30.9.2019

Autot ja Viihde 2019: Euroopan helmissä painottuu raskas ahtaminen

Autot ja Viihde 2019

Eurooppalaisten autojen edustus painoittui ahdettuihin Volvoihin, mutta Autot ja Viihde 2019 -näyttelystä löytyi paljon muutakin.

Avauskuvan Volvo V70 kertoo paljon trendeistä Autot ja Viihde 2019 -näyttelyn eurooppalaiskalustossa. Raskaasti ahdetut Volvot olivat yleisin yksittäinen rakentelusuunta. Ja suunnasta puheen ollen: kuvan auton moottori on hieman eri kulmassa kuin joskus uutena tehtaalta lähtiessä.

Turbovoimaa löytyi V70:n lisäksi vanhan kunnon 242:n keulalta. Ahtimen kylkeensä saanut rivikuutonen vienee kakkosnelosta kiitettävää tahtia.

Volvo-piireissä toisen 244:n tekniikkaratkaisu jakanee mielpiteet: keulalla majailee Toyotan legendaarinen 2JZ, eli 3-litrainen rivikuutonen asiallisen kokoisen turboahtimen kera. Lisäpisteet hienosta sisustuksesta, jonka teema jatkui takaistuimelle asti – turvakaarista huolimatta.

Autot ja Viihde 2019

Toisenlaista silmän karkkia tarjosi reilusti palkintoja voittanut Amazon.

Ahtamista oli harrastettu myös Mercedes-Benz 190E:n kanssa. Keulalle oli laskettu OM606-tunnuksella kulkeva kuutosdieseli, tietysti Mynädieselin syöttöpumpulla ja Holsetin ahtimella piristettynä. Dieselin tehoiksi kerrotaan 414 hevosvoimaa. Lisäpisteitä auto saa harvinaisesta Avantgarde Azzurro -tehdassisustasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihtelu virkistää

Autot ja Viihde 2019

Opel Kadett oli kokenut mielenkiintoisen yhdistelmän General Motorsin katalogista. Saab 900 NG:n turbotekniikka sähköineen olivat vain yksi lukuisten muutosten joukossa.

Autot ja Viihde 2019

Dieselmersuilla vauhdin huuumaa ja somenäkyvyyttä hienosti kerännyt driftingtiimi Black Smoke Racing oli myös paikalla. Keulalla tietysti raskaasti muokattu turbodiesel.

Autot ja Viihde 2019

Hyvin pelkistetyksi ja leveäksi rakennettu Volkswagen Golf edusti hienosti omaa tyylisuuntaansa.

Autot ja Viihde 2019

Täysin toista ääripäätä edustaa Ferrari 257 GTB. Yksilön kerrotaan olevan historian eniten kilpailtu mallisarjan yksilö.

Autot ja Viihde 2019

Piristävä näky oli myös vuosimallin 1965 Vauxhall Viva. Vanhasta perheautostakin saa hyvin erottuvan näyttelyauton. Aivan oma tarinansa on Vivan takana näkyvä Volkswagen Kleinbus, mutta se on aivan oma tarinansa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat