1.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: kun Volkswagen Bora näytti takavalot Porsche 911 GT3:lle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tapahtui syksyllä Saksassa: 500-hevosvoimainen Porsche 911 GT3 ei ollutkaan autobahnan kuningas. Varhaisissa aamulähdöissä on taikaa. Autiot kadut, yksinäiset katuvalot ja lyhyiden yönien turruttama mieli, joka heräilee kofeiinin voimalla. Ajatukset pyörivät edessä siintävässä matkassa, ja sen tuomissa seikkailluissa.Uusi nelilitraisella moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettu Porsche 911 GT3 piti saada koeajoon vasta aamunkoitteessa. Kun avaimet autoon tarjottiin kuitenkin jo illalla, päätimme koeajoauton jakavan Teknavin edustajan kanssa, ettei Porschea seisoteta hotellin parkkihallissa minuuttiakaan liian pitkää.Suunnitelma oli selvä: liikkeelle oli lähdettävä puoli neljältä, jotta ehtisimme Schwarzwaldin vuoristoon ennen aamunkoittoa. Kenties mielessä pyöri myös toive yön autioittamasta autobahnasta, ja sen suomasta mahdollisuudesta nauttia 500-hevosvoimaisen moottorin reserveistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutobahnan etikettiEnsimmäiset kolme varttia Stuttgartin lentokentältä etelään moottoritiellä vallitsee tiukka 120 km/h rajoitus. Hyvin kompromissittomaksi urheiluautoksi Porsche 911 GT3 on yllättävän miellyttävä tapa taittaa matkaa. Alusta suodattaa pahimmat töyssyt ja melutaso pysyy ainakin saksalaisteillä siedettävänä.Vakionopeudensäätimellä tasainen matkavauhti pysyy vaivatta yllä, mutta silmä skannaa jatkuvasti horisontista liikennemerkkejä. Katse odottaa pyöreää valkoista merkkiä, jonka mustasta reunuksesta lähtee viisi alavasemmalta yläoikealle ulottuvaa viivaa. Merkki kertoo nopeusrajoitusalueen päättymisestä: se antaa kuljettajalle valtavan vapauden – ja hyvin suuren vastuun.Kun matkaa on tehty kolmisen varttia odotettu merkki ilmestyy lyhyen tunnelin suuaukkoon. Autobahna on lähes tyhjä, joten GT3 etenee keskikaistalla. Seuraavat autot horisontissa ovat oikeassa laidassa ja arviolta puolen kilometrin päässä.Tunnelissa huomaan tumman Volkswagen Boran ryhmittyneen vasemmalle kaistalle. Noin 130 kilometrin tuntinopeudella kulkeva tumma Volkswagen saavuttaa vähitellen leveää Porschea, mutta sen vauhti ei näytä riittävän ohitukseen ennen rajoituksen päättymistä.Täysi rähinä päälleKolmosvaihde, valmiustila. Kierroslukumittarin neula heilahtaa kuuteen tuhanteen odottamaan.Rajoitus päättyy. Ahtamattoman takamoottorin välitön reagointi sysää GT3:n eteenpäin. Imuääntien sointi täyttää Porschen pelkistetyn ohjaamon, GT3 halkoo ilmaa vailla pienintäkään kunnioitusta viileän aamuilman vastukseen. Moottorin saavuttaessa 9 000 r/min pyörintänopeuden nopeusmittari näyttää 180 kilometriä tunnissa. Nelonen. Työntö alkaa uudelleen. 500 hevosvoimaa tuntuvat tavallistakin voimakkaammilta. 230 km/h. Viitosvaihde.Yhtäkkiä aivot rekisteröivät jotain, mikä olisi pitänyt havaita jo aiemmin: vasenta kaistaa ajava Volkswagen Bora on noin sadan metrin päässä. Edellä!Liekki ja takavalotLuistaako kytkin? Mitä kävi? Ei, GT3:n nopeusmittari kipuaa tasaisesti: 250, 260, 270… Mutta pappamallinen volkkari yksinkertaisesti kävelee karkuun Stuttgartin ylpeydeltä.Lopulta saavutamme horisontissa siintävän liikenteen. On aika jarruttaa. Edellä leimahtaa liekki Boran siirtyessä moottorijarrulle.Ei voi kun nauraa. Ja toivoa, että Boran kuljettaja näkee kaukana yön pimeydessä heiluvat peukut. Kun uudella 911 GT3:lla lähtee autobahnalle, on matkassa tiettyä ylpeyttä. Sen raskaasti ahdetun Boran kuljettaja taatusti arvasi, etenkin kun rekisterikilvet paljastavat yksilön Porschen koeajoautoksi.Emme ikinä saaneet tietää, mitä siirtokilpisen Volkswagenin konepellin alla oikein oli. Raskaasti viritetty 1.8 Turbo 20V? Ahdettu 2,8-litrainen VR6? Jotain ihan muuta?Varmaa on vain, että kampoihin pistämiseksi olisi tarvinnut jotain paljon 911 GT3:stakin nopeampaa. Kenties 911 GT2 RS:n?Teksti ja kuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa