14.1.2014

Koeajo: Škoda Superb

Malliston toiseksi kallein erottuu yhä Octaviasta.

Škoda Suberb on valmistajan lippulaiva. Ulkoapäin uudistunut malli on kokenut muutoksia tekniikkapuolellakin. Pienentyneet päästöt ovat alentaneet hintoja. Kokeilimme hinnaston yläpäästä nelivetoista 2.0 TDI -famaria Elegance varustelutasolla.

Tässä kohdin on tehtävä hiukan vertailua Octavian kanssa. Tällä sivulla olevat autot ovat tekniikaltaan lähellä toisiaan. Octavian laadun kohentuminen on kaventanut eroa isoveljeen.

Superb on edelleen tiloiltaan omaa luokkaansa, mutta hintaakin kertyy yli kymppitonni lisää. Tosin jostain syystä vain Superbiin saa dieselin yhteydessä DSG-automaattivaihteiston. Ja on varustelussakin toki vielä eroa Superbin hyväksi.

Ajomukavuudessa Superb vetää pidemmän korren, mutta ero ei ole enää suuren suuri. Jos tavoitteena on isot tilat, valinta on selvä. Vaikka Octavia on suurempi kun edeltävä malli, on Superb yhä omassa luokassaan.

Yritysautojen puolella Superb on varmasti jatkossakin kiinnostava.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Superb 2.0 TDI 4x4

Hinta alkaen

46 704 €

Moottori

1 968 cm³, ahdettu dieselmoottori poikittain, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, Haldex-neliveto, sähköinen tasauspyörästön lukko etu- ja taka-akselilla.

Teho

125 kW (170 hv), 4500 r/min

Vääntö

350 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

350 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,7 s

Kulutus l/ 100 km

6,5 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

147 g/km

Mitat

pituus 4833 mm, leveys 2009 mm, korkeus 1511 mm, akseliväli 2761 mm
Tavaratila: 633-1865 l
Omamassa: 1656 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat