1.12.2017

Autokauppa kaduttaa: PSA vaatii takaisin puolta Opel-rahoista

PSA vaatii takaisin puolta Opel-rahoista

Kiristyvät päästörajat ja Opelin vanhahtava moottorivalikoima ovat saaneet ranskalaiset ärtyisäksi General Motorsin suuntaan.

Kun ranskalainen Peugeotista ja Citroënista tunnettu PSA-ryhmä osti Opelin ja Vauxhallin General Motorsilta, oli kauppasumma 1,3 miljardia euroa. Nyt ranskalaiset ovat kuitenkin tulleet katumapäälle, sillä kiristyvät päästörajat tarkoittavat pitkiä työtunteja, kun konserni joutuu päivittämään koko Opelin malliston omalle moottorivalikoimalleen. GM:ltä peräisin olevat nykyiset moottorit aiheuttaisivat konsernille mittavia sakkoja vuosien 2020–2021 jälkeen.

PSA arvioi nyt, että GM on esittänyt harhaanjohtavasti Opelin hiilidioksidipäästöjen haasteet ja kehityskulun kauppaneuvotteluiden aikana. Neuvottelut käytiin maaliskuussa ja lyötiin lukkoon heinäkuun 31. päivä. Nyt yhtiöt käyvät epävirallisia neuvotteluita kulisseissa, eikä PSA ei ole vielä tehnyt virallista valitusta kauppasopimuksesta tai mahdollisesta harhaanjohtamisesta. GM ei ole kommentoinut väitteitä.

Sisäpiiriläisten mukaan neuvotteluiden aikana General Motors ei antanut Opelin keskustella suoraan PSA:n kanssa, vaan yrityskauppaa koskevat tarkistukset hoidettiin Detroitista käsin.
– Eräs kysymyksistä oli, että selviääkö Opel vuoden 2021 päästörajoista. Ja vastaus oli 'kyllä', kommentoi eräs ranskalaisista neuvotteluun osallistuneista.

Automotive Newsin sisäpiirilähteiden mukaan PSA hakeekin nyt 600–800 miljoonan euron palautusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uhkana jopa miljardin sakot

Marraskuussa 2016 konsulttiyhtiö PA Consulting odotti Opelin malliston hiilidioksidipäästöjen ylittävän tulevat hiilidioksidirajat 3,7 grammalla. Mikäli arviosta jätetään pois Chevrolet Bolt -sähköauton eurooppalainen Opel Ampera-e -painos, arvioitiin malliston ylitykseksi 6 grammaa.

– Olemme vuosikausia kertoneet, että Opelilla/Vauxhallilla olisi merkittäviä ongelmia CO2-rajojen suhteen Euroopan GM-brändeinä. Opel on viidestä seitsämään vuotta jäljessä moottorivalikoimassaan. Emme ole nähneet ainoatakaan isoa GM-investointia Opeliin ladattavien hybridien tai päästöttömien autojen osalta, kommentoi marraskuussa 2016 PA Consultingin autoteollisuuspomo Thomas Goettle.

Mutta totuus näyttäisi olevan vieläkin synkempi. PSA:n sisäpiirilähteiden mukaan Opel tulisi ylittämään hiilidioksidirajat yli 10 grammalla, johtaen lähes miljardin sakkoihin.

Eräs ikävistä yllätyksistä oli, että PSA:lle ilmoitetut luvut perustuivat Ampera-e-sähköauton merkittäviin myyntimääriin. Yhdysvalloista tuotava General Motors -tuote aiheuttaa PSA:lle lähes 10 000 euron tappiot. Niinpä Opel on jo keskeyttänyt Ampera-e:n myynnin Norjassa, jonne on myyty suurin osa 1 500 jo toimitetusta autosta. Samalla auton hintaa on nostettu jopa 5 700 eurolla.
– Heidän tekninen ratkaisunsa oli taloudellisesti kestämätön ja olisi johtanut valtaviin tappioihin. Joten ensimmäiseksi luovutaan siitä tuotteesta, mutta silloin mallistopäästöt räjähtävät, kommentoi sisäpiirilähde Automotive Newsille.

Osittain ero Opelin hiilidioksiditilanteessa selittyy myös General Motorsin yltiöoptimismilla dieseleiden myyntimäärän suhteen. Euroopan pessimistisyys dieselmoottoreiden suhteen on puolestaan vaikeuttanut tilannetta entisestään.

– Tajusimme muutama viikko sopimuksen viimeistelyn jälkeen, että yhtiö törmäisi seinään hiilidioksidipäästöissä. Pistimme tiimimme töihin rakentaaksemme täysin uudelleen tuote- ja teknologiastrategiat. Jos et noudata [EU:n sääntöjä], saattavat sakot uhata koko yhtiön olemassaoloa, kommentoi PSA-ryhmän pääjohtaja Carlos Tavares marraskuussa pidetyn PACE!-strategiakokouksen yhteydessä.

Nyt Opelin mallisto kehitetään uudelleen PSA:n teknologialla vuoteen 2024 mennessä, kolme vuotta alkuperäistä suunnitelmaa aiemmin. Luvassa on myös sähköistetty versio Opel Corsasta sekä Grandland X:n ja Crossland X:n ladattavat hybridit.

Kirjanpitäjien kiireitä

PSA maksoi Opelista ja Vauxhallista GM:lle 650 miljoonaa euroa käteistä sekä 670 miljoonaa osakewarrantteina. PSA ja finanssiyhtiö BNP Paribas lunastivat itselleen myös Opelin rahoitustoiminnan erillisessä 900 miljoonan euron kaupassa.

Kävi PSA:n ja GM:n neuvotteluissa ja mahdollisessa sovittelussa miten tahansa, on oletettavaa, että PSA joutuu uloskirjaamaan Opel-sijoitustaan oletettua vauhdikkaammin lähivuosien kirjanpidossa.

Myös General Motorsille lysti on kallista, sillä sille Euroopasta vetäytyminen saattaa maksaa eläkekuluineen ja uloskirjauksineen yli 5 miljardia euroa. Mikäli GM päätyy palauttamaan PSA:lle osan kauppasummasta, kohdellaan sitä vähennyksenä jo toteutuneesta siirrosta.

Lähde: Automotive News Kuva: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat