5.3.2016 Liikenne Turvatyyny kypärässä – näin laukeaa pyöräilijän airbag Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tukka menee huonosti, näyttää tyhmältä, on kuuma. Syyt pyöräilykypärän käyttämättömyydelle ovat moninaiset, mutta kauluria muistuttavan turvatyynykypärän myötä selitykset joutavat romukoppaan. Pinkki Jopo, aikuinen mies, kova vauhti ja tiukka mutka. Siinä eväät onnettomuudelle. Helsingin Messukeskuksessa pyörän hallinta hukkuu kuitenkin tarkoituksella, kuten oheisesta videosta voi päätellä. Tarkoitus on esitellä pyöräilijän turvatyynyn toimintaa käytännössä. https://youtube.com/watch?v=qKXNiKuMFb4 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kypärä kaulassa ja tukka hyvin Laukeamaton pyöräilijän turvatyyny on yksinkertaisen näköinen kapistus. Kuin musta kauluri, jossa vilkkuu muutama led-valo kertomassa, että suojavaruste on aktivoitu. Virta kytketään päälle vetoketjun vetimessä olevasta kytkimestä. Tämän kypärän kanssa tukka ei mene vinoon, tai muutenkaan huonosti. Ei, ellei kypärä laukea. Sen jälkeen kampauksen kunnolla ei liene niinkään väliä. Kunhan pääkoppa on ehjä. Tyrmäävä arvio vakuutusyhtiöltä Hövding-kypärä pomppaa esiin kaatuvan pyöräilijän kaulasta anturien aistiessa poikkeavan liikkeen. Laukeamisnopeus on huima. Kypärä huputtaa pyöräilijän pään kasvojan lukuunottamatta 0,1 sekunnissa. Eli paljon ennen ilmalennon päättymistä ja mahdollisesti vaurioita aiheuttavaa törmäystä katuun. Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam on testannut kypärää käytössä ja antanut siitä tyrmäävän arvion jo vuonna 2012. Ruotsin markkinoilla olevia pyöräilykypäriä koottiin testattavaksi kaikkiaan 13 kappaletta. Hövding-kypärän todettiin vaimentavan iskua kolme kertaa paremmin kuin yksikään muu testatuista kypäristä. Kattava suojaus Messukeskuksessa järjestetyn testin perusteella vaikuttaa myös siltä, että turvatyynykypärä suojaa mainiosti niskaa ja kaulaa. Sitä ei tavallinen kypärä tee. Lauenneena hivenen hupaisalta näyttävä kypärä suojaa päätä varsin laajasti. Maahantuojan mukaan suojaa riittää myös useamman iskun varalta saamassa onnettomuudessa. Muutaman minuutin kuluttua törmäyksestä kypärä on jo löystynyt käyttökelvottomaksi, mutta törmäyshetkellä se hoitaa tehtävänsä hyvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joko on turvatyynykypärän aika? Ruotsalainen Hövding-kypärä ei ole aivan uusi keksintö. Se on ollut myynnissä jo muutaman vuoden, mutta suurempaa suosiota se ei ole vielä saavuttanut ainakaan Suomessa. Ehkä nyt olisi aika? Videolla ja kuvissa näkyvä kypärämalli on ensimmäisen sukupolven edustaja. Pian myynnissä on jo seuraaja, jonka ominaisuuksia on maahantuojan mukaan hiottu lisää. Suoja on vähintään samaa tasoa, mutta muun muassa käytettävyys kohentunut. Ensimmäisen sukupolven turvatyynykypärän saa pikaisen etsiskelyn perusteella polkupyöräliikkeen nettikaupasta edullisimmillaan 249 eurolla. Kyseessä on tarjouserä, jonka riittävyydestä ei ole takeita. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen, Video: Petteri Nikkanen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta