9.2.2016 Liikenne Suojatiekään ei suojaa Puolassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jalankulkija ei ole Puolassa turvassa. Maa pitää kakkossijaa jalankulkijakuolleisuudessa EU:n alueella. Vuosina 2007–2012 Puolan liikenteessä kuoli 9101 jalankulkijaa ja 71 328 loukkaantui. Lähes 30 prosenttia jalankulkijaonnettomuuksista tapahtuu liikennevalottomilla suojateillä. Kehityssuuntakaan ei näytä valoisalta: vuonna 2010 suojatieonnettomuuksia tapahtui 3298, mutta vuonna 2014 jo 3531 kappaletta. Suojatieonnettomuuksia tutkinut Varsovan teknisen yliopiston professori Piotr Olszewski haluaa kuitenkin muistuttaa, että lisäys voi myös johtua siitä, että suojateiden määrä on kasvanut. Tätä näkemystä myös tukee se, että suojateiden ulkopuoliset jalankulkijaonnettomuudet ovat samaan aikaan vähentyneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaarallisinta on taajamassa päivällä Tutkimusjaksolla peräti 83 prosenttia jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui 50 km/h alueella. Loukkaantumisista peräti 90 prosenttia. Tilastojen valossa nimenomaan päiväsaikaan on vaarallisinta ja erityisesti iäkkäiden jalankulkijoiden kannattaa olla valppaana. Yli puolet suojateillä kuolleista on nimittäin yli 65-vuotiaita. Tilastoista irtoaa myös karuja suhdelukuja. 80-vuotiaan jalankulkijan riski kuolla liikennevalottomalla suojatiellä on 12-kertainen verrattuna 20-vuotiaaseen. Koulutusta ja valistusta Synkkien lukujen kimppuun käydään Puolassa valistuskampanjoilla ja videoilla. Erityisesti autoilijoiden huomiota pyritään kiinnittämään suojateillä liikkuviin jalankulkijoihin. Videoilla vedotaan mm. nopeusrajoitusten noudattamisen puolesta. Lisähaastetta ylinopeuksien karsimiseen tuo puolalainen tulkinta muuttuvista nopeusrajoituksista. Puolassa taajamanopeusrajoitus on nimittäin 50 km/h, mutta vain aamuviiden ja iltayhdentoista välisenä aikana. Klo 23.00–05.00 nopeusrajoitus on 60 km/h. Tavoite lähenee Kokonaisuutena Puolan tavoitteena on vähentää liikennekuolemat puoleen ja loukkaantumisia 40 prosentilla vuoden 2013 tasosta. Toteutuessaan tavoite merkitsee, että vuonna 2020 Puolan teillä kuolee enintään 2000 ja loukkaantuu enintään 6900 ihmistä. Viime vuoden ennakkotietojen perusteella näyttää siltä, että tavoite on entistä lähempänä, sillä viime vuonna liikennekuolemien määrän ennakoidaan jääneen alle 3000 henkilön. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku