Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja

Kuva jari saarentaus

Uusin käyttötestiautomme on ladattava Volkswagen Tiguan -hybridi, jonka suuren ajoakun luvataan yltävän jopa yli sadan kilometrin sähköiseen toimintamatkaan.

Juuri samaan aikaan, kun autonostajat epäröivät millä käyttövoimalla tulevaisuudessa etenisi, Volkswagen-konserni hämmensi soppaa entisestään esittelemällä liudan suuriakkuisia lataushybridejä. Näistä eräs mielenkiintoisimpia on täysin uusi Volkswagen Tiguan, joka on mallina myynyt niin Suomessa kuin maailmalla erittäin hyvin ja peitonnut suosiossa muun muassa ikonisen Passat-mallin mennen tullen.

Käyttötestiauton valinta sujui siis tällä kertaa varsin suoraviivaisesti: ei muuta kuin ladattava Tiguan Elegance Business eHybrid 150 kW DSG tilaukseen. Vaikka jo vakiovarustelu on tässä versiossa hyvin kattavaa sorttia, emme jämähtäneet aivan hinnat alkaen -autoon vaan vastasimme maahantuojan ehdotukseen PLC-koodatusta varustepaketista myöntävästi. Tuo paketti sisältää muun muassa led-matriisiajovalot mukautuvalla valokuviolla, kattavan pysäköintikamerajärjestelmän, navigoinnin, puheohjauksen sekä kahden puhelimen langattoman latausalustan.

Näiden lisäksi otimme ilolla vastaan myös niin kutsutun Premium-talvipaketin, joka sisältää lämmitettävän tuulilasin sekä lämmitetyt takaistuimen reunapaikat. Punaisen Persimon Red -metallivärin lisäksi viimeistelimme käyttötestiauton takapuskurin alta esiin kääntyvällä vetokoukulla – tämä antaa aikanaan mahdollisuuden selvittää lataushybridin ominaisuuksia kevytperäkärry tai matkailuvaunu taakse kytkettynä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aineksia mukavampaan

Lisävarusteineen käyttötestiauton hinta pysähtyi lukemaan 53 198 euroa, joka ei tietysti ole pikkusumma mutta myös ominaisuuksia pitäisi riittämän. Tiguan osoittautui jo suuressa katumaasturivertailussamme erittäin tilavaksi ja käytännölliseksi autoksi, jonka ajettavuudessa häiritsi lähinnä alustan pintakovuus. Käyttötestiin valitun lataushybridin vakiovarusteisiin kuuluu säädettävä iskunvaimennus, jonka pitäisi tasoittaa pahimmat epätasaisuudet ohjaamon ulkopuolelle. Lisäpehmeyttä tuonee myös käyttötestiauton tuumaa maltillisempi 235/55 R18 -rengastus.

Mitä tiloihin tulee, lataushybridin kontin alla oleva akkupaketti kutistaa ilmoitettua tilavuutta 162 litralla, mutta kun vertailussa olleessa kevythybridissä sitä oli valmiiksi valtavat 652 litraa, on tuosta hieman varaa luovuttaakin taloudellisuuden hyväksi. Erinomainen, kolmessa osassa taitettava ja pitkittäis- sekä selkänojien kaltevuusäädöllä varustettu takaistuin parantaa käyttötestiautonkin muunneltavuutta.

Uusi Tiguan on tuntuvasti edeltäjäänsä digitaalisempi, mutta kuten vertailussa mainitsimme, käyttöliittymään tehdyt kohennukset ovat tehneet kokonaisuudesta huomattavasti ihmisläheisemmän kuin muutamissa Volkkarin edellisvuosien uutuusmalleissa. Pitkässä käyttötestissä kosketusnäytön perimmäisetkin salat tulevat väistämättä esiin, ja odotamme myös mielenkiinnolla, miten yhdistetty pyyhin- ja valoviiksi ratin vasemmalla puolella istuu kaikkien kuljettajiemme näppeihin.

Yli sata kilsaa sähköllä?

Voimalinjoissaan vertailu- ja käyttötestiautot hyödyntävät samaa, 1,5-litraista ahdettua 110-kilowattista (150 hv) neloskonetta, mutta lataushybridissä sen pariksi on asetettu kunnollinen voimala eli 85 kilowatin sähkömoottori. Sen tulisi poistaa vertailuauton toinen epäkohta, paikoitettaessa ja muissa ryömintänopeuksissa esiintynyt kaksoiskytkinvaihteiston kiusallinen viivyttely. Ja totta kai hieman kritisoimamme suorituskykykin on saanut piristysruiskeen – tästä kertovat jo ilmoitetut 0–100 km/h -kiihtyvyyslukemat 8,2 vastaan 9,1 sekuntia lataushybridin hyväksi.

Se, mikä käyttötesti-Tiguanissa on kenties kaikkein kiinnostavinta, on jutun alussa mainittu ajoakun koko: se on lataushybridiksi ruhtinaalliset 19,7 kilowattituntia, minkä pitäisi riittää valmistajan ilmoituksen mukaan jopa 119 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yhdistetyssä ajossa. Kun vielä kokonaisuuteen liittyy nyt 11 kilowatin AC-lataus sekä maksimissaan 50 kilowatin pikalataus, paikallispäästöttömän ajamisen mahdollisuudet lisääntyvät oleellisesti. Toteutuneita sähkö- ja bensankulutuksia onkin hedelmällistä vertailla esimerkiksi edelliseen käyttötestissämme olleeseen lataushybridiin eli Peugeot 308:aan.

Oikeastaan ainoa asia, joka paketista vaikuttaisi jäävän paperilla puuttumaan on neliveto – alkavana talvena koemmekin sitten, miten paljon etuvetoisuus kaventaa etenemiskykyä. Muutakin testattavaa riittää roppakaupalla, eli kannattaa seurata punaisen katumaasturimme liikkeitä: käyttötestin väliraportteja on luvassa keskimäärin kahden viikon välein.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat