22.4.2020

Hurja ponnistus – kuinka saada Boeing 737 -MAX -matkustajakoneet ilmaan?

Boeing 737 MAX 7

On arvailujen varassa, riittävätkö lentosimulaattorit – edessä on tuhansien lentäjien uudelleenkoulutus.

Ilmailuviranomaiset määräsivät upouudet Boeing 737 MAX-matkustajakoneet globaalisti lentokieltoon, kun niille sattui kaksi tuhoisaa ja samankaltaista onnettomuutta muutaman kuukauden välein. Lion Air -yhtiön MAX-turmassa menehtyi 189 ihmistä lokakuun lopulla 2018. Toinen turma tapahtui seuraavan vuoden maaliskuussa 2019 Ethiopian Airlines -yhtiön MAX-koneelle. Tässä turmassa kuoli 157 ihmistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli vuoden lentokielto

Yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -matkustajakoneet ovat olleet lentokiellossa jo yli vuoden. Lentoalan asiantuntijatkaan eivät osaa ennustaa tarkalleen, milloin lentokielto päättyy, mutta se on varmaa, että ongelmakoneien ilmaan saaminen on erittäin mittava urakka.

On perustellusti arvioitu, että Boeingin 737 MAX -koneiden lentokielto jatkuu todennäköisesti vuoden 2020 loppupuolelle saakka.

Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n tyyppihyväksyntä on yleensä riittänyt muissakin maissa Yhdysvalloissa valmistetuille lentokoneille. Nyt muiden isojen ilmailumaiden viranomaiset, kuten Euroopan EASA ja Kiinan CAAC, tuntevat perusteltua epäluuloa FAA:ta kohtaan ja haluavat tehdä omat, itsenäiset arvionsa Boeing 737 MAX-koneen lentokelpoisuudesta ja lentomiehistöjen tyyppikoulutustarpeista.

Lentokielto purettava globaalisti

Lentokielto pitää siis purkaa samanaikaisesti koko maailmassa. Kun maailmanlaajuinen tyyppihyväksyntä on viimein saavutettu, lentoyhtiöiden ja Boeingin varastossa olevien koneiden saaminen ilmaan on valtava urakka. Pitkään seisonnassa olleet koneet tarvitsevat huoltoa ja tarkistuksia sekä uudelleensertifioinnissa vaadittujen muutostöiden tekemisen ennen kuin koneet ovat lentokelpoisia.

Tietokoneohjelmien muutostarpeen lisäksi MAX-koneiden sähköjohtonipuissa on havaittu mahdollinen oikosulun vaara, mikä voi osaltaan vaikuttaa koneen hallittavuuteen.

Edessä mittava koulutusurakka

MAX-lisäkoulutus ja siihen kuuluvat simulaattorilennot vaativat aikaa: Kun lasketaan yhden koneen tarvitsevan viisi miehistöä, on täydennyskoulutettava jopa 4 200 kapteenia ja perämiestä ennen kuin lentoyhtiöille jo toimitetut 387 MAX -konetta voidaan ottaa käyttöön.

MAX-simulaattoreita on maailmassa kaikkiaan vain 36 kappaletta ja vain pari kappaletta lisää on tulossa vuoden 2020 aikana. Vertailun vuoksi mainittakoon, että edeltävän konetyypin (Boeing 737 NG) simulaattoreita on 80.

Sitten Boeing voi luovuttaa sen varastossa olleet, valmiit 420 konetta ja vähitellen voi käynnistää MAX-koneiden valmistuksen uudelleen. Jo pelkästään täydentävä koulutus kaikille MAX-lentäjille on vaativa urakka niin lentoyhtiöille kuin koulutusyrityksillekin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: The Seattle Times, The New York Times, Flight International, Airlinerworld, JATR-raportti, www.lentoposti.fi, www.boeing.com

Luetuimmat