26.2.2016 Liikenne Nokian Renkaat: testihuijaukset mennyttä aikaa koko alalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkailta vakuutetaan, että rengastestausten tulehtunut ilmapiiri on taaksejäänyttä aikaa. Perjantaipäivän radiohiljaisuus rikkoutui Nokian Renkaiden osalta yhtiön julkistettua tiedotteen, jossa täsmennetään yhtiön toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, Kauppalehdelle keskiviikkona antamia lausuntoja. Aiemmin tänään Kauppalehti uutisoi, että sen lukemien sähköpostien mukaan Nokian Renkaiden huijaustoiminta oli järjestelmällistä ja jatkunut myös Lehtorannan valtakaudella. – Halusimme ottaa rengastestauksen itse puheeksi, koska viemme liiketoimintaamme joka rintamalla läpinäkyvään ja kestävään suuntaan. Aikoinaan, kun testaajat pyysivät testattavat renkaat valmistajilta, toiminta alalla oli ajoittain kyseenalaista. Merkittävimmät testaajat ovat kuitenkin jo vuosia hankkineet renkaansa rengasliikkeistä ja tehneet renkaille myös jälkitestejä. Toisin kuin julkisuudessa on vihjattu, yhtiön hallitus ei ole missään vaiheessa päättänyt sellaisista optiojärjestelmistä, jotka olisivat kannustaneet testivilppiin, yhtiö tiedottaa. – Suoritimme toimintatapojemme tarkastuksen viime vuonna, jonka jälkeen täsmensimme testaussäännöstöämme, ja nyt se yksiselitteisesti kieltää erityisesti testejä varten tehtyjen renkaiden suunnittelun ja valmistuksen. Asia käsiteltiin välittömästi myös hallituksessa ja yhdessä päätimme kertoa testaustoiminnastamme oma-aloitteisesti. Pyydämme omalta osaltamme anteeksi ja pahoittelemme aikaisempaa toimintaamme. Kauppalehden puhelinhaastattelussa Lehtoranta kertoo, että testihuijauksissa oli kyse 2000-luvun alkupuolen tulehtuneesta ilmapiiristä koko teollisuudenalan kesken. Merkittävimmät testaajat, niin Suomessa kuin ulkomailla, ovat hänen mukaansa jo vuosia sitten muuttaneet testimenetelmiään siten, että testattavat renkaat tulevat sarjatuotantorenkaista eikä erityisiä testirenkaita ole järjestetty. Huijaamista harrastettiin myös muiden rengasvalmistajien toimesta, eikä Lehtorannan mukaan Nokian Renkaat ollut huonoimmassa maineessa. – Hakkapeliitta 8, joka on testattu ainakin viisikymmentä kertaa matkan varrella, on ollut puhdas ainakin koko elossaolon ajan, nostaa Lehtoranta esimerkiksi viime vuosien parantuneesta kulttuurista. Toimitusjohtaja Lehtoranta kertoo haastattelussa, että yhtiössä on viime vuonna tukittu viimeisetkin pullonkaulat ja yhtiö halusi ottaa synkän menneisyytensä itse puheeksi. – Toivomme, että [kuluttajien] luottamus lähtee nousemaan ja ensimmäiset siemenet olisivat juuri siinä, että tulimme itse ulos kaapista. Lehtoranta vakuuttaa myös, että testirenkaiden manipuloinnit ovat olleet pieniä eivätkä ole vaikuttaneet kuluttajatuotteiden turvallisuuteen. Monien rengastestaajien tavoin Tekniikan Maailma on ollut tietoinen vilpin mahdollisuudesta jo vuosia. Testien hankalat aikataulut pakottavat joskus siihen, että renkaat täytyy hankkia suoraan valmistajalta. Esimerkiksi syksyllä julkaistava rengastesti täytyy suorittaa jo maaliskuussa, eivätkä kaikki uutuusmallit ole tällöin rengasliikkeen varastoissa. Kärkirenkaiden ja epäilyttävien suoriutujien kohdalla testit pyritään uusimaan kaupasta hankituilla renkailla. Kokeet pyritään myös toistamaan erilaisissa keliolosuhteissa. Tekniikan Maailman testit tekee Test World Oy, joka suorittaa testausta myös lukuisille muille asiakkaille. Test World Oy onkin kohdannut esimerkiksi Nokian Hakkapeliitta 8 -renkaan yli 50 kertaa erilaisissa testitilanteissa, jolloin mahdolliset poikkeamat nousevat helposti esiin. Saman renkaan suoriutumisessa voi olla muutamien prosenttien eroja päivästä toiseen, ja kärkirenkaiden välillä erot ovat usein pieniä. Suoranaisia yllätyksiä testituloksissa nähdään kuitenkin vain harvoin. Päivitys klo 20.00: Lisätty Tekniikan Maailman vastine rengastesteistä Lähde: Nokian Renkaat / Kauppalehti / Tekniikan Mailma, kuva: Nokian Renkaat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku