25.5.2021 Ajoneuvot Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden auton voisi olettaa automaattisesti olevan aina vanhaa parempi – miksi autoa nyt huonompaan suuntaan muutettaisiin? Autoissa joudutaan kuitenkin tekemään poikkeuksetta kompromisseja, jotka saattavat johtaa yllättäviin tuloksiin. Muutama viikko takaperin Moottorilla oli käynnissä parivertailu Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan tähden: viidennen sukupolven Volkswagen Golfin (vm. 2009) ja sen tämän päivän vastineen, kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfin (vm. 2020) välillä. Kerroimme jo aiemmin muun muassa tarkemmin varusteiden määrän hurjasta kehityksestä, jossa uusi luonnollisesti vei vanhaa kuin pässiä narussa. Laajassa vertailussa, joka julkaistaan keskiviikkona 26.5. ilmestyvässä Moottorin numerossa 6/2021, varusteet ovat kuitenkin vain yksi osa-alue – ja monessa muussa vanha jättikin uuden Golfin varjoonsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus muuttunutYksi autojen olennaisimmista asioista on ajomukavuus. Viimeisen vuosikymmenen aikana autojen alustat ovat hieman jämäköityneet, ohjaukset ovat voimakkaammin tehostettuja ja autot ovat muutenkin kevyempiä käsitellä. Vertailuautoissa huomaa myös voimalinjojen muuttuneen hienostuneempaan suuntaan. Kaikkiaan uusi Golf tuntuu vaivattomammalta kokonaisuudelta – autoa voi käyttää alusta loppuun sormenpäillä.Kokonaisuudessaan viitoskorinen Golf on kuitenkin tämän päivän vastinettaan mukavampi. Sen alusta suodattaa epätasaisuuksia paremmin niin kaupungissa kuin maantiellä – eli hidastetöyssyjen lisäksi suuremmatkin kuopat ylittyvät miellyttävämmin. Vanha on myös maantiellä suuntavakaampi ja sen ohjaustuntuma on selkeämpi.Soratiellä autojen välille syntyy suurin ero – uudessa Golfissa tuntuma tiehen on huomattavasti etäisempi ja kaarteissa auto tuntuu leijuvalta. Uudessa autossa ajonvakautus toimii vanhaa paremmin, mutta vanhan paremman mekaanisen pidon ansiosta auton ei tarvitse puuttua kuljettajan tekemisiin niin usein kuin uudessa.Mainittakoon kuitenkin, että kuormattuna kasikoppa kulkee vanhaa nätimmin jämäkämmän jousituksen ansiosta. Tämä kertoo myös osaltaan siitä miten tasaisia suorituksia autot esittivät koko testin ajan – molemmissa autoissa on omat hyvät puolensa. Tarkemmin vertailusta ja testituloksista voi lukea Moottorista 6/2021.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle