25.2.2020

Moottorin suuri kesärengastesti: kuluneet vastaan uudet kesärenkaat

urasyvyyden vaikutus pitoon

Kuinka kulunut kesärengas pitää uuteen verrattuna? Sen selvittää kevään ensimmäinen rengastestimme.

Moottorin rengastestien sarja, joka viime vuonna sisälsi muun muassa edullisten kesärenkaiden testin sekä nasta- ja kitkarenkaiden testit, jatkuu tänä vuonna entistä tiiviimpänä. Ensimmäisenä pelin avaa kesärengastesti, missä selvitämme, miten erityyppisten renkaiden ominaisuudet heikkenevät kulumisen myötä.

Hankimme testiin kuusi ajamalla kulunutta rengaskertaa, jotka olivat kaikki olleet normaalissa arkikäytössä ennen testiämme. Näiden rinnalle ostimme vastaavat uudet renkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eri rengaskokoja ja -tyyppejä

Mukana olevat renkaat sijoittuvat hyvinkin vaihteleviin kategorioihin ja kokoluokkiin.

Goodyear Efficient Grip Performance on polttoainetalouteen tähtäävä ekorengas, Kormoran Run Pro B puolestaan halvemman pään vaihtoehto.

Michelin Cross Climate + eli ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu kesärengas on lukijoillemme tuttu viimesyksyisestä ”poikkitieteellisestä” viiden eri rengastyypin testistämme.

Michelin Primacy 3 ja Nokian Hakka Black 2 edustavat testissä niin kutsuttuja premium-kesärenkaita – kahdella eri leveydellä – ja kuudes rengas, Nokian Nordman SX2, taas on hieman kalliimpaa nokialaista edullisempi valinta.

Tuloksissa huimia eroja

Teimme renkaille useita erilaisia kokeita. Yksi tärkeimmistä on vesiliirron vastustuskyky eli nopeus, millä rengas irtoaa tiestä vesipatjan päälle. Tätä testasimme niin suoralla kuin kaarteessakin. Lisäksi mittasimme renkaiden pitkittäispitoa märällä sekä kuivalla tehdyissä jarrutuskokeissa, ja sivuttaispitoa märällä asvalttiradalla. Viimeksi mainitussa saimme selville myös renkaiden kulumisen aiheuttamat muutokset ajettavuuteen.

Käytettyjen renkaiden urasyvyydet vaihtelivat 3,0–6,0 millimetrin välillä, kun uusissa renkaissa ne mitattiin haarukkaan 7,2–8,3 mm. Niinpä tuloksissakin oli huimia eroja. Miten huimia, sen kertoo täydellinen testiraportti, joka julkaistaan 26. helmikuuta ilmestyvässä Moottorin numerossa 3/2020. Lehden ilmestyttyä 26.2. voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat (uudet ja käytetyt):

  • Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15
  • Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15
  • Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16
  • Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16
  • Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18
  • Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat