1.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: kun Volkswagen Bora näytti takavalot Porsche 911 GT3:lle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tapahtui syksyllä Saksassa: 500-hevosvoimainen Porsche 911 GT3 ei ollutkaan autobahnan kuningas. Varhaisissa aamulähdöissä on taikaa. Autiot kadut, yksinäiset katuvalot ja lyhyiden yönien turruttama mieli, joka heräilee kofeiinin voimalla. Ajatukset pyörivät edessä siintävässä matkassa, ja sen tuomissa seikkailluissa.Uusi nelilitraisella moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettu Porsche 911 GT3 piti saada koeajoon vasta aamunkoitteessa. Kun avaimet autoon tarjottiin kuitenkin jo illalla, päätimme koeajoauton jakavan Teknavin edustajan kanssa, ettei Porschea seisoteta hotellin parkkihallissa minuuttiakaan liian pitkää.Suunnitelma oli selvä: liikkeelle oli lähdettävä puoli neljältä, jotta ehtisimme Schwarzwaldin vuoristoon ennen aamunkoittoa. Kenties mielessä pyöri myös toive yön autioittamasta autobahnasta, ja sen suomasta mahdollisuudesta nauttia 500-hevosvoimaisen moottorin reserveistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutobahnan etikettiEnsimmäiset kolme varttia Stuttgartin lentokentältä etelään moottoritiellä vallitsee tiukka 120 km/h rajoitus. Hyvin kompromissittomaksi urheiluautoksi Porsche 911 GT3 on yllättävän miellyttävä tapa taittaa matkaa. Alusta suodattaa pahimmat töyssyt ja melutaso pysyy ainakin saksalaisteillä siedettävänä.Vakionopeudensäätimellä tasainen matkavauhti pysyy vaivatta yllä, mutta silmä skannaa jatkuvasti horisontista liikennemerkkejä. Katse odottaa pyöreää valkoista merkkiä, jonka mustasta reunuksesta lähtee viisi alavasemmalta yläoikealle ulottuvaa viivaa. Merkki kertoo nopeusrajoitusalueen päättymisestä: se antaa kuljettajalle valtavan vapauden – ja hyvin suuren vastuun.Kun matkaa on tehty kolmisen varttia odotettu merkki ilmestyy lyhyen tunnelin suuaukkoon. Autobahna on lähes tyhjä, joten GT3 etenee keskikaistalla. Seuraavat autot horisontissa ovat oikeassa laidassa ja arviolta puolen kilometrin päässä.Tunnelissa huomaan tumman Volkswagen Boran ryhmittyneen vasemmalle kaistalle. Noin 130 kilometrin tuntinopeudella kulkeva tumma Volkswagen saavuttaa vähitellen leveää Porschea, mutta sen vauhti ei näytä riittävän ohitukseen ennen rajoituksen päättymistä.Täysi rähinä päälleKolmosvaihde, valmiustila. Kierroslukumittarin neula heilahtaa kuuteen tuhanteen odottamaan.Rajoitus päättyy. Ahtamattoman takamoottorin välitön reagointi sysää GT3:n eteenpäin. Imuääntien sointi täyttää Porschen pelkistetyn ohjaamon, GT3 halkoo ilmaa vailla pienintäkään kunnioitusta viileän aamuilman vastukseen. Moottorin saavuttaessa 9 000 r/min pyörintänopeuden nopeusmittari näyttää 180 kilometriä tunnissa. Nelonen. Työntö alkaa uudelleen. 500 hevosvoimaa tuntuvat tavallistakin voimakkaammilta. 230 km/h. Viitosvaihde.Yhtäkkiä aivot rekisteröivät jotain, mikä olisi pitänyt havaita jo aiemmin: vasenta kaistaa ajava Volkswagen Bora on noin sadan metrin päässä. Edellä!Liekki ja takavalotLuistaako kytkin? Mitä kävi? Ei, GT3:n nopeusmittari kipuaa tasaisesti: 250, 260, 270… Mutta pappamallinen volkkari yksinkertaisesti kävelee karkuun Stuttgartin ylpeydeltä.Lopulta saavutamme horisontissa siintävän liikenteen. On aika jarruttaa. Edellä leimahtaa liekki Boran siirtyessä moottorijarrulle.Ei voi kun nauraa. Ja toivoa, että Boran kuljettaja näkee kaukana yön pimeydessä heiluvat peukut. Kun uudella 911 GT3:lla lähtee autobahnalle, on matkassa tiettyä ylpeyttä. Sen raskaasti ahdetun Boran kuljettaja taatusti arvasi, etenkin kun rekisterikilvet paljastavat yksilön Porschen koeajoautoksi.Emme ikinä saaneet tietää, mitä siirtokilpisen Volkswagenin konepellin alla oikein oli. Raskaasti viritetty 1.8 Turbo 20V? Ahdettu 2,8-litrainen VR6? Jotain ihan muuta?Varmaa on vain, että kampoihin pistämiseksi olisi tarvinnut jotain paljon 911 GT3:stakin nopeampaa. Kenties 911 GT2 RS:n?Teksti ja kuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?