21.8.2017 Liikenne Autoliitto: moottorin vaihtouhka taisi olla mätäkuun juttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennetyöryhmä ei saanut väliraporttia valmiiksi, mutta huhut lähtivät liikkeelle. Vanhan auton omistajan pakottaminen tai painostaminen vaihtamaan ajokkiinsa vähäpäästöisemmän moottorin tai jo sellaisen vaihtoehdon ehdottaminenkin saa Autoliiton toimitusjohtajan puistelemaan päätään. Perustuslaki ei salli verotuksella painostamista, Pasi Nieminen muistuttaa. Kun liikenneverkon rahoitusta pohtiva parlamentaarinen työryhmä ei saanut väliraporttiaan valmiiksi ilmoitetun aikataulun mukaan, nousi julkisuuteen vihjeitä siitä, mitä kulissien takana tapahtuu.Julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan liikenteen päästövähennystavoitteita pohtivan työryhmän työ ei edisty, koska yhteisymmärrystä ei ole saavutettu siitä, mitä pitäisi tukea. Helsingin Sanomien tietojen mukaan pöydällä on ollut iso joukko entuudestaan tuttuja ohjauskeinoja, mutta myös aivan uusia vaihtoehtoja on pohdittu.Helsingin Sanomien mukaan bensiinin hinnan korotusta, romutuspalkkiota, vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon laskua ja sähköautojen tukea sekä latausverkoston laajentamista on pohdittu.Yllättävin esiin nostetuista keinopohdinnoista on vanhojen autojen moottorien vaihto vähäpäästöisemmiksi. Tätä on kuulemma suunniteltu toteutettavaksi ajoneuvoveroa laskemalla.Valtio vastatkoon itse virheistäänAutoliiton toimitusjohtajalle tällainen ajatus näyttäytyy tuulesta temmatulta.– Jos auto on hyväksytty yhteiskunnan toimesta liikenteeseen, sen moottoria ei voi vaatia vaihdettavaksi. Perustuslaki ei myöskään salli verotuksella painostamista, kun verovelvollinen on asiaan täysin osaton, Pasi Nieminen toteaa.– Valtio on ottanut tehtäväkseen valvoa markkinoille tulevia tuotteita kansalaisten puolesta. Kun nyt näyttää siltä, että valtio on tässä tehtävässä epäonnistunut, niin valtion muutosvaatimukset voidaan toteuttaa vain sen itsensä kukkarosta, Nieminen painottaa.– Toisaalta koko moottorien vaihtoidea vaikuttaa teknistaloudellisesti järjettömältä hankkeelta, eikä sellaiseen tulisi lähteä verotuilla eli suomalaisten veronmaksajien rahoilla.Työryhmä jatkaa työtäänLiikenneverkon rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä jatkaa keskustelua päästövähennyksiä koskevasta esityksestään elokuun aikana.Parlamentaarinen työryhmä on kuullut työskentelynsä aikana useita asiantuntijatahoja toimenpiteisiin liittyen sekä käsitellyt eri vaihtoehtoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi.Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 8. helmikuuta 2017 työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmässä on edustus jokaisesta eduskuntaryhmästä ja sen toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018. Parlamentaarisen työryhmän oli tarkoitus antaa väliraportti liikenteen päästövähennystoimenpiteistä 18. elokuuta.Katso myös: Päästövähennyksiä koskeva väliraportti ei valmistunut – parlamentaarinen työryhmä jatkaa pohdintojaTeksti: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen