2.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow tuo ajoneuvonostalgiaa Lahteen 6. – 7.5.2023 -esillä yli 400 klassikkoajoneuvoa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lahden Messukeskuksessa vapun jälkeisenä viikonloppuna jo 14. kerran järjestettävä Classic Motorshow kokoaa jälleen monenlaiset klassikkoajoneuvot ja ajoneuvonostalgiasta kiinnostuneet saman katon alle. ”Kupee on upee” on Classic Motorshow’n suurin teemanäyttely tänä vuonna.Vapun jälkeisenä viikonloppuna Lahden Messukeskuksessa järjestettävä Classic Motorshow kokoaa yhteen vanhojen ajoneuvojen harrastajat, kerhot ja alalla toimivat yritykset. Näytteilleasettajia on ennätysmäärä, joukossa monia ensikertalaisia. Ilahduttavaa on se, että harrasteajoneuvot ovat selvästi myös uutta yritystoimintaa houkutteleva toimiala.Classic Motorshow on suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely, joka kokoaa laajalti yhteen alan kalustoa ja toimijoita. Mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia ja oheisohjelmaa.Esillä on yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskasta kalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita… kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka on moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvulle. Mukana on toistasataa harrastekerhoa eri genreistä.Näyttelyssä on vuosittain vaihtuva teema, johon paneudutaan teemahallissa. Esillä on aiheeseen liittyviä ajoneuvoja, jotka näyttelyjärjestäjä kutsuu paikalle alan harrastajien kätköistä. Vuoden 2023 teemana on Kupee on upee. Coupé-autojen kehitystä ja historiaa esitellään monipuolisesti. Nähtävillä on kymmenittäin upeita kupeita 20-luvulta aina 90-luvun alkuun asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuseoiässä-osasto mukana jälleenMuseoiässä-osasto on esillä toista kertaa: Suomessa museoajoneuvoksi rekisteröiminen edellyttää ajoneuvolta 30 vuoden ikää kulkuneuvon valmistusvuoden päättymisestä laskettuna. Tämän mukaisesti vuonna 2023 museoiän saavuttavat vuonna 1992 valmistetut ajoneuvot.Vuosi 1992 oli Suomessa synkkä, sillä maa oli putoamassa taloudelliseen kuiluun, jonka tunnusluvut olivat pahemmat kuin 30-luvun suuren laman. Muuallakaan maailmassa ei mennyt erityisen hyvin, vaikka Suomen kaltaisesta romahduksesta ei voinutkaan puhua. Vuoden autouutuudet olivat statukseltaan tavallista eksoottisempia, sillä ne oli autoteollisuuden normaalia kehityssykliä noudattaen suunniteltu 3–5 vuotta aikaisemmin, 80-luvun talousbuumin kuumimpina vuosina. Ne kuitenkin laskeutuivat kylmään maailmaan.Maanläheisimmästä päästä olivat täysin uusittu Nissan Micra ja Volkswagen Vento, joka oli oikeastaan vain uudelleen nimetty Jetta. Aivan vakavissaan suurille markkinoille suunniteltuja olivat myös Alfa Romeo 155 ja Renault Safrane, jotka saavuttivat joltistakin menestystä muualla, mutta eivät lama-Suomessa. Aikaisemmin luokassaan suositun Honda Preluden neljännen sukupolven uutuusmalli jäi laman jalkoihin, kuten moni muukin urheilulliseksi luokiteltava tai muutoin yksilöllinen automalli, joita on nähtävillä näyttelyssä.Omistajien helmet valitaan yleisöäänestykselläEdellisvuosilta tuttu Omistajien helmet -osastolla nähdään yleisön nettiäänestyksellä valitsemat yksityishenkilöiden autotallien aarteet.Moottoriurheilun piiristä on koottu erikoisosastoja, joita ovat Karting 70-luvulla, Jarno Saarinen -tribuutti, Classic Enduro – Husqvarna 120 vuotta ja Eläintarhan ajoista 60 vuotta.Merkkikerhot on sijoitettu valmistusmaittain siten, että ruotsalaisten, saksalaisten, brittiläisten, italialaisten ja japanilaisten autojen kerhot on pyritty ryhmittelemään omiksi kokonaisuuksikseen. Jo perinteeksi muodostunut gallialaisten merkkien harrastajien yhteinen ponnistus, ranskalainen avenue, on tutulla paikallaan A-hallissa. Myös rautaesiripun takaisten entisten sosialistimaiden autoteollisuudelle on oma kokonaisuutensa, samoin traktoreille ja alalla toimiville museoille ja järjestöille. Classic Motorshow Lahti 6. – 7.5.2023 Paikka: Lahden Urheilu- ja messukeskus, Salpausselänkatu 7, 15110 LAHTI. Alueen tuntumassa lukuisia pysäköintimahdollisuuksia, klassikoille lähiparkki: Messukeskuksen pihan P30V -pysäköintialue on varattu vähintään 30-vuotiaille ajoneuvoille. Alueelle mahtuu noin 600 autoa. Varaudu esittämään rekisteriote alueelle saavuttaessa ajoneuvon iän todentamiseksi. Ovet ovat avoinna lauantaina 6.5.2023 klo 9–17 ja sunnuntaina 7.5.2023 klo 10–17. Liput: päivälippu 25 €, eläkeläiset 20 €, 7–15-vuotiaat 10 €, alle 7-vuotiaat veloituksetta maksavan aikuisen seurassa. Ennakkoon: Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi). Järjestäjä: RLO Events Oy Lisätietoja näyttelystä ja pysäköinnistä. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Moottorin arkisto.Lähde: Classic Motor ShowMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle