiinisäiliö jättää enemmän vapauksia tavaratilan muunneltavuudelle. Takaistuimen voi nostaa ylös, jolloin takajalkatilaan saa sijoitettua pystyyn vaikkapa isoja kasveja. Selkänojaa kaadettaessa istuinosa niiaa alas ja tavaratilan pohjasta tulee tasainen. Yli 400-litrainen kontti on luokkansa suurimpia. Nostokynnys jää matalalle, kuten valitettavasti myös avatun luukun reuna. Sitkeä moottori HR-V:n puolitoistalitrainen bensiinimoottori on varustettu säätyvällä venttiilien avauksella ja ajoituksella. Vapaastihengittäväksi sen numeroarvot ovat kunnioitettavat (130 hv / 155 Nm), mutta kilpailijoiden pienemmät moottorit panevat silti paremmaksi turboahtimiensa avulla. Hondan moottori hämmästyttää sitkeydellään, vaihto-opastin ehdottaa kuutosvaihdetta jo 60 km/h nopeudella eikä nopeus hyydy kuormallakaan. Kiihtyvyys pienillä kierroksilla on olematonta ja ohituksiin on pudotettava kaksi pykälää pienemmälle, jolloin moottorin parku rikkoo muuten hiljaisen äänimaailman. Laiskemmille vaihtajille tarkoitettu portaaton CVT-vaihteistokin huudattaa moottoria kiihdytyksissä, mutta osaa muutoin pitää kierrokset kurissa ollen jopa manuaalia nuukempi. Rehdit kulutuslukemat Honda ilmoittaa kulutuksen kilpailijoita realistisemmin. Koeajetun käsivaihteisen luvattu keskikulutus 5,7 l/100km on helppo saavuttaa ruuhka- ja moottoritieajoa välttäen. Koeajon kulutus on melko tarkkaan kuusi litraa satasella. Paljon maantiellä viihtyville on myös väännökkäämpi ja vielä taloudellisempi 1,6-litrainen diesel (120 hv). Kun kumpikaan moottoreista ei ole erityisen urheilullinen, alustastakin on voitu tehdä ensisijassa mukava, pieni kallistelu ei haittaa menoa. Kevyt ja nopea ohjaus kaipaisi lisää tuntoa ja vakautta pitkillä taipaleilla, mutta on näppärä taajamapyörityksessä. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance Hinta alkaen 25 390 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 6600 r/min Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Vääntö 155 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4294 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2610 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt