26.2.2016 Liikenne Nokian Renkaat: testihuijaukset mennyttä aikaa koko alalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkailta vakuutetaan, että rengastestausten tulehtunut ilmapiiri on taaksejäänyttä aikaa. Perjantaipäivän radiohiljaisuus rikkoutui Nokian Renkaiden osalta yhtiön julkistettua tiedotteen, jossa täsmennetään yhtiön toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, Kauppalehdelle keskiviikkona antamia lausuntoja. Aiemmin tänään Kauppalehti uutisoi, että sen lukemien sähköpostien mukaan Nokian Renkaiden huijaustoiminta oli järjestelmällistä ja jatkunut myös Lehtorannan valtakaudella.– Halusimme ottaa rengastestauksen itse puheeksi, koska viemme liiketoimintaamme joka rintamalla läpinäkyvään ja kestävään suuntaan. Aikoinaan, kun testaajat pyysivät testattavat renkaat valmistajilta, toiminta alalla oli ajoittain kyseenalaista. Merkittävimmät testaajat ovat kuitenkin jo vuosia hankkineet renkaansa rengasliikkeistä ja tehneet renkaille myös jälkitestejä. Toisin kuin julkisuudessa on vihjattu, yhtiön hallitus ei ole missään vaiheessa päättänyt sellaisista optiojärjestelmistä, jotka olisivat kannustaneet testivilppiin, yhtiö tiedottaa.– Suoritimme toimintatapojemme tarkastuksen viime vuonna, jonka jälkeen täsmensimme testaussäännöstöämme, ja nyt se yksiselitteisesti kieltää erityisesti testejä varten tehtyjen renkaiden suunnittelun ja valmistuksen. Asia käsiteltiin välittömästi myös hallituksessa ja yhdessä päätimme kertoa testaustoiminnastamme oma-aloitteisesti. Pyydämme omalta osaltamme anteeksi ja pahoittelemme aikaisempaa toimintaamme.Kauppalehden puhelinhaastattelussa Lehtoranta kertoo, että testihuijauksissa oli kyse 2000-luvun alkupuolen tulehtuneesta ilmapiiristä koko teollisuudenalan kesken. Merkittävimmät testaajat, niin Suomessa kuin ulkomailla, ovat hänen mukaansa jo vuosia sitten muuttaneet testimenetelmiään siten, että testattavat renkaat tulevat sarjatuotantorenkaista eikä erityisiä testirenkaita ole järjestetty. Huijaamista harrastettiin myös muiden rengasvalmistajien toimesta, eikä Lehtorannan mukaan Nokian Renkaat ollut huonoimmassa maineessa.– Hakkapeliitta 8, joka on testattu ainakin viisikymmentä kertaa matkan varrella, on ollut puhdas ainakin koko elossaolon ajan, nostaa Lehtoranta esimerkiksi viime vuosien parantuneesta kulttuurista.Toimitusjohtaja Lehtoranta kertoo haastattelussa, että yhtiössä on viime vuonna tukittu viimeisetkin pullonkaulat ja yhtiö halusi ottaa synkän menneisyytensä itse puheeksi.– Toivomme, että [kuluttajien] luottamus lähtee nousemaan ja ensimmäiset siemenet olisivat juuri siinä, että tulimme itse ulos kaapista.Lehtoranta vakuuttaa myös, että testirenkaiden manipuloinnit ovat olleet pieniä eivätkä ole vaikuttaneet kuluttajatuotteiden turvallisuuteen.Monien rengastestaajien tavoin Tekniikan Maailma on ollut tietoinen vilpin mahdollisuudesta jo vuosia. Testien hankalat aikataulut pakottavat joskus siihen, että renkaat täytyy hankkia suoraan valmistajalta. Esimerkiksi syksyllä julkaistava rengastesti täytyy suorittaa jo maaliskuussa, eivätkä kaikki uutuusmallit ole tällöin rengasliikkeen varastoissa. Kärkirenkaiden ja epäilyttävien suoriutujien kohdalla testit pyritään uusimaan kaupasta hankituilla renkailla. Kokeet pyritään myös toistamaan erilaisissa keliolosuhteissa.Tekniikan Maailman testit tekee Test World Oy, joka suorittaa testausta myös lukuisille muille asiakkaille. Test World Oy onkin kohdannut esimerkiksi Nokian Hakkapeliitta 8 -renkaan yli 50 kertaa erilaisissa testitilanteissa, jolloin mahdolliset poikkeamat nousevat helposti esiin. Saman renkaan suoriutumisessa voi olla muutamien prosenttien eroja päivästä toiseen, ja kärkirenkaiden välillä erot ovat usein pieniä. Suoranaisia yllätyksiä testituloksissa nähdään kuitenkin vain harvoin.Päivitys klo 20.00: Lisätty Tekniikan Maailman vastine rengastesteistä Lähde: Nokian Renkaat / Kauppalehti / Tekniikan Mailma, kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”