6.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Vitara saa vihdoin ahdetun moottorin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen Vitara konttasi. Turbo sai sen jo täyteen laukkaan. Hyvää: Moottorin ominaisuudet, neliveto. Huonoa: Suuntavakavuus, etukyynärnojan puute. 1,6-litrainen bensakone, ei turboa, 120 heppaa ja vain 156 newtonmetriä vääntöä. Siinä viime keväänä myyntiin tulleen Suzuki Vitara:n alkuvaiheen moottorivalikoima kaikessa karuudessaan. Niinpä hiljattain myyntiin tullut, Boosterjetiksi ristitty 1,4-litrainen ahdettu voimanlähde on poikkeuksellisen tervetullut lisä mallistoon. Uuden moottorinsa myötä Suzuki liittyy samalla siihen japanilaisvalmistajien kasvavaan joukkoon, joka on vihdoin uskaltanut tuoda bensaturbon myös eurooppalaiseen perheautoluokkaan. Föönikerhon muut jäsenet ovat Nissan, Subaru ja Toyota – Hondalla turbokoneet ovat vielä kehitysvaiheessa, ja Mazda keskittyy uskollisesti omaan vapaasti hengittävään moottorifilosofiaansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vääntöhalpuutus Uusi moottori on yksinkertaisesti sanottuna mainio. Se vetää protestoimatta, jyrinöittä ja tärinöittä kaikilla kierrosluvuilla, päästelee ilmoille lähinnä matalaa, mutta hyvin vaimeaa murinaa ja antaa kuljettajan käyttöön ripeän suorituskyvyn. Ero aiempaan kierroskoneeseen on selvääkin selvempi. Vitaran kahden moottorivaihtoehdon hintaero vain 1 900 euroa, joten Boosterjet kannattaa valita suoraa päätä ilman sen kummempaa arpomista. Manuaalivaihteisissa autoissa kaupan päälle saa vielä kuudennen vaihteen turbottoman koneen viisivaihteiseen laatikkoon nähden. Halukkaille on tarjolla myös automaattivaihteisto. Kuten muutkin Vitarat, myös Boosterjet vetää aina neljällä pyörällä, joten voima välittyy välyksettä tiehen. Asian huomaa väistämättä, kun kiihdyttää kolmion takaa autojonosta vapautuvaan ahtaaseen rakoon. Talvirengasvalinnasta riippumatta välttää joko nastojen raapimisen tai lamellien viuhumisen. Ja tämähän pätee Suomessa miltei puolet vuodesta. Bulevardisportti Taajama-ajossa Vitara Boosterjetin kaasu- ja kytkinpolkimet elävät hyvässä symbioosissa, ja kun auto vielä kääntyy ympäri varsin pienessä tilassa ja näkyvyys on korkean istuma-asennon ja suurten sivupeilien ansiosta hyvä, ei nurkkapyörityksessä pääse ilmoille yhtään valituksen sanaa. Sen sijaan maantiellä auto ei ole kaikkein vakainta sorttia. Osasyynä on ohjauksen tahmeus ainakin koeajoauton Nokian Hakkapeliitta R+ -kitkarenkailla: auto jää itsekseen kääntymään jompaankumpaan suuntaan, ellei kuljettaja itse suorista rattia kaartuvan tieosuuden jälkeen. Pidemmän päälle tämä on varsin rasittavaa. Ja vaikka Vitarassa on alla nuo edellä mainitut nastattomat talvirenkaat, rengasmelu on melko kovansorttista. Muuten matkaa taittaisi mielellään. Jousitus on sopivan tanakka ja ajoasento kunnollinen, vaikka istuin tuntuukin aluksi melko pienikokoiselta. Suuri istumakorkeus auttaa tässäkin. Vain etukeskikyynärnojan puute haittaa hemmoteltua nykyihmistä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD S 6MT Hinta alkaen 27 290 € Moottori Bensiinimoottori 1 373 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 103 kW (140 hv), 5500 r/min Vääntö 220 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt