28.5.2024 Ajoneuvot Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevätauringon paisteessa auton maalipinta ansaitsee suojaa ja kiiltoa. Näillä ohjeilla onnistut auton vahauksen kanssa kerta toisensa jälkeen. Vahan, tai muun maalipinnan suojatuotteen, todellinen tarkoitus on suojata maalipintaa epäpuhtauksilta kuten kuralta, maantiepieltä, puiden mahlalta ja lentoruosteelta. Auton vahauksen motivaatio saattaa tosin olla hedonistisemmin vain kauniin kiillon tavoittelu. Syillä ei ole merkitystä, kunhan maalipinta saa suojansa.Talven jäljiltä tehtävän perusteellisemman pesun yhteydessä on auton vahauksen aika. Edellisessä jutussa käsittelimme auton pesemisen vahausta varten, joten oletettavasti auto on nyt puhdas. Vahaukseen on tiettyjä niksejä, jotka helpottavat työtä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaisia suojatuotteitaPuhekielessä kaikki maalipinnan suojatuotteet tunnetaan vahoina, vaikka ne eivät välttämättä sellaisia olekaan. Auton maalipinnan suojaamiseen on pitkään käytetty pääosin luonnonvahoista koostettuja suojatuotteita, mutta tänä päivänä saatavilla on myös erilaisia synteettisiä polymeerituotteita ja vahoja. Luonnonvahojen ja synteettisten aineiden yhdistelmiä kutsutaan hybrideiksi.Hyväkuntoinen maalipinta saavuttaa laadukkaalla vahalla parhaan kiiltonsa.Sinällään suojatuotteen, tai vahan, kemiallisella koostumuksella ei ole loppukäyttäjälle merkitystä - ominaisuudet ovat tärkeämpiä. Esimerkiksi kiinteän vahan kesto on teoriassa nestemäistä parempi, sillä se sisältää vähemmän liuottimia. Käytännössä mikään ei ole näin yksinkertaista. Niin nestemäinen kuin kiinteäkin vaha voi olla helppo tai vaikea käyttää, joten yleistyksiä ei kannata tehdä.Parhaiten maalipintaa suojaavat tuotteet, jotka on suunniteltu yksinomaan suojaamaan. Kuluttaja tahtoo kuitenkin ”vahan” usein parantavan kiiltoa, joka tarkoittaa tinkimistä suojatuotteen kestosta lisäämällä siihen maalipinnan hentoja naarmuja hiovia tai peittäviä ainesosia. Englanniksi näiden tuotteiden lyhenne on AIO (All-In-One) ja ne ovat hyviä vaihtoehtoja huonokuntoisen maalipinnan nopeaan ehostukseen ilman koneellista kiillotusta.Vanhat rätit on hyvä säästää auton korjaustoimenpiteisiin, sillä maalipintaan niillä ei kannata koskea.Nykyisin on olemassa myös useampia muita vaihtoehtoja maalipinnan suojaamiseksi, mutta niistä riittää juttua ainakin yhteen erilliseen julkaisuun. Näitä suojatuotteita on tarjolla kestopinnoitteista sumutettaviin suojatuotteisiin sekä maalipinnan pelkällä huuhtelulla suojaaviin aineisiin.Vahan käyttöNyt keskitymme kiinteän ja nestemäisen vahan, hybridin tai polymeerisuojatuotteen levityksen esittelyyn. Erot näiden levittämisen suhteen ovat varsin pienet, ja moni pelkääkin täysin turhaan kiinteiden vahojen käyttämistä. Oikein käytettynä nykypäivän kiinteät vahat ovat jopa helpompia kuin nestemäisten aineiden kanssa lotraaminen.Pieni ja hellä pyyhkäisy vaahtomuovilevittimellä kiinteään vahapurkkiin riittää, sillä muuten vahaa tarttuu levittimeen helposti aivan liikaa.Suorassa auringonpaisteessa ei edelleenkään tule autoa vahata. Tämä koskee vielä erityisesti tummia värejä, joiden pintalämpötila voi nousta todella kuumaksi. Keväällä kannattaa myös huomioida hieno hiekkapöly, joka laskeutuu maalipinnalle varsin pian pesujen jälkeen ja jättää vahaa hangatessa rumat jäljet maalipintaan.Valitusta suojatuotteesta riippumatta vahaa tulisi levittää todella ohut kerros. Riittävän pieni vahamäärää alkaa olla lähellä, kun tuntuu että pintaan ei jää enää mitään. Tässä tapauksessa vähemmän on enemmän. Kaikki muu pitää pyyhkiä vaivalloisesti pois. Halutessaan voi toki levittää vielä toisen kerroksen kunhan ensimmäinen on pyyhitty pois, mutta vain varmistaakseen että vahaa tuli kaikkialle.Vahajäämien poispyyhkiminen sujuu helposti, kunhan vahaa on levitetty todella ohut kerros.VaahtomuovilevitinVahojen levittämiseen aikoinaan käytetyt rätit ja trasselit on syytä jättää huoltohommiin, sillä ne vain hankaloittavat vahausta. Vaahtomuovilevitin on pieni ja hyvin edullinen työväline, mikä helpottaa työtä paljon. Sopivan vahamäärän annosteleminen vaahtomuovilevittimellä onnistuu hyvin riippumatta siitä onko vaha nestemäistä vai kiinteää. Suositeltavaa on vahata pieniä alueita kerrallaan, mutta ensisijaisesti tulee noudattaa vahapakkauksen ohjeita.Vaahtomuovilevittimen voi kastella ja sitten rutistaa kuivaksi ennen vahaamista, mikäli käytettävän vahan tai muun suojatuotteen ohjeissa ei vaadita kuivaa pintaa. Hyöty ilmenee erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä.Erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä vaahtomuovilevittimen voi kostuttaa vedellä ennen vahausta. Se tapahtuu kastelemalla levitin ja rutistamalla se sen jälkeen kuivaksi. Kosteutta jää hieman levittimen sisään, jolloin vaha ei imeydy sinne. Tavallisesti tämä tekniikka toimii ainakin hybridi- ja luonnonvahojen kanssa, mutta on syytä varmistua, että valittu suojatuote ei ota nokkiinsa kosteudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikrokuituliinan tärkeysMikrokuituliina on ylivertainen väline vahajäämien poispyyhintään ja koko auton läpikäymiseen niitä olisi hyvä olla muutama. Liinojen laatu ilmenee kykynä poistaa vahajäämiä maalipinnalta.Auton vahauksen kamalin vaihe on perinteisesti kova kiillottaminen vanhoista t-paidoista tehdyillä räteillä. Sekin on jo historiaa - kiitos rasvaa tehokkaasti imevien mikrokuituliinojen. Loppuhinkkaamisen helpottamiseksi on erittäin tärkeää levittää vahaa todella ohuesti. Tämän jälkeen muutama laadukas mikrokuituliina riittää kaikkien vahajäämien pyyhkäisemiseen pinnalta. Minkäänlaista hankaamista ei tarvita.Hyvä vahapinta ilmenee vedenhylkimisenä, jolloin vesi pisaroituu ja valuu pois auton pinnalta.Mikrokuituliinojen kyky sitoa rasvaa tuppaa kuitenkin kuivattamaan herkkäihoisten kädet. Siitä syystä vahauksen ajaksi käteen voi vetää kertakäyttöiset kumihanskat.Teksti ja kuvat: Henri PosaArtikkeli julkaistu alun perin 5.5.2021 Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle