30.9.2022

Harkitsetko vetyautoa? Varaudu tankkaamaan ulkomailla

Hyundai Nexo

Kotimaan vetytankkausasemat lakkautettiin vähin äänin, sillä kysyntää ei ollut. Kohta saattaa kuitenkin tulla kiire perustaa uusia.

Autoilun käyttövoimat siirtyvät kovaa vauhtia pois fossiilisista polttoaineista. Sähköautoja Suomessa arvioidaan olevan vuonna 2030 jo 700 000 kappaletta, mutta seuraavaksi suureksi ilmiöksi käyttövoimissa on povattu vetyä.

Tällä hetkellä markkinoilla on muutama vetyauto, joista yhtä saa hankittua myös Suomeen. Hyundai Nexo irtoaa kaupasta hintaan 79 990 euroa. Haaste on se, ettei autoa tällä hetkellä voi tankata Suomen rajojen sisällä. Lähimmät tankkauspisteet löytyvät Ruotsista tai Virosta.

Suomen vetyautoilu sai vauhdikkaan startin vuonna 2014, jolloin Woikoski rakensi maahan kolme vedyn tankkauspistettä. Tulevaisuus näytti valoisalta, sillä Toyota oli juuri julkistanut Mirai-mallinsa ja Suomen tavoitteet liikenteen päästöjen pienentämiseksi olivat kovat. Toisin kuitenkin kävi.

– Teimme asemat vauhdittaaksemme vetysiirtymää, mutta Suomi ei ollut siihen vielä valmis, kertoo Woikosken markkinointijohtaja Maarit Könönen.

Kahdeksan vuoden takaisen pettymyksen jälkeen Woikoski ei ole enää kiinnostunut rakentamaan vetytankkausinfraa, vaan jättää asian valtiovallan ratkaistavaksi.

– Pk-yrityksenä emme siihen aio lähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nollapäästöt vuoteen 2045 mennessä

Vetyautoilu olisi tärkeä lisä hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartalle, sillä vuoteen 2030 mennessä liikenteestä syntyvät kasvihuonepäästöt pitäisi puolittaa vuoden 2005 tasoon verrattuna.

Vuonna 2045 päästöt pitäisi olla jo nollatasolla, mikä tarkoittaa käytännössä fossiilisten polttoaineiden poistumista liikenteestä kokonaan. Tuolloin Suomen tieverkostolla ei saisi kulkea lainkaan bensiini- tai dieselkäyttöisiä ajoneuvoja.

Tuossa fossiilisen liikenteen tiekartassa mainitaan vetykäyttöiset ensimmäistä kertaa oikastaan vasta vuoden 2045 tienoilla, jossa käyttövoimiksi mainitaan sähkö, vety, biokaasu ja muut bio- ja uusiutuvat polttoaineet. Vetyautojen määristä ei ole tiekartassa mainintaa.

Käytännössä vetyautojen tankkausasemien verkoston suunnittelulla alkaa olla kiire. Mikäli vedyllä kulkevia autoja halutaan saada liikenteeseen, madaltaisi kotimaan tankkausmahdollisuus kynnystä auton hankkimiseen.

– Vaikka Woikosken intresseissä ei ole tankkausasemien rakentaminen, meillä on tahto toimittaa niihin vetyä, toteaa Woikosken Maarit Könönen.

Teksti: Tuomas Rajala Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat