9.1.2022

Chevrolet Silverado EV on GM:n siirto sähköisten superavolavojen shakkilaudalla

Chevrolet Silverado EV

Jos yli kolme tonnia painava avolava kulkee kuin superauto, täytyy sitä alkaa nimittää superavolavaksi. Silverado EV tekee seuraa F-150 Lightningille siinäkin mielessä, että siinä on toimintoja kuin sveitsiläisessä linkkarissa.

Vaikka Silverado EV:n varauskirjat avautuivatkin USA:ssa viime keskiviikkona, on ensimmäisten asiakkaiden odotettava omaansa vielä jonkin aikaa, sillä sarjatuotanto alkaa aikaisintaan keväällä 2023. Chevyn malli tulee näin vuoden päivät pääkilpailija Ford F-150 Lightningia perässä.

Avolavojen kuninkaiden voimasuhteet ovat viime aikoina hieman vaihdelleet päämarkkina-alueella Pohjois-Amerikassa. Yhdysvaltain myydyimmässä autoluokassa Fordilta on nähty jopa kolmen vuosikymmenen suvereeni hallinta. GM päässyt rinnalle ja ohi, tosin vain sen takia, että sillä on sisarmallit Silverado ja GMC Sierra yhtä aikaa tuotannossa. Tänä vuonna soppaa hämmentää vielä upouusi Toyota Tundra. Mutta aivan pian kilpailuasetelmaan ovat siis astumassa kahden valmistajan osalta myös kuningasavolavojen sähköversiot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kapasiteettia piisaa joka suuntaan

Polttomoottorinen Silverado on ilman muuta kyvykäs auto, mutta EV on joka suhteessa vähintään yhtä kyvykäs, ainakin jos puhumme kuormakapasiteetista, voimavaroista ja sen sellaisesta. Isossa avolavassa tärkeimpiä lukuarvoja ovat kantavuus sekä perävaunumassa. Atlantin vastarannalla kookas V-moottori on lisäksi perinteisesti ollut itsestään selvyys, mutta sähköautosta se luonnollisesti puuttuu, mutta ehkä sähkömoottoreiden välittömällä suorituskyvyllä saa tästä edes osan anteeksi.

2024 Silverado EV RST
Sähköisessä Silveradossa on kiinnitetty tavallista enemmän huomiota ilmanvastusasioihin. Adptiivinen ilmajousitus laskee autoa automaattisesti 50 millimetrillä silloin, kun suurta maavaraa ei tarvita.

EV on kirkkaasti nopein koskaan valmistettu Silverado. Nollasta sataan -kiihtyvyys – noin 4,5 sekuntia – on verrannollinen esimerkiksi Ferrari 360 Modenaan sekä Lightningiin. Autoluokan huomioon ottaen olennaisemmat lukemat ovat lavan kantavuus, 590 kiloa, sekä 4,5 tonnin perävaunumassa. Näistä jälkimmäisen voi myöhemmin lanseerattavalla erikoispaketilla tuplata peräti yhdeksään tonniin. Perävaunun handlaamiseen löytyy luokan standardien mukaisesti liuta avustimia. Super Cruise -toiminnolla voi vetää myös perävaunua ilman käsiä sen kattamilla tieosuuksilla (320 000 kilometriä USA:ssa ja Kanadassa).

Huippuvääntö Silverado EV:ssä on 1 060 newtonmetriä ja tehoakin irtoaa 495 kilowattia (664 hv). Toimintamatkaksi kerrotaan 645 kilometriä. Akkua on mahdollista tarvittaessa jakaa myös toiselle sähköautolle.

Chevrolet Silverado EV
Moottoritila on sähköversiossa käytettävissä isokokoisena lisätavaratilana, virran ulosoton kera.

Kahdella versiolla liikenteeseen

Silverado EV:tä tarjotaan aluksi kahtena eri versiona, jotka ovat eräänlaisia ääripäitä toisilleen. WT on tarkoitettu lähinnä ainoastaan työkaluksi, käytännöllisyys edellä. Tehdas tarjoaa mallia useisiin mahdollisiin käyttötarkoituksiin. GM on ilmoittanut, että näiden kevytsarjalaisten rinnalle tullaan vuoteen 2035 mennessä tarjoamaan myös Heavy Duty -mallistoa sähköisenä. Kaikkien GM:n kevytsarjalaisten on tarkoitus olla sähköisiä näillä näkymin vuonna 2040.

Silverado EV RST on puolestaan hyvin tasokkaasti varusteltu lippulaivamalli. Ajaminen on tehty helpoksi lukuisilla turvallisuus- ja mukavuusherkuilla; jopa käynnistys onnistuu hands-freenä. Auto on kaasunpainallusta vaille lähtövalmis, kun kuljettaja istahtaa paikalleen avain – tai kännykkä – taskussaan. Eräs toinen mielenkiintoinen innovaatio on Multi-Flex Midgate. Se mahdollistaa lavan ja kabiinin väliseinän taittamisen lisälattiaksi. Takaistuimet taittuvat sen tieltä erikseen, joten lavaa voi jatkaa kokonaan kabiinin sisälle. Näin lavasta saa jopa yli kolmimetrisen.

Silverado EV:n valmistus käynnistyy näillä näkymin keväällä 2023 GM:n Factory ZERO:ssa, Detroit-Hamtramck Assembly Centerissä, joka on konsernin 2,2 miljardin dollarin investointi sähköautotehtaaseen. Samaisessa tehtaassa käynnistyi hiljan vielä vähän kovemman sähköauton, GMC Hummerin tuotanto.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Chevrolet

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat