28.5.2024 Ajoneuvot Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevätauringon paisteessa auton maalipinta ansaitsee suojaa ja kiiltoa. Näillä ohjeilla onnistut auton vahauksen kanssa kerta toisensa jälkeen. Vahan, tai muun maalipinnan suojatuotteen, todellinen tarkoitus on suojata maalipintaa epäpuhtauksilta kuten kuralta, maantiepieltä, puiden mahlalta ja lentoruosteelta. Auton vahauksen motivaatio saattaa tosin olla hedonistisemmin vain kauniin kiillon tavoittelu. Syillä ei ole merkitystä, kunhan maalipinta saa suojansa.Talven jäljiltä tehtävän perusteellisemman pesun yhteydessä on auton vahauksen aika. Edellisessä jutussa käsittelimme auton pesemisen vahausta varten, joten oletettavasti auto on nyt puhdas. Vahaukseen on tiettyjä niksejä, jotka helpottavat työtä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaisia suojatuotteitaPuhekielessä kaikki maalipinnan suojatuotteet tunnetaan vahoina, vaikka ne eivät välttämättä sellaisia olekaan. Auton maalipinnan suojaamiseen on pitkään käytetty pääosin luonnonvahoista koostettuja suojatuotteita, mutta tänä päivänä saatavilla on myös erilaisia synteettisiä polymeerituotteita ja vahoja. Luonnonvahojen ja synteettisten aineiden yhdistelmiä kutsutaan hybrideiksi.Hyväkuntoinen maalipinta saavuttaa laadukkaalla vahalla parhaan kiiltonsa.Sinällään suojatuotteen, tai vahan, kemiallisella koostumuksella ei ole loppukäyttäjälle merkitystä - ominaisuudet ovat tärkeämpiä. Esimerkiksi kiinteän vahan kesto on teoriassa nestemäistä parempi, sillä se sisältää vähemmän liuottimia. Käytännössä mikään ei ole näin yksinkertaista. Niin nestemäinen kuin kiinteäkin vaha voi olla helppo tai vaikea käyttää, joten yleistyksiä ei kannata tehdä.Parhaiten maalipintaa suojaavat tuotteet, jotka on suunniteltu yksinomaan suojaamaan. Kuluttaja tahtoo kuitenkin ”vahan” usein parantavan kiiltoa, joka tarkoittaa tinkimistä suojatuotteen kestosta lisäämällä siihen maalipinnan hentoja naarmuja hiovia tai peittäviä ainesosia. Englanniksi näiden tuotteiden lyhenne on AIO (All-In-One) ja ne ovat hyviä vaihtoehtoja huonokuntoisen maalipinnan nopeaan ehostukseen ilman koneellista kiillotusta.Vanhat rätit on hyvä säästää auton korjaustoimenpiteisiin, sillä maalipintaan niillä ei kannata koskea.Nykyisin on olemassa myös useampia muita vaihtoehtoja maalipinnan suojaamiseksi, mutta niistä riittää juttua ainakin yhteen erilliseen julkaisuun. Näitä suojatuotteita on tarjolla kestopinnoitteista sumutettaviin suojatuotteisiin sekä maalipinnan pelkällä huuhtelulla suojaaviin aineisiin.Vahan käyttöNyt keskitymme kiinteän ja nestemäisen vahan, hybridin tai polymeerisuojatuotteen levityksen esittelyyn. Erot näiden levittämisen suhteen ovat varsin pienet, ja moni pelkääkin täysin turhaan kiinteiden vahojen käyttämistä. Oikein käytettynä nykypäivän kiinteät vahat ovat jopa helpompia kuin nestemäisten aineiden kanssa lotraaminen.Pieni ja hellä pyyhkäisy vaahtomuovilevittimellä kiinteään vahapurkkiin riittää, sillä muuten vahaa tarttuu levittimeen helposti aivan liikaa.Suorassa auringonpaisteessa ei edelleenkään tule autoa vahata. Tämä koskee vielä erityisesti tummia värejä, joiden pintalämpötila voi nousta todella kuumaksi. Keväällä kannattaa myös huomioida hieno hiekkapöly, joka laskeutuu maalipinnalle varsin pian pesujen jälkeen ja jättää vahaa hangatessa rumat jäljet maalipintaan.Valitusta suojatuotteesta riippumatta vahaa tulisi levittää todella ohut kerros. Riittävän pieni vahamäärää alkaa olla lähellä, kun tuntuu että pintaan ei jää enää mitään. Tässä tapauksessa vähemmän on enemmän. Kaikki muu pitää pyyhkiä vaivalloisesti pois. Halutessaan voi toki levittää vielä toisen kerroksen kunhan ensimmäinen on pyyhitty pois, mutta vain varmistaakseen että vahaa tuli kaikkialle.Vahajäämien poispyyhkiminen sujuu helposti, kunhan vahaa on levitetty todella ohut kerros.VaahtomuovilevitinVahojen levittämiseen aikoinaan käytetyt rätit ja trasselit on syytä jättää huoltohommiin, sillä ne vain hankaloittavat vahausta. Vaahtomuovilevitin on pieni ja hyvin edullinen työväline, mikä helpottaa työtä paljon. Sopivan vahamäärän annosteleminen vaahtomuovilevittimellä onnistuu hyvin riippumatta siitä onko vaha nestemäistä vai kiinteää. Suositeltavaa on vahata pieniä alueita kerrallaan, mutta ensisijaisesti tulee noudattaa vahapakkauksen ohjeita.Vaahtomuovilevittimen voi kastella ja sitten rutistaa kuivaksi ennen vahaamista, mikäli käytettävän vahan tai muun suojatuotteen ohjeissa ei vaadita kuivaa pintaa. Hyöty ilmenee erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä.Erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä vaahtomuovilevittimen voi kostuttaa vedellä ennen vahausta. Se tapahtuu kastelemalla levitin ja rutistamalla se sen jälkeen kuivaksi. Kosteutta jää hieman levittimen sisään, jolloin vaha ei imeydy sinne. Tavallisesti tämä tekniikka toimii ainakin hybridi- ja luonnonvahojen kanssa, mutta on syytä varmistua, että valittu suojatuote ei ota nokkiinsa kosteudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikrokuituliinan tärkeysMikrokuituliina on ylivertainen väline vahajäämien poispyyhintään ja koko auton läpikäymiseen niitä olisi hyvä olla muutama. Liinojen laatu ilmenee kykynä poistaa vahajäämiä maalipinnalta.Auton vahauksen kamalin vaihe on perinteisesti kova kiillottaminen vanhoista t-paidoista tehdyillä räteillä. Sekin on jo historiaa - kiitos rasvaa tehokkaasti imevien mikrokuituliinojen. Loppuhinkkaamisen helpottamiseksi on erittäin tärkeää levittää vahaa todella ohuesti. Tämän jälkeen muutama laadukas mikrokuituliina riittää kaikkien vahajäämien pyyhkäisemiseen pinnalta. Minkäänlaista hankaamista ei tarvita.Hyvä vahapinta ilmenee vedenhylkimisenä, jolloin vesi pisaroituu ja valuu pois auton pinnalta.Mikrokuituliinojen kyky sitoa rasvaa tuppaa kuitenkin kuivattamaan herkkäihoisten kädet. Siitä syystä vahauksen ajaksi käteen voi vetää kertakäyttöiset kumihanskat.Teksti ja kuvat: Henri PosaArtikkeli julkaistu alun perin 5.5.2021 Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa