13.12.2021 Liikenne Autoliiton talvivinkit: näin vältät ongelmat matkan päällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden haasteina kylminä päivinä ovat akkuongelmat, ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavaimen paristojen loppuminen – ne voivat jättää tien poskeen. Haastavissa talvioloissa tien poskeen jättävät tyypillisesti ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen tai kauko-ohjainavaimen paristojen loppuminen.– Näiden syiden lisäksi polttoaineen jäätyminen ovat yleisimpiä pakkasten aiheuttamia syitä siihen, että meidät kutsutaan paikalle, Autoliiton operatiivinen päällikkö Lauri Oksanen kertoo.Akkuongelmat eli akun hyytyminen on ongelma, joka tyypillisesti estää koko matkaan lähdön.– Ylläpitolaturi on hyvä väline akun varaustason ylläpitoon ja akun lataamiseen. Varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa akku kannattaa välillä laittaa lataukseen, vaikka se olisi aivan uusi, Oksanen neuvoo.Hän myös ohjeistaa, että talvisin yksinomaan lyhyiden matkojen ajamista kannattaa välttää. Esimerkiksi dieselautojen hiukkassuodatin puhdistuu vasta pidemmässä maantieajossa.– Jos suodatin tukkeutuu, edessä voi olla kallis huolto.Oksasen mukaan myös sähköiset ohjaustehostimet ottavat melko usein itseensä kovilla pakkasilla. Harvinaista ei ole sekään, että auton sisäpuhaltimen jäätyminen huurruttaa ikkunat umpeen eikä matkaan voi lähteä – ainakaan heti silloin kun on aikonut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiepalvelulla kiirettä joulukuussaJoulukuun alun kiristyneet pakkaspäivät kielivät siitä, että tutut ongelmat ovat edessä tänäkin talvena. Joulukuun ensimmäisellä viikolla Autoliiton tiepalvelun työmääriä kuvaa se, että autoilijoiden auttamistehtäviä oli enemmän kuin vaikka koko maaliskuussa yhteensä. Tiepalvelu auttaa ympäri vuoden, jokaisena päivänä ja vuorokauden ympäri.Oksanen kertoo kuudentoista vuoden kokemuksella kiinnostavan pakkasrajan.– Kun pakkasta on kahdeksantoista astetta tai enemmän alkavat puhelimet soida.Nykyautoilijat tietävät sijaintinsaJoulun tulevia ajoreissuja silmällä pitäen Oksanen kiittelee, että nykyisin autokunnalla kuin autokunnalla on käytössä navigaattoreita, auton tai älykännykän ruudulla.– On monelta kantilta hyvä, että entuudestaan tuntemattomilla reiteillä, harvaan asutuilla seuduilla ja eritoten iltapimeällä autoilevat tietävät itse tarkalleen missä ovat, kun auto tekee tenän. Se helpottaa ja nopeuttaa avun saamista paikalle, Oksanen pohtii.Avun saamista tarkalleen oikeaan paikkaan tien pientareelle helpottaa myös ilmainen matkapuhelimeen ladattava Autoliiton sovellus. Sen avulla kuka tahansa voi tilata tiepalveluapua napin painalluksella, jolloin avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät Autoliitolle.Varaudu lämpimin vaatteinJos auto sammahtaa tien poskeen, voi matkalaisille tulla vilu.– Talvipakkasella auto kylmenee todella nopeasti, jos moottori sammuu.Oksanen suosittelee ottamaan aina mukaan lämmintä vaatetta. Autossa olisi oltava myös heijastinliivit jokaiselle matkustajalle siltä varalta, että autosta pitää nousta ulos. Jos auto jää tienvarteen, pitää varoituskolmio jaksaa viedä riittävän etäälle autosta varoittamaan takaa tulijoita.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla