21.9.2014

Koeajo: Volvo V60 T5

Pirteä farkku on parhaimmillaan matka-ajossa. Hyvää: Istuimet, vaivattomuus. Huonoa: rengasmelu.

T5-yhdistelmä takaluukussa ei enää tarkoita viehkeästi kurnuttavaa viitosturboa. Uusi nelisylinterinen moottoripolitiikka tähtää taloudellisuuteen. Voimavaroista ei silti tarvitse tinkiä.

Etuvetoisen 235 millimetriä leveät eturenkaat vetelevät täyskiihdytyksissä. Maantiellä 19-tuumaiset Bridgestonet tuottavat rengasmelua hieman turhan paljon, kaupungissa poikittaissaumat tuntuvat terävämmin kuin toivoisi.

Matka taittuu miellyttävästi, mutta urheilulliseksi iso perhefarmari ei taivu. Valtaosan ajasta jousitus toimii mukavasti. Moottoritien rampit ja ohitukset sujuvat kevyelläkin kaasujalalla kiitos väkevän moottorin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvallista matkaa

Viihtyvyyttä tuo hyvä äänentoisto ja turvallisuutta parantaa aktiivinen vakionopeudensäädin. Se on aavistuksen yliholhoava. Turvavälin muuttuessa riittämättömäksi heijastuu tuulilasin kautta varoitusvalo kuljettajalle.

Peräänajovaroitin toimii turhankin herkästi. Hälytysääniin saa ajoittain tottua kapeilla kaksisuuntaisilla sivukujilla, kun auto epäilee kuljettajan törmäävän pysäköityyn autoon.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Volvo V60 T5 R-Design

Hinta alkaen

46 651 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

61 197 €

Ajoneuvovero

125 €/ v

Moottori

1 969 cm³, bensiinimoottori, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

180 kW (245 hv), 5500 r/min

Vääntö

350 Nm (1500–4800 r/min)

Vääntö

350 Nm (1500–4800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,4 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,4 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

142 g/km

Mitat

pituus 4635 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm
Tavaratila: 430 l
Omamassa: 1714 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat