16.10.2016 Ajoneuvot DS:n jälkeen entistä rennompi Citroën – Uusi C3 muotokielen kärkenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS:n irtaantuminen on vapauttanut Citroënin muistelemaan nuoruuttaan. Luvassa onkin siis kilpailijoihin nähden rentoutta ja jotain aivan muuta. Pariisin autonäyttelyssä ihastuttanut Citroën C3 kehittää C4 Cactuksessa nähtyjä ideoita eteenpäin, mutta samalla se kertoo koko merkin tulevasta muotokielestä. Pääsuunnittelija Alexandre Malval kertoi Automotive Newsin haastattelussa mietteitään siitä, mitä seuraavaksi on luvassa.Malvalin mukaan DS:n irtautuminen omaksi merkikseen on tuonut vapautta, sillä Citroën sai suunnitella C3:n rauhassa ilman sisarmerkin vaatimuksia. Samalla oli mielenkiintoista ottaa Cactuksesta tuttuja elementtejä, mutta kehittää niitä eteenpäin ja tehdä mallista sellainen, joka täydentää Cactuksen asemaa. C3:lla on merkittävä asema, sillä B-segmentin autot kattavat noin viidenneksen Euroopan automyynnistä ja menestysmallien muotoilijat saavat paljon kunnioitusta. Yllätyssuosikki-Cactuksen tyyliä ei kuitenkaan kannata kopioida liian tarkkaan ettei mallistosta tule liian lattea. – Nyt haluamme kokeilla merkki-identiteettiämme eri silhuetin (korityylin) autoissa ja olemme luottavaisia sen suhteen, että osaamme tehdä tällä tyylillä myös isompia autoja, kuten katumaastureita, Malval summaa.Cactuksessa esitellyt Airbump-sivupuskurit ovat jo kehittyneet C3:ssa eteenpäin – ja varustetasosta riippuen auton saa myös ilman niitä.Pääsuunnittelija linjaa, että Citroënin henki on erilaisuus ja rentous, jotka heijastuvat merkin ikonisissa malleissa Meharista 2CV:hen ja CX:ään. Vanhat menestysmallit toimivat tietysti inspiraationa, mutta nykyaikaa ja nykyajan tarpeita unohtamatta. Erilaisuus on kuitenkin ratkaiseva osa merkin perimää. Vaikka jaettujen alustaratkaisujen ja kiristyvien turvamääräysten aikana onkin vaikeampaa tehdä erottuvia autoja, on muotoilijoilla vielä paljon keinoja jäljellä. – Haasteista huolimatta haluamme tarjota jotain uutta ja jänittävää, mitä emme tehneet 1990-luvulla, jolloin automme eivät olleet kovin ainutlaatuisia.Citroën etsimässä identiteettiään.Miltä uuden Citroënin pitäisi sitten näyttää? Rennolta, ei aggressiiviselta. Malval erottelee yksittäisistä piirteistä muun muassa katon, jonka tulisi olla melko vaakasuora: juuri sopivan dynaaminen olematta urheilullinen. Sisustan täytyy olla yksinkertainen mutta hienostunut. Samalla siellä täytyy olla selkeä teema: kojelaudan tulee olla leveä, verhoilun täytyy olla kilpailijoihin nähden paremmalla tasolla ja kosketusnäytössä täytyy näkyä pastellivärejä muotivirtaukseksi asti.Pääsuunnittelijan mukaan Citroënin ideaalikuljettajaksi on profiloitu joku, jolla on hyvä maku, mutta kulkee usein farkuissa puvun sijaan. Aika näyttää miten kuljettajametsästys sujuu, mutta ranskalaisvalmistajan viime vuosien energisyys on virkistävää katseltavaa Peugeotin jalanjäljissä kulkemisen jälkeen.Lähde: Automotive News Kuvat: Citroën, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Citroën C3 – ihanaa pirteyttä arkipäivään Airbump on nyt chic – Citroënin sälä on mahtavaa! Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan