16.10.2016 Ajoneuvot DS:n jälkeen entistä rennompi Citroën – Uusi C3 muotokielen kärkenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS:n irtaantuminen on vapauttanut Citroënin muistelemaan nuoruuttaan. Luvassa onkin siis kilpailijoihin nähden rentoutta ja jotain aivan muuta. Pariisin autonäyttelyssä ihastuttanut Citroën C3 kehittää C4 Cactuksessa nähtyjä ideoita eteenpäin, mutta samalla se kertoo koko merkin tulevasta muotokielestä. Pääsuunnittelija Alexandre Malval kertoi Automotive Newsin haastattelussa mietteitään siitä, mitä seuraavaksi on luvassa.Malvalin mukaan DS:n irtautuminen omaksi merkikseen on tuonut vapautta, sillä Citroën sai suunnitella C3:n rauhassa ilman sisarmerkin vaatimuksia. Samalla oli mielenkiintoista ottaa Cactuksesta tuttuja elementtejä, mutta kehittää niitä eteenpäin ja tehdä mallista sellainen, joka täydentää Cactuksen asemaa. C3:lla on merkittävä asema, sillä B-segmentin autot kattavat noin viidenneksen Euroopan automyynnistä ja menestysmallien muotoilijat saavat paljon kunnioitusta. Yllätyssuosikki-Cactuksen tyyliä ei kuitenkaan kannata kopioida liian tarkkaan ettei mallistosta tule liian lattea. – Nyt haluamme kokeilla merkki-identiteettiämme eri silhuetin (korityylin) autoissa ja olemme luottavaisia sen suhteen, että osaamme tehdä tällä tyylillä myös isompia autoja, kuten katumaastureita, Malval summaa.Cactuksessa esitellyt Airbump-sivupuskurit ovat jo kehittyneet C3:ssa eteenpäin – ja varustetasosta riippuen auton saa myös ilman niitä.Pääsuunnittelija linjaa, että Citroënin henki on erilaisuus ja rentous, jotka heijastuvat merkin ikonisissa malleissa Meharista 2CV:hen ja CX:ään. Vanhat menestysmallit toimivat tietysti inspiraationa, mutta nykyaikaa ja nykyajan tarpeita unohtamatta. Erilaisuus on kuitenkin ratkaiseva osa merkin perimää. Vaikka jaettujen alustaratkaisujen ja kiristyvien turvamääräysten aikana onkin vaikeampaa tehdä erottuvia autoja, on muotoilijoilla vielä paljon keinoja jäljellä. – Haasteista huolimatta haluamme tarjota jotain uutta ja jänittävää, mitä emme tehneet 1990-luvulla, jolloin automme eivät olleet kovin ainutlaatuisia.Citroën etsimässä identiteettiään.Miltä uuden Citroënin pitäisi sitten näyttää? Rennolta, ei aggressiiviselta. Malval erottelee yksittäisistä piirteistä muun muassa katon, jonka tulisi olla melko vaakasuora: juuri sopivan dynaaminen olematta urheilullinen. Sisustan täytyy olla yksinkertainen mutta hienostunut. Samalla siellä täytyy olla selkeä teema: kojelaudan tulee olla leveä, verhoilun täytyy olla kilpailijoihin nähden paremmalla tasolla ja kosketusnäytössä täytyy näkyä pastellivärejä muotivirtaukseksi asti.Pääsuunnittelijan mukaan Citroënin ideaalikuljettajaksi on profiloitu joku, jolla on hyvä maku, mutta kulkee usein farkuissa puvun sijaan. Aika näyttää miten kuljettajametsästys sujuu, mutta ranskalaisvalmistajan viime vuosien energisyys on virkistävää katseltavaa Peugeotin jalanjäljissä kulkemisen jälkeen.Lähde: Automotive News Kuvat: Citroën, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Citroën C3 – ihanaa pirteyttä arkipäivään Airbump on nyt chic – Citroënin sälä on mahtavaa! Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?