22.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt pääsee ääneen toimituksen toinen ensikertalainen, jonka pyysimme Volkswagen ID.3 -käyttötestiauton ohjaimiin viikon ajaksi. Voisiko oma bensa-volkkari vaihtua tämän jälkeen täyssähköautoon? Kun sain kuulla, että toimitukseen on tulossa käyttötestiin Volkswagen ID.3, en uhrannut kyseiselle autolle paljoakaan ajatuksia, koska luulin väistäväni automaattisesti haastavan tehtävän; koeajaa ja analysoida autoa. No, luulin väärin, joten ensimmäistä kertaa ikinä kirjoitan omat mielipiteeni ja kokemukseni kyseisestä autosta kaikille luettavaksi.Ensimmäinen kosketukseni hybrideihin ja täyssähköautoihin tuli vasta vuoden 2014 jälkeen aloitettuani Moottorissa, niinkin elämyksellisen hybridin kuin vuosimallin 1997 Toyota Priuksen pelkääjän paikalla. Autoyksilön istuinten liilanharmaa 90-luvun plyysiverhoilu vierailee edelleen ajoittain painajaisissani.Tuon mieleenpainuvan kokemuksen jälkeen toimistolla on pyörähtänyt lukuisia muitakin täyssähkö- ja hybridiautoja. Olen niitä ohimennen vilkuillut, mutta ratin taakse en ole vielä uskaltautunut. Volkswagen ID.3:n koeajo heittää minut siis suoraan syvään päähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoskettamisen vaikeusOlen suhteellisen vannoutunut polttomoottoriautojen kannattaja, joten skeptisyyteni sähköautoja kohtaan kaipasikin pientä ravistelua. Pääkaupunkiseudulla asumisessa on puolensa täyssähköiseen autoon vaihtaessa, mutta tällä hetkellä kotilatausmahdollisuuden puuttuminen ja näin ollen latauksen sekä käytettävyyden vaivattomuus mietitytti jo etukäteen.Kun näin ID.3:n ensimmäistä kertaa, ei auton sukkulamainen ulkomuoto, ja varsinkaan vanteet, miellyttäneet silmääni lainkaan. Koeajoversion tummemmat vanteet olivat sentään aavistuksen paremman näköiset.Onneksi sisällä yleisilme oli siisti, selkeä ja tutun volkkarimainen. Ainoastaan paljon puhutut hipaisukytkimet ohjauspyörässä sekä kosketusnäytön käytettävyys herättivät pientä epäilystä. Ja osa epäilyistä osui oikeaan, sillä kosketusnäyttö reagoi vain ihoon eikä esimerkiksi kynteen tai oletettavasti talvella sormikkaisiin. Pitkien rakennekynsien omaavana tämä kosketusnäyttöjen uudistus läpi koko VW-konsernin tuottaa aika-ajoin turhautumista.ID.3:n kosketusnäyttö on kuitenkin kookas, hyvin esillä ja omaa suuret valintaruudut eikä ole esimerkiksi pieni upotettu näyttö keskikonsolissa, joten näyttöä pystyy käyttämään suhteellisen helposti muutenkin kuin aivan sormenpäällä. Toisin on kattoikkunan suojaverhon säätimen kanssa: sitä ei auttanut käyttää kuin sormi koukussa tai pyytää apua lyhyempikyntiseltä matkakumppanilta.Perinteinen Polo verrokkinaSuurin ero ohjaamossa omaan vuoden 2020 Volkswagen Polooni on kosketusnäyttöjen ja hipaisukytkimien lisäksi vaihteenvalitsimen sijainti. Ratin taakse sijoitettu kytkin on mielenkiintoinen, mutta toimiva ratkaisu. Valitsimen sijoituksen ansiosta keskikonsoli näyttää siistiltä ja säilytystilaa sekä väljyyttä on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Polossa.Sormen taivuttelua lukuun ottamatta kosketusnäytön käyttö on helppoa loogisen valikon ansiosta, ja esimerkiksi puhelimen liittäminen bluetoothin kautta sujuu yhtä helposti kuin missä tahansa muussakin autossa. Pintapuolisen selailun jälkeen löysin kaikki tarvitsemani ohjeet, sovellukset ja säädöt erittäin helposti auton omasta järjestelmästä.Puhelinyhteyttä ei siis välttämättä tarvita muuhun kuin puheluihin ja oman musiikin kuunteluun. Pääasiassa kuitenkin käytin jo omassa autossani hyväksi toteamaani Apple CarPlay -järjestelmää, jota pystyi ilokseni käyttämään ID.3:ssa langattomasti. Tosin viive järjestelmän käytössä oli turhan pitkä ja ajoittainen sovelluksen bugailu ajon aikana ärsytti. Helppokäyttöisyyden lisäksi puhelimen langaton lataus, automaattinen seisontatilan sekä ilmastoinnin käynnistyminen ja sammuminen tuntuvat suureltakin luksukselta. Vain usc-liittimille sopivat portit ja eleohjauksen toimimattomuus saavat allekirjoittaneelta suuret miinukset.…ja sitten liikkeelleLiikkeellelähtö ei voisi enää helpompaa olla; yhdellä klikkauksella Drive päälle ja menoksi. Sähköautolle tyypillisesti ajoäänet ovat polttomoottoriin verrattuna olemattomat, ja matka taittuu leppoisasti esiviilennetyssä autossa. Itse ajaminen tuntuu normaalilta, enkä huomannut hiljaisuuden, ajon pehmeyden sekä aavistuksen tehokkaamman kiihtyvyyden lisäksi erityisiä eroja tavalliseen polttomoottoriautoon verrattuna.Ainoa selvästi huonompi ominaisuus on jarrupolkimen jähmeys. Poljin tuntuu siltä, että ellen hyppäisi koko elopainollani sen päälle, olisin vähänkin nopeammassa liikennetilanteessa edellä ajavan takapuskurissa kiinni. Lisäksi kaista-avustin on turhankin tarkka, ja kytkinkin sen aika nopeasti moottoritiellä pois.Ratin tyylikkäät, mutta ah niin epäkäytännölliset hipaisukytkimet aiheuttivat seuraavan ongelman. En säästynyt vahinkohipaisuilta, ja esimerkiksi mukautuvaan vakionopeudensäätimeen asetettu etäisyys edellä ajavaan sekä nopeus vaihtuivat huomaamattani pariinkin otteeseen. Helpommalla pääsi hylkäämällä hipsuttelut kokonaan, naputtelemalla asetukset kohdalleen ja siirtämällä käden pois kytkimien ulottuvilta. Tosin jos halusi muuttaa mukautuvan vakionopeussäätimen nopeutta vain yhdellä km/h-pykälällä, olisi hipaisukytkimestä pitänyt joka kerralla löytää millilleen se oikea kohta sekä painalluksen kesto ja vahvuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStoppi tolpallaSen lisäksi, että tämä oli ensimmäinen kertani sähköauton ratissa, en ole koskaan ladannut tai ollut edes mukana sähköautoa ladattaessa.Oletin ennakkoon, että mikäs sen ihmeellisempää, kun tankata piuhasta sähköä samaan tapaan kuin bensiiniä letkusta. Ajoin auton latauspaikalle ja huomasin ensi töikseni, että auto kannattaisi peruuttaa ruutuun. Käänsin auton ja menin tutkiskelemaan lataustolppaa tarkemmin. Ennakko-oletukseni ei ollut väärä, sillä lataaminen oli kuin olikin erittäin yksinkertaista. Autosta latausluukku auki ja pikalatauksen tulppa irti, latauspistooli paikoilleen, napin painallus ja avot!Onnekseni pikalatauspistokekin oli vapaana, joten koko lataustapahtumaan auton pyörittelyn kanssa meni yhteensä noin tunnin verran. Itse lataus 40 prosentista 91 prosenttiin kesti nelisenkymmentä minuuttia.Seuraavaksi sähköauto?Kokonaisuudessaan ID.3 on mielestäni toimiva ja pienelle perheelle sopiva kokonaisuus, joka ei jää kiihtyvyydessä muiden tavallisten autojen jalkoihin – itse asiassa päinvastoin. Viihde- ja tietojärjestelmä olisi vaatinut pidemmän totuttelun, jotta sen toiminnot olisi saanut hyödynnettyä mahdollisimman kattavasti, nyt käyttö jäi pintaraapaisuun. Kuitenkin myös näin lyhyellä tutustumisella kaikki tarpeelliset toiminnot olivat helposti löydettävissä.Tästä pääsemmekin viimeisiin kysymyksiin: voisinko polttomoottorin kannattajana hankkia seuraavaksi autokseni täyssähköauton? Mahdollisesti. Entä olisiko se juuri ajossa ollut ID.3? Tuskin. Mutta koeajo lisäsi ainakin osaltani kiinnostusta liikenteen sähköistymisen kehittymiseen sekä ajoneuvojen että latausinfrastruktuurin osalta.Teksti: Sini Toikkanen Kuvat: Moottori arkisto ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?