2.8.2021

BMW R18 -mallistoon matkaratsut Bagger ja Transcontinental

BMW R18 Bagger ja Transcontinental

BMW:n jättimäisen 1 800-kuutioisen boxermoottorin vauhdittama R18-mallisto laajenee kahdella matkakäyttöön suunnatulla versiolla.

Kun BMW vuosi sitten toi markkinoille retrohenkisen R18-cruiserin, oli selvää että mallisto tulee laajenemaan uusilla versioilla lähitulevaisuudessa. Nyt saksalaisvalmistaja esittelee linjakkaan sivulaukuilla varustetun Baggerin sekä kolmella laukulla varustetun luksusmatkapyörä Transcontinentalin.

BMW R18 Bagger ja R18 Transcontinental

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tärkeä muutos

Perustekniikkaan ei ole koskettu, vaan ilmajäähdytteinen ja 1 802-kuutioinen vastaiskumoottori tuottaa saman 91 hevosvoiman tehon ja 158 newtonmetrin väännön kuin aikaisemminkin. Valmistajan mukaan vääntöä on tarjolla vähintään 150 newtonmetriä välillä 2 000-4 000 kierrosta. Toisiovetoratkaisuna on avokardaani, jota BMW:llä tai kilpailijoilla ole juuri nähty tuotantomoottoripyörissä viimeiseen viiteen vuosikymmeneen. Yksi olennainen muutos R18-perusmallin ominaisuuksiin sentään on tehty, sillä matkakäyttöä varten 16-litrainen tankki on kasvatettu 24-litraiseksi.

BMW R18 Bagger ja R18 Transcontinental

Sama kate – eri tuulilasi

Sekä Baggerissa että Transcontinentalissa on samanlainen ohjaustangon mukana kääntyvä iso etukate. Erona on tuulilasi, joka Transcontinentalissa on korkeampi ja pystympi. Katteen takana on kattava mittaristo, joka koostuu neljästä pyöreästä päämittarista ja 10,25-tuumaisesta navigaattorilla varustetusta väri-TFT-näytöstä. Kuljettajan ja matkustajan mukavuutta parantaa Marshallin valmistama 280-wattinen audiojärjestelmä. Sivulaukkujen tilavuus on 27 litraa ja Transcontinentalin takalaukun vetoisuus on 48 litraa.

Vakiovarustus on suhteellisen kattava. Molemmissa malleissa on kolme hauskasti nimettyä ajoasetusta; Rain, Roll ja Rock. Moottorijarrun taso on säädettävissä, jarrut ovat integraalimalliset, avaimeton käyttöjärjestelmä samoin kuin dynaaminen vakionopeussäädin, kuorman mukaan säätyvä takajousen esijännitys ja kahvanlämmittimet kuuluvat molempien mallien varustukseen.Transcontinentalissa myös istuimenlämmittimet kuuluvat vakiovarustukseen. Lisävarustelistalta voi rastittaa mm. sähkötoimisen peruutusavustimen, adaptiivisen vakionopeussäätimen ja mäkilähtöavustimen.

Hinnat ja saatavuus ilmoitetaan myöhemmin.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat