28.5.2024 Ajoneuvot Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevätauringon paisteessa auton maalipinta ansaitsee suojaa ja kiiltoa. Näillä ohjeilla onnistut auton vahauksen kanssa kerta toisensa jälkeen. Vahan, tai muun maalipinnan suojatuotteen, todellinen tarkoitus on suojata maalipintaa epäpuhtauksilta kuten kuralta, maantiepieltä, puiden mahlalta ja lentoruosteelta. Auton vahauksen motivaatio saattaa tosin olla hedonistisemmin vain kauniin kiillon tavoittelu. Syillä ei ole merkitystä, kunhan maalipinta saa suojansa.Talven jäljiltä tehtävän perusteellisemman pesun yhteydessä on auton vahauksen aika. Edellisessä jutussa käsittelimme auton pesemisen vahausta varten, joten oletettavasti auto on nyt puhdas. Vahaukseen on tiettyjä niksejä, jotka helpottavat työtä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaisia suojatuotteitaPuhekielessä kaikki maalipinnan suojatuotteet tunnetaan vahoina, vaikka ne eivät välttämättä sellaisia olekaan. Auton maalipinnan suojaamiseen on pitkään käytetty pääosin luonnonvahoista koostettuja suojatuotteita, mutta tänä päivänä saatavilla on myös erilaisia synteettisiä polymeerituotteita ja vahoja. Luonnonvahojen ja synteettisten aineiden yhdistelmiä kutsutaan hybrideiksi.Hyväkuntoinen maalipinta saavuttaa laadukkaalla vahalla parhaan kiiltonsa.Sinällään suojatuotteen, tai vahan, kemiallisella koostumuksella ei ole loppukäyttäjälle merkitystä - ominaisuudet ovat tärkeämpiä. Esimerkiksi kiinteän vahan kesto on teoriassa nestemäistä parempi, sillä se sisältää vähemmän liuottimia. Käytännössä mikään ei ole näin yksinkertaista. Niin nestemäinen kuin kiinteäkin vaha voi olla helppo tai vaikea käyttää, joten yleistyksiä ei kannata tehdä.Parhaiten maalipintaa suojaavat tuotteet, jotka on suunniteltu yksinomaan suojaamaan. Kuluttaja tahtoo kuitenkin ”vahan” usein parantavan kiiltoa, joka tarkoittaa tinkimistä suojatuotteen kestosta lisäämällä siihen maalipinnan hentoja naarmuja hiovia tai peittäviä ainesosia. Englanniksi näiden tuotteiden lyhenne on AIO (All-In-One) ja ne ovat hyviä vaihtoehtoja huonokuntoisen maalipinnan nopeaan ehostukseen ilman koneellista kiillotusta.Vanhat rätit on hyvä säästää auton korjaustoimenpiteisiin, sillä maalipintaan niillä ei kannata koskea.Nykyisin on olemassa myös useampia muita vaihtoehtoja maalipinnan suojaamiseksi, mutta niistä riittää juttua ainakin yhteen erilliseen julkaisuun. Näitä suojatuotteita on tarjolla kestopinnoitteista sumutettaviin suojatuotteisiin sekä maalipinnan pelkällä huuhtelulla suojaaviin aineisiin.Vahan käyttöNyt keskitymme kiinteän ja nestemäisen vahan, hybridin tai polymeerisuojatuotteen levityksen esittelyyn. Erot näiden levittämisen suhteen ovat varsin pienet, ja moni pelkääkin täysin turhaan kiinteiden vahojen käyttämistä. Oikein käytettynä nykypäivän kiinteät vahat ovat jopa helpompia kuin nestemäisten aineiden kanssa lotraaminen.Pieni ja hellä pyyhkäisy vaahtomuovilevittimellä kiinteään vahapurkkiin riittää, sillä muuten vahaa tarttuu levittimeen helposti aivan liikaa.Suorassa auringonpaisteessa ei edelleenkään tule autoa vahata. Tämä koskee vielä erityisesti tummia värejä, joiden pintalämpötila voi nousta todella kuumaksi. Keväällä kannattaa myös huomioida hieno hiekkapöly, joka laskeutuu maalipinnalle varsin pian pesujen jälkeen ja jättää vahaa hangatessa rumat jäljet maalipintaan.Valitusta suojatuotteesta riippumatta vahaa tulisi levittää todella ohut kerros. Riittävän pieni vahamäärää alkaa olla lähellä, kun tuntuu että pintaan ei jää enää mitään. Tässä tapauksessa vähemmän on enemmän. Kaikki muu pitää pyyhkiä vaivalloisesti pois. Halutessaan voi toki levittää vielä toisen kerroksen kunhan ensimmäinen on pyyhitty pois, mutta vain varmistaakseen että vahaa tuli kaikkialle.Vahajäämien poispyyhkiminen sujuu helposti, kunhan vahaa on levitetty todella ohut kerros.VaahtomuovilevitinVahojen levittämiseen aikoinaan käytetyt rätit ja trasselit on syytä jättää huoltohommiin, sillä ne vain hankaloittavat vahausta. Vaahtomuovilevitin on pieni ja hyvin edullinen työväline, mikä helpottaa työtä paljon. Sopivan vahamäärän annosteleminen vaahtomuovilevittimellä onnistuu hyvin riippumatta siitä onko vaha nestemäistä vai kiinteää. Suositeltavaa on vahata pieniä alueita kerrallaan, mutta ensisijaisesti tulee noudattaa vahapakkauksen ohjeita.Vaahtomuovilevittimen voi kastella ja sitten rutistaa kuivaksi ennen vahaamista, mikäli käytettävän vahan tai muun suojatuotteen ohjeissa ei vaadita kuivaa pintaa. Hyöty ilmenee erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä.Erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä vaahtomuovilevittimen voi kostuttaa vedellä ennen vahausta. Se tapahtuu kastelemalla levitin ja rutistamalla se sen jälkeen kuivaksi. Kosteutta jää hieman levittimen sisään, jolloin vaha ei imeydy sinne. Tavallisesti tämä tekniikka toimii ainakin hybridi- ja luonnonvahojen kanssa, mutta on syytä varmistua, että valittu suojatuote ei ota nokkiinsa kosteudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikrokuituliinan tärkeysMikrokuituliina on ylivertainen väline vahajäämien poispyyhintään ja koko auton läpikäymiseen niitä olisi hyvä olla muutama. Liinojen laatu ilmenee kykynä poistaa vahajäämiä maalipinnalta.Auton vahauksen kamalin vaihe on perinteisesti kova kiillottaminen vanhoista t-paidoista tehdyillä räteillä. Sekin on jo historiaa - kiitos rasvaa tehokkaasti imevien mikrokuituliinojen. Loppuhinkkaamisen helpottamiseksi on erittäin tärkeää levittää vahaa todella ohuesti. Tämän jälkeen muutama laadukas mikrokuituliina riittää kaikkien vahajäämien pyyhkäisemiseen pinnalta. Minkäänlaista hankaamista ei tarvita.Hyvä vahapinta ilmenee vedenhylkimisenä, jolloin vesi pisaroituu ja valuu pois auton pinnalta.Mikrokuituliinojen kyky sitoa rasvaa tuppaa kuitenkin kuivattamaan herkkäihoisten kädet. Siitä syystä vahauksen ajaksi käteen voi vetää kertakäyttöiset kumihanskat.Teksti ja kuvat: Henri PosaArtikkeli julkaistu alun perin 5.5.2021 Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous