9.2.2016

Suojatiekään ei suojaa Puolassa

Puola suojatie

Jalankulkija ei ole Puolassa turvassa. Maa pitää kakkossijaa jalankulkijakuolleisuudessa EU:n alueella.

Vuosina 2007–2012 Puolan liikenteessä kuoli 9101 jalankulkijaa ja 71 328 loukkaantui. Lähes 30 prosenttia jalankulkijaonnettomuuksista tapahtuu liikennevalottomilla suojateillä.

Kehityssuuntakaan ei näytä valoisalta: vuonna 2010 suojatieonnettomuuksia tapahtui 3298, mutta vuonna 2014 jo 3531 kappaletta. Suojatieonnettomuuksia tutkinut Varsovan teknisen yliopiston professori Piotr Olszewski haluaa kuitenkin muistuttaa, että lisäys voi myös johtua siitä, että suojateiden määrä on kasvanut. Tätä näkemystä myös tukee se, että suojateiden ulkopuoliset jalankulkijaonnettomuudet ovat samaan aikaan vähentyneet.

Puola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaarallisinta on taajamassa päivällä

Tutkimusjaksolla peräti 83 prosenttia jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui 50 km/h alueella. Loukkaantumisista peräti 90 prosenttia. Tilastojen valossa nimenomaan päiväsaikaan on vaarallisinta ja erityisesti iäkkäiden jalankulkijoiden kannattaa olla valppaana. Yli puolet suojateillä kuolleista on nimittäin yli 65-vuotiaita.

Tilastoista irtoaa myös karuja suhdelukuja. 80-vuotiaan jalankulkijan riski kuolla liikennevalottomalla suojatiellä on 12-kertainen verrattuna 20-vuotiaaseen.

Koulutusta ja valistusta

Synkkien lukujen kimppuun käydään Puolassa valistuskampanjoilla ja videoilla. Erityisesti autoilijoiden huomiota pyritään kiinnittämään suojateillä liikkuviin jalankulkijoihin.

Videoilla vedotaan mm. nopeusrajoitusten noudattamisen puolesta.

Lisähaastetta ylinopeuksien karsimiseen tuo puolalainen tulkinta muuttuvista nopeusrajoituksista.

Puolassa taajamanopeusrajoitus on nimittäin 50 km/h, mutta vain aamuviiden ja iltayhdentoista välisenä aikana. Klo 23.00–05.00 nopeusrajoitus on 60 km/h.

Puola suojatie

Tavoite lähenee

Kokonaisuutena Puolan tavoitteena on vähentää liikennekuolemat puoleen ja loukkaantumisia 40 prosentilla vuoden 2013 tasosta. Toteutuessaan tavoite merkitsee, että vuonna 2020 Puolan teillä kuolee enintään 2000 ja loukkaantuu enintään 6900 ihmistä.

Viime vuoden ennakkotietojen perusteella näyttää siltä, että tavoite on entistä lähempänä, sillä viime vuonna liikennekuolemien määrän ennakoidaan jääneen alle 3000 henkilön.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat