25.11.2015

Auton vakuuttaminen ja rekisteröinti yhdistyivät – ilmasto kiittää

Kun byrokratia virtaviivastui ja helpottui, putosivat myös hiilidioksidipäästöt.

Ajoneuvoille pakollinen liikennevakuutus ja auton rekisteröinti saa aikaan vuosittain noin 12  hiilidioksiditonnin päästöt. Ne vastaavat noin 70 miljoonan kilometrin ajoa henkilöautolla. Marraskuun alusta on käytössä ollut uusi jouhevampi sähköinen tapa toimia. Se mahdollistaa ajoneuvojen rekisteröinnin vakuuttamisen yhteydessä.

Uusi sähköinen tapa voi vähentää ilmastovaikutukset puoleen.

Trafi, Finanssialan Keskusliitto ja Liikennevakuutuskeskus ovat tehneet yhteisen kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen, jonka vaikutukset ovat ilmeiset.

– Sähköinen toimintatapa ajoneuvojen vakuuttamisessa ja rekisteröinnissä pienentää hiilijalanjälkeä, parantaa kansalaisten palvelua ja tuottaa hyötyä yhteiskunnalle. Kustannukset ja ympäristövaikutukset pienenevät, kehityspäällikkö Timo Tuominen Finanssialan Keskusliitosta kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiointimatkat vähenevät

Sähköisen palvelun käyttäminen on ilmastoteko, sillä se vähentää tai poistaa asiointimatkojen tarpeen. Nykyisin asiointimatkan keskimääräinen pituus on noin 23 kilometriä.

– Suomessa tehdään vuosittain erilaisia rekisteri-ilmoituksia noin 3,5 miljoonaa. Näistä suurin osa, 2,8 miljoonaa, tehdään paikan päällä toimipisteissä. Asiointimatkojen poisjääminen merkitsee hiilijalanjäljen pienenemisen lisäksi myös ajansäästöä palvelun sujuvoituessa, kehityspäällikkö Esa Aaltonen Trafista kertoo.

Hiilidioksidipäästöt rekisteröintitapahtumaa kohti ovat nykyisin keskimäärin 3,5 kg. Mikäli uudistus toteutuu suunnitellussa mittakaavassa, putoavat laskennalliset päästöt per tapahtuma noin puoleen. Tavoite on, että vuoteen 2018 mennessä 60 prosenttia asiakkaista olisi siirtynyt sähköiseen asiointiin.

Laskelmat perustuvat tuoreeseen selvitykseen ”Ajoneuvojen vakuuttaminen ja rekisteröinti sähköiseksi – järjestelmäuudistuksen vaikutukset 2014–2018”. Laskelmat teki Natural Interest.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat