26.2.2016 Liikenne Nokian Renkaat: testihuijaukset mennyttä aikaa koko alalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkailta vakuutetaan, että rengastestausten tulehtunut ilmapiiri on taaksejäänyttä aikaa. Perjantaipäivän radiohiljaisuus rikkoutui Nokian Renkaiden osalta yhtiön julkistettua tiedotteen, jossa täsmennetään yhtiön toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, Kauppalehdelle keskiviikkona antamia lausuntoja. Aiemmin tänään Kauppalehti uutisoi, että sen lukemien sähköpostien mukaan Nokian Renkaiden huijaustoiminta oli järjestelmällistä ja jatkunut myös Lehtorannan valtakaudella.– Halusimme ottaa rengastestauksen itse puheeksi, koska viemme liiketoimintaamme joka rintamalla läpinäkyvään ja kestävään suuntaan. Aikoinaan, kun testaajat pyysivät testattavat renkaat valmistajilta, toiminta alalla oli ajoittain kyseenalaista. Merkittävimmät testaajat ovat kuitenkin jo vuosia hankkineet renkaansa rengasliikkeistä ja tehneet renkaille myös jälkitestejä. Toisin kuin julkisuudessa on vihjattu, yhtiön hallitus ei ole missään vaiheessa päättänyt sellaisista optiojärjestelmistä, jotka olisivat kannustaneet testivilppiin, yhtiö tiedottaa.– Suoritimme toimintatapojemme tarkastuksen viime vuonna, jonka jälkeen täsmensimme testaussäännöstöämme, ja nyt se yksiselitteisesti kieltää erityisesti testejä varten tehtyjen renkaiden suunnittelun ja valmistuksen. Asia käsiteltiin välittömästi myös hallituksessa ja yhdessä päätimme kertoa testaustoiminnastamme oma-aloitteisesti. Pyydämme omalta osaltamme anteeksi ja pahoittelemme aikaisempaa toimintaamme.Kauppalehden puhelinhaastattelussa Lehtoranta kertoo, että testihuijauksissa oli kyse 2000-luvun alkupuolen tulehtuneesta ilmapiiristä koko teollisuudenalan kesken. Merkittävimmät testaajat, niin Suomessa kuin ulkomailla, ovat hänen mukaansa jo vuosia sitten muuttaneet testimenetelmiään siten, että testattavat renkaat tulevat sarjatuotantorenkaista eikä erityisiä testirenkaita ole järjestetty. Huijaamista harrastettiin myös muiden rengasvalmistajien toimesta, eikä Lehtorannan mukaan Nokian Renkaat ollut huonoimmassa maineessa.– Hakkapeliitta 8, joka on testattu ainakin viisikymmentä kertaa matkan varrella, on ollut puhdas ainakin koko elossaolon ajan, nostaa Lehtoranta esimerkiksi viime vuosien parantuneesta kulttuurista.Toimitusjohtaja Lehtoranta kertoo haastattelussa, että yhtiössä on viime vuonna tukittu viimeisetkin pullonkaulat ja yhtiö halusi ottaa synkän menneisyytensä itse puheeksi.– Toivomme, että [kuluttajien] luottamus lähtee nousemaan ja ensimmäiset siemenet olisivat juuri siinä, että tulimme itse ulos kaapista.Lehtoranta vakuuttaa myös, että testirenkaiden manipuloinnit ovat olleet pieniä eivätkä ole vaikuttaneet kuluttajatuotteiden turvallisuuteen.Monien rengastestaajien tavoin Tekniikan Maailma on ollut tietoinen vilpin mahdollisuudesta jo vuosia. Testien hankalat aikataulut pakottavat joskus siihen, että renkaat täytyy hankkia suoraan valmistajalta. Esimerkiksi syksyllä julkaistava rengastesti täytyy suorittaa jo maaliskuussa, eivätkä kaikki uutuusmallit ole tällöin rengasliikkeen varastoissa. Kärkirenkaiden ja epäilyttävien suoriutujien kohdalla testit pyritään uusimaan kaupasta hankituilla renkailla. Kokeet pyritään myös toistamaan erilaisissa keliolosuhteissa.Tekniikan Maailman testit tekee Test World Oy, joka suorittaa testausta myös lukuisille muille asiakkaille. Test World Oy onkin kohdannut esimerkiksi Nokian Hakkapeliitta 8 -renkaan yli 50 kertaa erilaisissa testitilanteissa, jolloin mahdolliset poikkeamat nousevat helposti esiin. Saman renkaan suoriutumisessa voi olla muutamien prosenttien eroja päivästä toiseen, ja kärkirenkaiden välillä erot ovat usein pieniä. Suoranaisia yllätyksiä testituloksissa nähdään kuitenkin vain harvoin.Päivitys klo 20.00: Lisätty Tekniikan Maailman vastine rengastesteistä Lähde: Nokian Renkaat / Kauppalehti / Tekniikan Mailma, kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”