30.1.2016 Matkailu Illallinen kaupungin huipulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Prahan korkein rakennus on kolmijalkainen moderni tv-torni. Se on myös tunnelmallinen ravintola, yhden huoneen hotelli ja arvostettu taideteos. Prahan historiallista arvostusta nauttiva siluetti on tiilikattojen, kirkontornien ja palatsien kirjoma panoraama, jota tuijottaessa silmä lähinnä lepää, kunnes Žižkovin tv-torni osuu näkökenttään. Kolmijalkainen tikku kurkottaa horisontissa kaikkia muita korkeammalle ja on toteutukseltaan kaikkea muuta kuin perinteinen. Se on nähtävä lähempää. Praha sai mielipiteitä kirvoittavan lisän kaupunkikuvaansa Žižkovin tv-tornista, joka tunnetaan nykyään myös Tower Park Praha -nimellä, jo 1990-luvun alussa. Tylsän tolpan sijaan siitä päätettiin tehdä jotain ihan muuta. Futurismia henkivä 216 metrinen toteutus ei taatusti jätä kylmäksi: sitä rakastetaan ja vihataan yhtä suurella palolla. Torni on palkittu maan korkeimpana ja maan toiseksi rumimpana rakennuksena. Sen erikoiset muodot ovat arkkitehti Václav Aulickýn käsialaa, poikkeuksellisesta rakenteesta vastaa Jiří Kozák ja ulkoseiniä pitkin konttaavat mustat vauvat ovat taiteilija David Černýn lasikuidusta muotoilemia teoksia. Kokonaisuus on vähintäänkin mielenkiintoinen. Ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Illallinen maisemalla Ilta-auringon paisteessa tornin juurella levittäytyvässä puistossa on rauhallista. Viereisellä terassilla viipyilee muutamia asiakkaita, mutta torniin ei ole jonoa. Siihen on syynsä. Tilaa on rajallisesti. Yläkerran ravintolassa on tarjolla pöytätilaa korkeintaan 180 vieraalle ja hotellissa vain yksi huone. Eli jos mielii päivälliselle tai unille kaupungin parhaan maiseman äärelle juuri tiettynä päivänä, on syytä toimia ajoissa. Tornin tilat koostuvat yhteensä yhdeksästä kotelosta. Kaupungin ylle noustaan hissillä neljän metrin sekuntivauhtia. Ravintola Oblaca tarjoaa pääasiassa tšekkiläisiä makuja modernilla sovituksella. Vaikka kyseessä on fine dining, ei tunnelma 66 metrin korkeudella ole turhan jäykkä. Pöytäliinat ovat valkoiset ja henkilökunta pukeutuu tummaan, mutta asiakkaat voivat halutessaan jättää puvun ja solmion kotiin. Asiakaskunta on suurelta osin paikallista, joten turhanpäiväisestä turistirysästä ei ole kyse, vaikka paikka matkailunähtävyys onkin. Hintataso on ravintolan tasoon nähden ainakin suomalaisittain suotuisa: alkuruoka alle kympin, pääruoka 15 ja jälkiruoka alle vitosen. Aamiaisella ja lounaalla hinnat ovat huokeammat. Maisemasta ei tarvitse tinkiä silloinkaan. Auringonlasku värjää Prahan punertavaan kultaan. Asiakkaat innostuvat kuvaamaan maisemaa siinä määrin, että pöytään saapuva ruoka uhkaa jäähtyä. Yhden huoneen hotelli Analogisten tv-lähetysten päätyttyä tornin tilat järjesteltiin osittain uudestaan. Samaan aikaan heräisi ajatus hotellista, jossa olisi vain yksi huone ja sekin varattavissa korkeintaan kahdelle. Tämä kokonaisuus rakennettiin 70 metrin korkeuteen. Hieman alle 1 000 eurolla saa yösijan, jonka luvataan olevan luksusta lattiasta kattoon. Parhaassa tapauksessa samppanja, hieronta, käsintehdyt suklaaherkut sekä 500 kilometriä Mersu-kyytiä kuuluvat hintaan. Myös rikkumatonta rauhaa ja oheispalveluja kehutaan. Netin tarjouksia seuraamalla kokemuksen voi saada parhaimmillaan jopa puoleen hintaan, toki ilman loistokkaita lisäpalveluja. Tarjoushaukka tarvitsee tuuria, muulloin elämyksestä nauttiminen edellyttää tuhtia lompakkoa. Kokeilematta voinee luvata, että ainakaan maisemassa ei voi olla moittimista. www.towerpark.cz Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku