1.6.2023

Useat polkupyörän kuljetustelineet liikkuvat laillisuuden rajapinnassa

Polkupyörä on kätevä tapa liikkua mökillä tai lomareissulla, mutta kovin montaa ei houkuttele ajella pyörällään satojen kilometrien päähän. Tässä kuvaan astuu polkupyörän kuljetusteline.

Yksinkertaisimmillaan fillarin kuljetusteline on saksimallinen vetokoukkuun kiinnitettävä pyöräteline, jollaisia testasimme äskettäin varsin heikoin tuloksin. Huonon kestävyyden lisäksi haasteena on se, että teline pyörineen saattaa peittää auton valot ja rekisteritunnuksen.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa ei saa kuormata niin, että kuorma ulottuu sivusuunnassa auton korin ulkopuolelle. Useimpien polkupyörien kanssa tämä ei ole ongelma, mutta erityisesti läskipyörien kohdalla tilanne saattaa olla rajalla.

Laissa määrätään myös, että auton valot eivät saa peittyä kuorman taakse. Tästä syystä osassa kalliimmista vetokoukkuun kiinnitettävistä telineistä on jarruvalot ja vilkut, jotka siirtävät auton valot erilliseen paneeliin. Idea on sama kuin peräkärryssä.

–Ajoneuvon valaisimien näkyminen eteen-, sivulle- ja taaksepäin on liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää, toteaa Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen.

Koska telineiden myyntiä ei säädellä, jää vastuu valojen näkymisestä kuljettajan vastuulle. Lain noudattamisen valvonta puolestaan jää poliisille, joka puuttuu tarvittaessa havaitsemiinsa tilanteisiin ja puutteisiin tien päällä.

–Kuljettajan kannattaakin ennen liikenteeseen lähtemistä tarkistaa ajoneuvonsa liikennekelpoisuus, opastaa Loponen.

Pyöriin on myytävissä myös kankaisia huppuja, joiden ajatuksena on suojella pyöriä lialta. Etenkin niitä käytettäessä valojen ja rekisterikilpien näkyminen ilman erillistä lisäpaneelia on epätodennäköistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rekkari pitää olla luettavissa

Valojen lisäksi auton rekisterikilpi tulee olla luettavissa selkeästi. Tämä on usean pyörätelineen kohdalla haaste etenkin useamman pyörän kanssa. Monissa kalliimmissa kuljetustelineissä on valopaneelin lisäksi paikka rekisterikilvelle. Itse kilpi täytyy tilata rekisteröivällä katsastuspaikalla.

Toki polkupyörän kuljettamiseen soveltuvia telineitä voi kiinnittää vetokoukun sijaan myös auton katolle. Katolle sijoitettavat telineet kiinnitetään auton taakkatelineisiin. Kattotelineiden etuihin lukeutuu mm. se, että pyörät eivät kuraannu samalla tavalla kuin perässä kuljetettuina. Lisäksi valot ja rekisterikilpi eivät peity.

Kattotelineissä on toki muutamia haasteita, joista yksi on pyörien lastaaminen. Mikä kyseessä on korkea katumaasturi, voi pyörät joutua nostamaan lähes kahden metrin korkeuteen ja se vaatii voimaa ja osaamista.

Toinen haittapuoli on ehdottomasti se, että pyörä kasvattaa kattokorkeutta huomattavasti ja esimerkiksi parkkihalliin pyörä katolla ei ole asiaa. Pysäköintipaikka kannattaakin etsiä sieltä, missä ei ole katoksia tai muita esteitä. Katolla pyöriä kuljettavan kannattaa olla varuillaan matalien tilojen suhteen, sillä poissa silmistä olevat pyörät painuvat usein pois mielestä ja pian kolisee.

Tutustu tarkemmin testiin ja tuloksiin Moottorin fillaritelinetestissä. Tämän jutun ja monet muut mielenkiintoiset artikkelit löydät Moottorin uusimmasta numerosta, jonka voit tilata täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

a:5:{i:0;s:6:"137362";i:1;s:6:"137364";i:2;s:6:"137864";i:3;s:6:"137723";i:4;s:6:"138007";}

Luetuimmat