3.2.2021

Autoalan tiedotuskeskus: Autokanta vanheni viime vuonna entisestään

Luminen auto

Valmiiksi iäkäs autokanta vanheni viime vuoden aikana jälleen jokusen kuukauden lisää. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on jo 12,5 vuotta.

Autokanta vanheni viime vuonna vielä aiemmastakin. Pandemia leikkasi uusien autojen rekisteröintejä ja samalla liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä kasvoi. Asiasta kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.

Myöskään tällä hetkellä tilanteeseen ei näy nopeaa helpotusta. Nyt tammikuussa henkilöautojen ensirekisteröinnit jäivät 13 prosenttia viime vuoden tammikuuta alemmas. Koronatilanne söi viime vuonna uusien autojen tilauskantaa, mikä näkyy autoalan mukaan ensirekisteröinneissä vielä pitkään.

Tammikuussa positiiviselle puolelle pääsivät eri hybridivaihtoehdot. Lataushybridien osuus oli tämän vuoden tammikuussa jo 19 prosenttia kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista, kun viime vuoden aikana sama osuus oli 14 prosenttia.

Muiden hybridien, johon lasketaan myös kevythybridit, osuus kasvoi tammikuussa jo hieman yli 30 prosenttiin – syynä lienee osin näiden versioiden osuuden räjähdysmäinen kasvu tarjonnassa. Sen sijaan täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli tammikuussa 3,8 prosenttia, joka on hieman viime vuoden keskiarvoa (4,4 prosenttia) alempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autokanta vanheni lisää

Autoalan mukaan uusien autojen kysyntä on jäämässä koronatilanteen takia myös lähikuukausina pitkän aikavälin keskimääräisiä lukemia vaisummaksi ja autokanta vanheni lisää osin ensirekisteröintien vähenemisen johdosta. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,5 vuoteen, eli noin 3,1 kuukaudella vuoden aikana.

Autokannan puolella suuret ikäluokat ovat vuosina 2005–2008 käyttöönotetut autot, sillä joka viides autokannassa oleva henkilöauto on otettu käyttöön näinä vuosina. Yli 15-vuotiaiden henkilöautojen määrä autokannassa kasvoi viime vuonna noin 60 000 autolla. Liikennekäytössä oli vuoden päättyessä noin 920 000 vähintään 15 vuotta vanhaa autoa.

Autokannan keski-ikä on kasvanut 2010-luvulla lähes kahdella vuodella, sillä ensirekisteröintien määrä on koko vuosikymmenen aikana jäänyt edellisiä vuosikymmeniä pienemmäksi. Vuonna 2020 Suomessa ensirekisteröitiin vain 96 416 uutta henkilöautoa – tämä vastaa noin 3,5 prosenttia autokannasta.

– Autokannan keski-iän kasvun pysähtyminen edellyttäisi, että noin 5 prosenttia autokannasta vaihtuisi vuosittain uuteen. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 henkilöauton vuosittaista ensirekisteröintimäärää ja nykyistä suurempaa kierrätettävien autojen määrää. 2010-luvulla ensirekisteröintien määrä ei kertaakaan kasvanut näin korkeaksi, vaan parhaimmillaan päästiin 126 000 henkilöautoon vuonna 2011, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Suomeen tuotiin käytettyjä henkilöautoja viime vuonna lähes yhtä paljon kuin ennätysvuonna 2019. Käytettynä maahantuotujen autojen määrä oli noin 44 000 henkilöautoa, kun edellisenä vuonna tuonnin määrä oli 46 000. Käytettynä maahantuodut autot olivat keskimäärin 6,8-vuotiaita.

Käytettyjen henkilöautojen kauppa oli kuitenkin nyt tammikuussa viime vuotta hiljaisempaa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin tammikuussa 46 089, joka on 8,6 prosenttia viime vuoden tammikuuta vähemmän.

– Autokannan ikääntymiskehitys osoittaa selvästi, että käytettyjen autojen maahantuonti ei nuorenna autokantaa samalla tavalla kuin uusien autojen ensirekisteröinti. Käytettynä tuodut autot ovat usein suurikokoisia ja niiden käyttöikä keskimääräistä on pidempi sekä kilometrisuorite suuri. Kotimaisen uusien autojen kysynnän vauhdittamiseksi hankinnan verotusta tulisi määrätietoisesti keventää, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Henkilöautokannan ikääntyminen näkyy myös romutustilastoissa. Viime vuonna kierrätykseen palautuvan auton keski-ikä kasvoi 21,3 vuoteen, kun se edellisenä vuonna oli 21,0 vuotta. Koronavuoden aikana liikennekäyttöön on otettu autoalan mukaan yhä vanhempia autoja. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna noin 28 000 autolla noin 2,75 miljoonaan, eli noin yhdellä prosentilla.

Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto, Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Päivitetty 5.2.2021: korjattu virheellinen vuosiluku