1.6.2023 Liikenne Useat polkupyörän kuljetustelineet liikkuvat laillisuuden rajapinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkupyörä on kätevä tapa liikkua mökillä tai lomareissulla, mutta kovin montaa ei houkuttele ajella pyörällään satojen kilometrien päähän. Tässä kuvaan astuu polkupyörän kuljetusteline. Yksinkertaisimmillaan fillarin kuljetusteline on saksimallinen vetokoukkuun kiinnitettävä pyöräteline, jollaisia testasimme äskettäin varsin heikoin tuloksin. Huonon kestävyyden lisäksi haasteena on se, että teline pyörineen saattaa peittää auton valot ja rekisteritunnuksen. Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa ei saa kuormata niin, että kuorma ulottuu sivusuunnassa auton korin ulkopuolelle. Useimpien polkupyörien kanssa tämä ei ole ongelma, mutta erityisesti läskipyörien kohdalla tilanne saattaa olla rajalla. Laissa määrätään myös, että auton valot eivät saa peittyä kuorman taakse. Tästä syystä osassa kalliimmista vetokoukkuun kiinnitettävistä telineistä on jarruvalot ja vilkut, jotka siirtävät auton valot erilliseen paneeliin. Idea on sama kuin peräkärryssä. –Ajoneuvon valaisimien näkyminen eteen-, sivulle- ja taaksepäin on liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää, toteaa Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen. Koska telineiden myyntiä ei säädellä, jää vastuu valojen näkymisestä kuljettajan vastuulle. Lain noudattamisen valvonta puolestaan jää poliisille, joka puuttuu tarvittaessa havaitsemiinsa tilanteisiin ja puutteisiin tien päällä. –Kuljettajan kannattaakin ennen liikenteeseen lähtemistä tarkistaa ajoneuvonsa liikennekelpoisuus, opastaa Loponen. Pyöriin on myytävissä myös kankaisia huppuja, joiden ajatuksena on suojella pyöriä lialta. Etenkin niitä käytettäessä valojen ja rekisterikilpien näkyminen ilman erillistä lisäpaneelia on epätodennäköistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rekkari pitää olla luettavissa Valojen lisäksi auton rekisterikilpi tulee olla luettavissa selkeästi. Tämä on usean pyörätelineen kohdalla haaste etenkin useamman pyörän kanssa. Monissa kalliimmissa kuljetustelineissä on valopaneelin lisäksi paikka rekisterikilvelle. Itse kilpi täytyy tilata rekisteröivällä katsastuspaikalla. Toki polkupyörän kuljettamiseen soveltuvia telineitä voi kiinnittää vetokoukun sijaan myös auton katolle. Katolle sijoitettavat telineet kiinnitetään auton taakkatelineisiin. Kattotelineiden etuihin lukeutuu mm. se, että pyörät eivät kuraannu samalla tavalla kuin perässä kuljetettuina. Lisäksi valot ja rekisterikilpi eivät peity. Kattotelineissä on toki muutamia haasteita, joista yksi on pyörien lastaaminen. Mikä kyseessä on korkea katumaasturi, voi pyörät joutua nostamaan lähes kahden metrin korkeuteen ja se vaatii voimaa ja osaamista. Toinen haittapuoli on ehdottomasti se, että pyörä kasvattaa kattokorkeutta huomattavasti ja esimerkiksi parkkihalliin pyörä katolla ei ole asiaa. Pysäköintipaikka kannattaakin etsiä sieltä, missä ei ole katoksia tai muita esteitä. Katolla pyöriä kuljettavan kannattaa olla varuillaan matalien tilojen suhteen, sillä poissa silmistä olevat pyörät painuvat usein pois mielestä ja pian kolisee. Tutustu tarkemmin testiin ja tuloksiin Moottorin fillaritelinetestissä. Tämän jutun ja monet muut mielenkiintoiset artikkelit löydät Moottorin uusimmasta numerosta, jonka voit tilata täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala a:5:{i:0;s:6:"137362";i:1;s:6:"137364";i:2;s:6:"137864";i:3;s:6:"137723";i:4;s:6:"138007";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku