29.10.2025

Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista!

Kuva Moottorin arkisto

”Laajaa talvirajoitussysteemiä ei ole muissakaan maissa.” Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi?

Kuluva viikko tuo Suomen maanteille jälleen talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset, kuten Moottori vastikään uutisoi otsikolla Nopeusrajoitukset alenevat taas – mutta 120 km/h voi jatkua jopa marraskuun.

Valtion teistä vastaavan Väyläviraston mukaan alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta, kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan, vaikkei varsinaista talvikeliä vielä kaikkialla olisikaan. Se, milloin tarkalleen missäkin liikenneympäristössä talven nopeusrajoitukset vaihtuvat on paikallisten Ely-keskusten päätösvallassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoilijaa voi kismittää

Talvinopeusrajoitukset saattavat kismittää autoilijoita, joista osa on vakuuttunut siitä, että osaa ratin takana liukkailla tai muutoin kehnoilla talvisilla ajosäillä kyllä valita itselleen ja muille turvallisen ajonopeuden – siihen ei talvikaudeksi alenevia nopeusrajoituksia tai yhteiskunnan holhousta tarvittaisi.

Eräs lukijamme lähetti näkökantansa uutiseemme talvinopeusrajoituksista todeten, että eikö ”vihdoin olisi aika luopua” tästä käytännöstä?

”Laajaa talvirajoitussysteemiä ei ole muissakaan maissa, ei edes Ruotsissa, jossa saa ajaa läpi vuoden 120, 110, 100 tai 90 km/h tiestä riippuen. Ei Suomi ole sen ’vaarallisempi’ kuin Ruotsikaan.”

Autoilija myös pohdiskeli, onko laskettu, kuinka kalliiksi alennetut nopeudet tulevat, koska pitemmät matka-ajat aiheuttavat hänen mukaansa merkittävät yhteiskuntataloudelliset kustannukset talvirajoitusaikana.

Autoliittoa huolettaa lainkuuliaisuus

Autoliitto on kiinnittänyt eri vaiheissa huomiota Suomen nopeusrajoitusten ja lainkuuliaisuuden yhteyteen. Moottorin uutisessa (5.7.2024) Autoliitto kiteytti kantansa seuraavasti: ”Kategoriseen nopeusrajoitusten alentamiseen liittyy riski siitä, että nyt rajoituksia noudattava suuri enemmistö ei enää koe rajoituksia liikenneympäristöä vastaavaksi ja on valmis rikkomaan rajoituksia.”

Autoliiton huoli on käsillä talvisen ajokauden kynnykselläkin: ”Tämä ilmiö on jokavuotinen talvi- ja pimeän ajan rajoituksiin siirryttäessä, jolloin ylinopeudet lisääntyvät rajoituksia alennettaessa kelin ollessa hyvä”, Autoliitto tähdensi lausunnossaan 4.7.2024 Väyläviraston nopeusrajoitusohjeen päivittämisestä.

Rajoitus ei pure tahallisuuteen

Autoliitto tietää seurausvaikutuksen: nopeusrajoitusten alentaminen laskee ajonopeuksia ja pienentää mahdollisten onnettomuuksien seurauksia. Toivottava kehityskulku edellyttää Autoliiton mukaan kuitenkin sitä, että rajoituksia myös noudatetaan.

”Valitettavan monessa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneessa onnettomuudessa taustalla on tahallisuus tai välinpitämättömyys nopeusrajoituksista ja muista liikennesäännöistä. Näihin tapauksiin nyt esitetty nopeusrajoitusten alentaminen ei vaikuta millään tavalla”, Autoliitto totesi lausunnossaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (5)

  • ESA SAIRIO

    Erinomainen ja ajankohtainen artikkeli. Täyttä asiaa!

  • JOHAN UUSIMÄKI

    Samaa mieltä. Holhousta tämä on.

  • HANNU JUPPALA

    Hölmölä mikä Hölmölä. Ainakin Tampereen ympäristössä esim moottoriteiden vaihtuvia nopeuksia voisi nostaa,
    mutta kun on niiiin kiva tehdä autoilijoille kiusaa.

  • OLLI LEINONEN

    Kun verrataan Suomea Ruotsiin, on hyvä ottaa huomioon, että 80 % Ruotsin väestöstä asuu Suomen eteläpuolella. Liikenneolot jossain Skoonessa ovat aivan muuta kuin Savossa.

  • ARI KUKKONEN

    Erittäin hyvä artikkeli. Talvinopeuksista ei ole apua, pelkkää haittaa. Turhaa työtä ja verovarojen tuhlausta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat