29.4.2017 Ajoneuvot Dieselgate-kirja paljastaa kuka ilmiantoi Volkswagenin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselskandaalin paljastuskirja kertoo, kuka Volkswagenilta ilmiantoi autojätin. Volkswagenin dieselskandaali alkaa takana niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa. Nyt ilmestynyt paljastuskirja kertoo kuitenkin lisää siitä, miten VW-ryhmän päästöhuijausskandaali lähti purkautumaan kesällä 2015.New York Timesin toimittaja Jack Ewingin kirjoittama Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal ilmestyy virallisesti toukokuun 23. päivä, mutta arvostelijoiden saamista kappaleista on kuultu jo, että kuka autojätin riveistä antoi tietoja viranomaisille ennen syyskuussa tapahtunutta paljastusta.Kirjassa avainasemassa olleeksi sisäpiiriläiseksi nostetaan Stuart Johnson, Volkswagenin tekniikka- ja ympäristötoimiston päällikkö Detroitin alueelta. Hänen vastuullaan olivat Volkswagenin ja viranomaisten väliset suhteet. Johnsonin vastuualueisiin kuuluivat muun muassa hyväksynnät dieselmoottoreille, joissa päästöhuijausohjelmistoa käytettiin. – Asiakirjoista tulee kuva, että Johnsonia aina ällötti koko tilanne, Ewing kommentoi kirjaansa Automotive Newsille.Kirjassa Ewing siteeraa Kalifornian ilmastolautakunnan (CARB) varajohtaja Alberto Ayalaa, joka kertoi Johnsonin olleen ensimmäinen henkilö Volkswagenilta, joka paljasti päästöhuijausohjelmiston olemassaolon. Johnson rikkoi paljastuksellaan esimiestensä antamia ohjeita. Paljastus tapahtui varajohtajan mukaan 19. elokuuta 2015, noin kuukautta ennen kuin Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA tiedotti Volkswagenin rikkoneen Clean Air Act -ympäristölakia tietoisesti.Tammikuussa kuutta Volkswagen-johtajaa vastaan nostetuissa syytteissä Johnsoniin viitattiin ainoastaan nimellä "Yhteistyöhaluinen todistaja 1". Syytteissä YT1 kuvailtiin ainoastaan "Volkswagenin työntekijäksi, joka on töissä VW:n moottoriosastolla". "YT1 on suostunut yhteistyöhön sopimuksella, että häntä ei aseteta syytteeseen Yhdysvalloissa". Syytepaperit kuvailevat myös, että todistajalausuntoja on kuultu myös Yhteistyöhaluiselta todistajalta 2.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme vuotta ehdonalaistaSamaan aikaan paljastuskirjan kanssa saapui myös lopullinen tuomio Volkswagenin tekemisten rikosoikeudellisista puolista. Tammikuussa sovitun ehdotuksen mukaisesti saksalainen autojätti joutuu korvaamaan noin 3,9 miljardia euroa sakkoja ja rikemaksuja laittomasti maahan tuoduista ajoneuvoista. Volkswagen myönsi syyllisyytensä salaliittoon, oikeuden häirintään ja väärin perustein maahantuotujen tavaroiden myymiseen.Osana sovintoa Volkswagenia vaaditaan kuitenkin jatkamaan hyvää yhteistyötään viranomaistahojen kanssa. Lisäksi yhtiö joutuu ainakin kolmen vuoden ehdonalaiseen, johon kuuluu lisäksi useita muita reunaehtoja. Konsernin valvontaan valittiin entinen Yhdysvaltain apulaispääsyyttäjä Larry Thompson, joka palveli presidentti George W. Bushin hallintokaudella.Oikeuden päätöksessä Volkswagenin toimia pidettiin "tahallisena ja massiivisena huijauksena, jonka järjesteli Volkswagenin johtokunta", tuomarin asettaessa toiveensa Yhdysvaltain oikeusministeriön ja Saksan hallituksen toimintaan. Tuomari Sean Cox harmitteli kuitenkin, että rangaistus ei kohdistu oikein, sillä johtajiston virheistä joutuvat maksamaan muun muassa autoja rakentavat liukuhihnatyöntekijät, joiden tulosbonuksista on jo vähennetty osana konsernin säästökuuria.Volkswagenin päälakimies Manfred Döss puolestaan kommentoi, että "yhtiö katuu oikeustapaukseen johtanutta toiminaa". – Se oli väärin, yksinkertaisesti. Olemme katuvaisia ja olemme pahoillamme.– Volkswagen ei ole enää sama yhtiö kuin 18 kuukautta sitten, Döss kiteytti.Lähde: Automotive News Kuva: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa