21.8.2017

Autoliitto: moottorin vaihtouhka taisi olla mätäkuun juttu

Liikenne

Liikennetyöryhmä ei saanut väliraporttia valmiiksi, mutta huhut lähtivät liikkeelle. Vanhan auton omistajan pakottaminen tai painostaminen vaihtamaan ajokkiinsa vähäpäästöisemmän moottorin tai jo sellaisen vaihtoehdon ehdottaminenkin saa Autoliiton toimitusjohtajan puistelemaan päätään. Perustuslaki ei salli verotuksella painostamista, Pasi Nieminen muistuttaa.

Kun liikenneverkon rahoitusta pohtiva parlamentaarinen työryhmä ei saanut väliraporttiaan valmiiksi ilmoitetun aikataulun mukaan, nousi julkisuuteen vihjeitä siitä, mitä kulissien takana tapahtuu.

Julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan liikenteen päästövähennystavoitteita pohtivan työryhmän työ ei edisty, koska yhteisymmärrystä ei ole saavutettu siitä, mitä pitäisi tukea. Helsingin Sanomien tietojen mukaan pöydällä on ollut iso joukko entuudestaan tuttuja ohjauskeinoja, mutta myös aivan uusia vaihtoehtoja on pohdittu.

Helsingin Sanomien mukaan bensiinin hinnan korotusta, romutuspalkkiota, vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon laskua ja sähköautojen tukea sekä latausverkoston laajentamista on pohdittu.

Yllättävin esiin nostetuista keinopohdinnoista on vanhojen autojen moottorien vaihto vähäpäästöisemmiksi. Tätä on kuulemma suunniteltu toteutettavaksi ajoneuvoveroa laskemalla.

Valtio vastatkoon itse virheistään

Autoliiton toimitusjohtajalle tällainen ajatus näyttäytyy tuulesta temmatulta.

– Jos auto on hyväksytty yhteiskunnan toimesta liikenteeseen, sen moottoria ei voi vaatia vaihdettavaksi. Perustuslaki ei myöskään salli verotuksella painostamista, kun verovelvollinen on asiaan täysin osaton, Pasi Nieminen toteaa.

– Valtio on ottanut tehtäväkseen valvoa markkinoille tulevia tuotteita kansalaisten puolesta. Kun nyt näyttää siltä, että valtio on tässä tehtävässä epäonnistunut, niin valtion muutosvaatimukset voidaan toteuttaa vain sen itsensä kukkarosta, Nieminen painottaa.

– Toisaalta koko moottorien vaihtoidea vaikuttaa teknistaloudellisesti järjettömältä hankkeelta, eikä sellaiseen tulisi lähteä verotuilla eli suomalaisten veronmaksajien rahoilla.

Työryhmä jatkaa työtään

Liikenneverkon rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä jatkaa keskustelua päästövähennyksiä koskevasta esityksestään elokuun aikana.

Parlamentaarinen työryhmä on kuullut työskentelynsä aikana useita asiantuntijatahoja toimenpiteisiin liittyen sekä käsitellyt eri vaihtoehtoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 8. helmikuuta 2017 työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmässä on edustus jokaisesta eduskuntaryhmästä ja sen toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018. Parlamentaarisen työryhmän oli tarkoitus antaa väliraportti liikenteen päästövähennystoimenpiteistä 18. elokuuta.

Katso myös: Päästövähennyksiä koskeva väliraportti ei valmistunut – parlamentaarinen työryhmä jatkaa pohdintoja

Teksti: Eila Parviainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat