15.11.2023 Liikenne Kuinka välttää huurtuvat ikkunat autossa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki haluavat välttää huurtuvat ikkunat autoillessa, mutta se vaatii taustalla piilevien syiden ymmärtämistä. Mistä ongelmat aiheutuvat? Syksy ja talvi tuovat mukanaan monille sisäpuolelta huurtuvat ikkunat melkoiseksi riesaksi. Talviautoilu vaatii varautumista sään mukanaan tuomiin ilmiöihin, joista tämä on vain yksi. Siitä huolimatta se on tärkeä liikenneturvallisuuden kannalta. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää ja tuntee ongelman syntymisen lisäksi myös ratkaisut. Ensin on ymmärrettävä mistä ilmiö ylipäätään johtuu? – Sisäilman kosteus tiivistyy lasien sisäpinnoille huurteeksi, tietää Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huurtuvat ikkunat Ensimmäinen askel lienee monelle yllättävä: auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen. Kuiva ja lämmin talli tai halli helpottaa aamuisia liikkeellelähtöjä huomattavasti. Muussa tapauksessa auton sisätilojen esilämmitys on tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Sisätilojen esilämmitys kuivaa auton sisäilmaa. – Kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa, neuvoo Vesalainen. Ei lunta sisälle Huurtuvat ikkunat ovat käytännössä kuitenkin seurausta siitä, että auton sisällä on ylimääräistä kosteutta. Tämä voi vanhemmissa autoissa johtua jopa kumitiivisteiden hapertumisesta, mutta uudemmissa autoissa kosteus kulkeutuu autoon tavallisesti matkustajien mukana. Talvella on tärkeää, että huomaa pyyhkäistä lumet pois auton katolta, oven kohdalta, ennen oven avaamista. Muuten oven päällä olevat lumet putoavat autoon sisälle – yleensä kuljettajan tai matkustajien penkille. – Olisikin hyvä, että ensin pyyhkäistään lumet yhden oven päältä, jonka takaa löydetään lumiharja. Sen jälkeen harjataan auto kokonaan lumesta ennen kuin muita ovia avataan, neuvoo Vesalainen. Lunta kulkeutuu autoon myös vaatteissa ja kengissä. Vaatteista tulisikin puristella lumet pois aina ennen autoon menoa. Lisäksi on syytä pitää mielessä, että autoon kuuluu istua – ei astua. Kun penkille on istahdettu sivuttain, jalat vielä auton ulkopuolella, voi kenkiä kopistella toisiaan vasten, jotta ylimääräiset lumet putoavat auton ulkopuolelle. Jos autoon mennään astumalla, kulkeutuu kenkien mukana paljon lunta jalkatilaan. – Osa ihmisistä tosin potkii lumet pois kengistä auton kynnyskoteloon – naarmuttaen samalla auton maalipintaa, jatkaa Vesalainen. Jalkatiloihin pääsevä kosteus paitsi lisää huurtumista, myös jäätyy kylmän pakkasyön aikana. Kylmällä autolla liikkeelle lähtevän kuljettajan jalka saattaa jalka luiskahtaa polkimelta kriittisessä tilanteessa, kun kantapäiden alla oleva matto onkin jäässä. Puhdista tuulilasi – myös sisäpuolelta Ikkunoiden sisäpintojen säännöllinen puhdistus on tärkeä toimenpide huurtumisen ehkäisemiseksi. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Lisäksi lasipinnalla oleva huurre korostaa likaa ja huurre myös poistuu hitaammin likaisesta lasista. Ikkunoiden sisäpintojen likaantumisnopeuteen voi vaikuttaa. – Tupakointi autossa muodostaa rasvaisen kalvon lasin sisäpintaan. Kalvo taas tarjoaa otollisen kiinnittymisalustan muille epäpuhtauksille, sanoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi raitisilmansuodatin Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti vähintään auton huolto-ohjelman mukaisesti. Liian vanha suodatin puhaltaa kosteaa ilmaa, kaikkine epäpuhtauksineen, suoraan autoon sisälle. Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää on omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Aika-ajoin saattaa olla hyvä myös sulatella autoa lämpimässä pysäköintihallissa. Huurtuvat ikkunat kirkkaiksi Takavuosina tiedettiin, että auton ikkunoiden huurtuessa lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta nostettiin, ilmanvirtaus suunnattiin laseille ja lämmönsäätö käännettiin kuumalle. Näin automaatti-ilmastointien yleistyttyä nämä vanhat huurteenpoiston perusteet ovat monelta unohtuneet. On totuttu siihen, että järjestelmä hoitaa kaiken kuljettajan puolesta – automaattisesti. – Suosittelen tutustumaan auton käyttöohjekirjaan. Siellä on ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistotilaan. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella, ohjeistaa Vesalainen. Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joistain automalleista löytyy jopa lämmitysvastukset tuulilasista. Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista, yhdellä napinpainalluksella. Varo sisäilmankiertoa – Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle, muistuttaa Vesalainen Sen tarkoitus on estää huomattavasti saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, tuo vanha kiertävä ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää ja heikentää kuljettajan tarkkaavaisuutta. Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto Julkaistu alun perin 24.2.2021 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku