21.11.2024 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja Teksti Jussi Saarinen Kuva jari saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin käyttötestiautomme on ladattava Volkswagen Tiguan -hybridi, jonka suuren ajoakun luvataan yltävän jopa yli sadan kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Juuri samaan aikaan, kun autonostajat epäröivät millä käyttövoimalla tulevaisuudessa etenisi, Volkswagen-konserni hämmensi soppaa entisestään esittelemällä liudan suuriakkuisia lataushybridejä. Näistä eräs mielenkiintoisimpia on täysin uusi Volkswagen Tiguan, joka on mallina myynyt niin Suomessa kuin maailmalla erittäin hyvin ja peitonnut suosiossa muun muassa ikonisen Passat-mallin mennen tullen.Käyttötestiauton valinta sujui siis tällä kertaa varsin suoraviivaisesti: ei muuta kuin ladattava Tiguan Elegance Business eHybrid 150 kW DSG tilaukseen. Vaikka jo vakiovarustelu on tässä versiossa hyvin kattavaa sorttia, emme jämähtäneet aivan hinnat alkaen -autoon vaan vastasimme maahantuojan ehdotukseen PLC-koodatusta varustepaketista myöntävästi. Tuo paketti sisältää muun muassa led-matriisiajovalot mukautuvalla valokuviolla, kattavan pysäköintikamerajärjestelmän, navigoinnin, puheohjauksen sekä kahden puhelimen langattoman latausalustan.Näiden lisäksi otimme ilolla vastaan myös niin kutsutun Premium-talvipaketin, joka sisältää lämmitettävän tuulilasin sekä lämmitetyt takaistuimen reunapaikat. Punaisen Persimon Red -metallivärin lisäksi viimeistelimme käyttötestiauton takapuskurin alta esiin kääntyvällä vetokoukulla – tämä antaa aikanaan mahdollisuuden selvittää lataushybridin ominaisuuksia kevytperäkärry tai matkailuvaunu taakse kytkettynä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAineksia mukavampaanLisävarusteineen käyttötestiauton hinta pysähtyi lukemaan 53 198 euroa, joka ei tietysti ole pikkusumma mutta myös ominaisuuksia pitäisi riittämän. Tiguan osoittautui jo suuressa katumaasturivertailussamme erittäin tilavaksi ja käytännölliseksi autoksi, jonka ajettavuudessa häiritsi lähinnä alustan pintakovuus. Käyttötestiin valitun lataushybridin vakiovarusteisiin kuuluu säädettävä iskunvaimennus, jonka pitäisi tasoittaa pahimmat epätasaisuudet ohjaamon ulkopuolelle. Lisäpehmeyttä tuonee myös käyttötestiauton tuumaa maltillisempi 235/55 R18 -rengastus.Mitä tiloihin tulee, lataushybridin kontin alla oleva akkupaketti kutistaa ilmoitettua tilavuutta 162 litralla, mutta kun vertailussa olleessa kevythybridissä sitä oli valmiiksi valtavat 652 litraa, on tuosta hieman varaa luovuttaakin taloudellisuuden hyväksi. Erinomainen, kolmessa osassa taitettava ja pitkittäis- sekä selkänojien kaltevuusäädöllä varustettu takaistuin parantaa käyttötestiautonkin muunneltavuutta.Uusi Tiguan on tuntuvasti edeltäjäänsä digitaalisempi, mutta kuten vertailussa mainitsimme, käyttöliittymään tehdyt kohennukset ovat tehneet kokonaisuudesta huomattavasti ihmisläheisemmän kuin muutamissa Volkkarin edellisvuosien uutuusmalleissa. Pitkässä käyttötestissä kosketusnäytön perimmäisetkin salat tulevat väistämättä esiin, ja odotamme myös mielenkiinnolla, miten yhdistetty pyyhin- ja valoviiksi ratin vasemmalla puolella istuu kaikkien kuljettajiemme näppeihin.Yli sata kilsaa sähköllä?Voimalinjoissaan vertailu- ja käyttötestiautot hyödyntävät samaa, 1,5-litraista ahdettua 110-kilowattista (150 hv) neloskonetta, mutta lataushybridissä sen pariksi on asetettu kunnollinen voimala eli 85 kilowatin sähkömoottori. Sen tulisi poistaa vertailuauton toinen epäkohta, paikoitettaessa ja muissa ryömintänopeuksissa esiintynyt kaksoiskytkinvaihteiston kiusallinen viivyttely. Ja totta kai hieman kritisoimamme suorituskykykin on saanut piristysruiskeen – tästä kertovat jo ilmoitetut 0–100 km/h -kiihtyvyyslukemat 8,2 vastaan 9,1 sekuntia lataushybridin hyväksi.Se, mikä käyttötesti-Tiguanissa on kenties kaikkein kiinnostavinta, on jutun alussa mainittu ajoakun koko: se on lataushybridiksi ruhtinaalliset 19,7 kilowattituntia, minkä pitäisi riittää valmistajan ilmoituksen mukaan jopa 119 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yhdistetyssä ajossa. Kun vielä kokonaisuuteen liittyy nyt 11 kilowatin AC-lataus sekä maksimissaan 50 kilowatin pikalataus, paikallispäästöttömän ajamisen mahdollisuudet lisääntyvät oleellisesti. Toteutuneita sähkö- ja bensankulutuksia onkin hedelmällistä vertailla esimerkiksi edelliseen käyttötestissämme olleeseen lataushybridiin eli Peugeot 308:aan.Oikeastaan ainoa asia, joka paketista vaikuttaisi jäävän paperilla puuttumaan on neliveto – alkavana talvena koemmekin sitten, miten paljon etuvetoisuus kaventaa etenemiskykyä. Muutakin testattavaa riittää roppakaupalla, eli kannattaa seurata punaisen katumaasturimme liikkeitä: käyttötestin väliraportteja on luvassa keskimäärin kahden viikon välein. LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 150 kW (204 hv), 350 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus (yhd.) 0,4 l/100km CO2-päästöt 10 g/km toimintamatka sähköllä 119 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 539 mm Leveys 1 842 mm Korkeus 1 658 mm Akseliväli 2 679 mm Tavaratila 490 l Omamassa 1 866 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 47 882 € käyttötestiauto 53 198 € Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 27.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan lentokenttälatauksessa reissun ajan – kannattaako se? 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 15.3.2022 Ajoneuvot Moottorin käyttötesti: miksi testaamme autoa puolen vuoden ajan? 1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle