13.4.2018 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käänny aina ammattilaisten puoleen, jos olet yhtään epävarma omista taidoistasi renkaanvaihdossa. Moni autoilija on ratkaisemassa juuri näinä aikoina, kuinka aikoo tänä keväänä suoriutua jokavuotisesta pakkorituaalista eli kesärenkaiden vaihdosta. Peruskysymyksiä on oikeastaan kaksi: koska ja miten. Ensimmäiseen kysymykseen ei ole kuin yksi oikea vastaus: älä hätiköi renkaiden vaihtamisessa. Vaikka päivällä aurinko jo helottaakin lämpimästi, voivat tienpinnat salakavalasti jäätyä öisin. Kun kevätaurinko sulattaa tienvarsien lumipenkkoja, valuu sulamisvesiä myös tielle. Illalla auringon laskettua ja yöllä ilma viilenee – paikka paikoin yhä miinusasteiden puolelle. Ilmiö voi jäätää sulamisvesien kastelemat tienpinnat liukkaiksi. Mutta vaihtaisinko renkaat itse vai kääntyisikö tarpeessa rengasliikkeiden puoleen? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain kunnon työvälineillä Rengasalan ammattilaisten puoleen kannattaa kääntyä, jos on yhtään epävarma omasta osaamisesta tai itsellä ei ole käytössä renkaidenvaihtoon soveltuvaa paikkaa tai turvallisia ja kunnollisia työvälineitä. Auton mukana tuleva tunkki on usein rakenteeltaan heikko. Se on tarkoitettu käytettäväksi vain pakottavissa tilanteissa eli tien päällä sattuneessa rengasrikossa. – Mikäli päätyy tekemään renkaiden kausivaihdon itse, on syytä hankkia asianmukainen hallitunkki, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora on samoilla linjoilla. – Auton oma tunkki on hätäratkaisu, eikä sitä ole tarkoitettukaan säännölliseen renkaiden kausivaihtoon. Auton takaluukusta löytyvä rengasavain on usein sekin heiveröinen tapaus, eikä sen vipuvarsi tai kunto välttämättä riitä pyöränpulttien aukaisemiseen. – Ihan pätevän hallitunkin saa 50 eurolla, ristikkoavaimen kahdeksalla eurolla, joten kyse ei ole mahdottomista summista. Heiveröisen tunkin käytössä on vaarana ovat tunkin pettäminen ja nostetun auton luiskahtaminen tunkilta. – Ja silloin voi aiheutua myös vakavia henkilövahinkoja. Autolle koituneet vahingot kuten esimerkiksi lommot ja maalipinnan vaurioituminen ovat turhia kuluja. Arvioi renkaiden ajokuntoisuus Ennen renkaidenvaihtoa autoilijan vastuulla on arvioida, ovatko renkaat turvallisessa kunnossa. Laki edellyttää vähintään 1,6 mm kulutuspinnan urasyvyyttä. Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä. Tasaisella alustalla Renkaidenvaihto on syytä suorittaa aina tasaisella ja kantavalla alustalla, jottei auto pääse missään tilanteessa huojahtelemaan tunkilta. Jos auton alla ei ole kovaa alustaa, kannattaa tunkin alle sijoittaa esimerkiksi vankka vanerilevy takaamaan turvallista nostoa. Esimerkiksi hallitunkin täytyy päästä liikkumaan nostettaessa, joten tunkki soveltuu vain sileälle ja kovalle pinnalle. Nostokohdalla on väliä: autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Muutoin vaarana ovat nostovaiheessa koituvat korivauriot. Nostokohdan ja nostolautasen väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny auton koria suojaamaan. Muista kytkeä auton käsijarru päälle ennen nostotyön aloittamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävässä valossa Renkaidenvaihto kannatat tehdä päiväsaikaan ja riittävän hyvin valaistuissa olosuhteissa. Pimeällä äheltäminen voi aiheuttaa harmeja. Ennakoivaa turvallisuusajattelua on laittaa nostetun auton alle pukki tai irtonainen pyörä. Fiksu suorittaa vaihtotyön siten, että paikalle saa kutsuttua apua, jos esimerkiksi olisi käynyt niin kehnosti, että renkaidenvaihtaja olisi jäänyt puristuksiin tunkilta luiskahtaneen auton alle. Älä väännä pultteja pyöreiksi Rengaspultit tai mutterit voivat olla talven jäljiltä tiukassa. Kehno mutteriavain tai huolimaton työvälineen käyttö voivat lipsauttaa otteen irti. Sen seurauksena voi pyöristää mutterin tai pultin, sitten otteen lipsahtaessa kolhia kätensä. Mutterit tai pultit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Muista ohjekireydet! Ennen renkaan pulttien kiristämistä on syytä varmistua renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii molempiin pyörimissuuntiin. Kierrätä renkaiden sijaintia edelliskaudesta etu- ja taka-akselien välillä pyörimissuuntaa muuttamatta, jotta renkaat kuluisivat tasaisesti. Pultit kiristetään vanteella ristiin, jotta vanne keskittyy kunnolla. Renkaat tulee kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Liiallinen kiristys voi vahingoittaa vannetta ja pultteja. Loppukiristys tehdään, kun auto on laskettu tunkilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkista paineet kylmistä renkaista Tarkista rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Merkitse irrotettujen renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta seuraavalla kerralla on tieto siitä, missä rengas on ollut asennettuna. Jälkikiristys tärkeää Rengaspulttien jälkikiristyksen aika on muutaman sadan ajokilometrin jälkeen. Tätä työvaihetta ei saa unohtaa, sillä vanteen ja pyörännavan väliin on saattanut huolellisuudesta huolimatta jäädä hiekanmuruja tai muuta epäpuhtautta, joka vähitellen murenee ja löystyttää renkaan. Teppo Vesalaisen mukaan Autoliiton tietoon tulee vuosittain useita henkilöautojen pyörien irtoamisia, jotka johtuvat siitä, että jälkikiristys on laiminlyöty. Lähde: Autoliitto, Autonrengasliitto Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?