11.11.2022 Liikenne Entä jos sähköauton lataus, junalippu ja pysäköinti olisi yhtä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voiko eri kulkumuotojen matkaketjuista muodostua joustava liikkumistapa? Viekö kehitys siihen, että jo lähitulevaisuudessa liityntäpysäköintipaikalle ajava sähköautoilija voisi hoitaa auton lataussähkön, matkalipun ja pysäköinnin joustavasti yhdellä maksulla? Eri kulkutapoja yhdistävä matkaketju on luonteva ratkaisu monelle, jos siitä tehdään joustavaa. Moni olisi valmis yhdistämään esimerkiksi arkisella työmatkalla omalla ladattavalla autolla kulkemisen vaikkapa loppupään junamatkaan, jos niin pysäköinti, auton lataus kuin joukkoliikennelipun ostaminen olisi tehty joustavaksi ja hinnaltaan houkuttelevaksi kokonaisuudeksi.Kenties tulevaisuudessa olisi siis mahdollista yhdistää liityntäpysäköintipaikalla pysäköinti, sähköauton lataaminen ja tarvittava joukkoliikennelippu siten, että koko palvelu olisi ostettavissa yhdestä paikasta, kenties kätevän sovelluksen avulla, näin ideoivat Moottorin haastattelemat asiantuntijat.Näkemyksensä aiheesta kertovat VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen (MP), joka pohtii työkseen eri näkökulmista sähköisen liikenteen edellytyksiä ja nykyhaasteita sekä Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä (TH), joka työskentelee Energiateollisuus ry:ssä, joka edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä. Valtion omistama VTT on puolestaan alallaan Euroopan johtavia tutkimuslaitoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySiellä missä liikutaanSähköautojen ja lataushybridien määrä autokannassa on kasvussa. Kaupunkilaisjärjellä ajatellen autojen latauspaikkoja pitää olla siellä missä ihmiset luontaisesti liikkuvat, kuten liityntäpysäköintialueilla – kannustaahan valtiovallan toimetkin joukkoliikenteen käyttöön matkaketjujen järkevänä osana.Joukkoliikenteen käyttöä kannustavat tietty myös päästötavoitteet, joiden mukaisesti liikenteen haitallisia päästöjä tulisi merkittävästi suitsia ja lopulta yltää Suomessa, osana EU-tason päästötavoitteita, fossiilittomaan liikenteeseen.Matkaketjujen rakentamistaNykyistä sujuvampien eri kulkutapoja yhdistävien matkaketjujen mahdollistamisen haasteet ovat harvaan asutussa Suomessa melkoiset, mutta ainakin väkirikkaimmilla asutusalueilla on näköpiirissä myös paljon mahdollisuuksia. Nykyisten liityntäpysäköintialueiden latausjärjestelyt ovat vielä varsin vaatimattomia, tyypillisesti kahden auton latauspaikkoja. Alueiden latausjärjestelyt ovat nykyisin varsin vaatimattomat niin latauspisteiden määrän kuin niiden tarjoaman lataustehon näkökulmasta.Älyä lataukseen ja matkalipun ostoonVTT:n Marko Paakkisen näkemyksen mukaan liityntäpysäköintiin olisi melko edullista rakentaa vaikka jokaiselle paikalle matalatehoinen latauspiste, tai tehdä älykkäämpiä kokonaisjärjestelmiä, joilla vältettäisiin suuritehoisten sähköliittymien tarve.”Esimerkiksi älykkäämmällä sovelluksella, josta ostaisit matkalipun, joka sisältäisi pysäköinnin, ja laskuttaisi lataussähkön lähdön jälkeen, voisi määritellä arvioidun lähtöajan, jonka perusteella latauskenttä voisi älykkäästi ohjata latausta niin, että kaikilla olisi haluttu akun varaustaso lähtiessä.”Paakkisen näkemyksen mukaan tekniikan lisäksi liityntäpysäköintialueet pitäisi tehdä muutenkin houkutteleviksi, eli mainostaa niitä laajemmin, tehdä käyttökokemus helpoksi.”Jo opastuksissa alueista tulisi mainita esimerkiksi vapaiden latauspisteiden määrä, ellei latauspisteitä ole rakennettu jokaiseen p-paikkaan, mikä olisi paras vaihtoehto.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä jos, yksi maksu kattaisi kaiken?Mitä etuja se toisi, jos liityntäpysäköintipaikkojen sähköautojen latauksen voisi maksaa samalla kun ostaa lipun joukkoliikenteeseen? Jos siis lataus ja lippu olisi hinnoiteltu yhdistelmänä, jolloin se olisi kuluttajalle edullisempaa kuin erikseen maksettuna?(TH): ”Olisi erinomaista, että kaikki nämä voisi hoitaa samalla paketilla: joukkoliikennelippu + liityntäpysäköinti + lataus.””Toisaalta latauksen hinnan on välttämätöntä olla kalliimpi kuin kotilatauksella, jotta latauspisteitä jää käytettäväksi todelliseen tarpeeseen. Tai jos rahaa on rajattomasti, niin toki sitten voidaan laittaa Pasilan Triplan malliin 300 latauspistettä.”(MP): ”Kun parannetaan käyttäjäkokemusta ja palvelutasoa, se lisää käyttäjiä, se on nähty monessa muussakin asiassa. Eli jos palvelu olisi juohevaa, se tuotaisiin ihmisten tietoisuuteen (mainonta + opasteet + sähköinen tilannetieto saatavuudesta), se lisäisi varmasti myös käyttäjien määrää.”VTT:n Marko Paakkisella on asiasta omakohtaista kokemusta.”Hyvä esimerkki on eParkingin sovellus, mitä itse hyödynnän välillä, jos tarvitsen latausta oman työpaikkani lähellä – Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella voi samalla sovelluksella maksaa sekä pysäköinnin että latauksen. Jos tuohon saisi vielä matkalipun oston (tai toisinpäin, nämä ominaisuudet HSL:n sovellukseen), olisi kynnys tuollaisen palvelun käyttöön aika matala.”Monen lätkän kanssa räpläämistäMoni sähköautoilija jakanee Marko Paakkisen kokemukset nykyisen latausviidakon käyttöhankaluuksista.”Nyt usean sovelluksen tai maksuautomaatin kanssa räplääminen voi karkottaa osan käyttäjistä, kun ei jakseta selvittää, miten asiat toimivat. Jos kokonaishinta matkalippu + pysäköinti + lataus tulisi edullisemmaksi kuin ajaa keskustaan ja ladata siellä tai suurteholaturilla, ja se tuotaisiin selvästi esiin, se voisi osaltaan houkutella enemmän käyttäjiä, etenkin jos dynaaminen hinnoittelu alkaa yleistymään suurteholatauksessa.”Myös Tuukka Heikkilää nykytilanne ärsyttää, sillä se on kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällinen.”Tämä on valitettavasti käymässä myös HSL:n liityntäpysäköinnin maksun toteutuksessa: Kävelet autolta maksupäätteelle (jolle saattaa olla jonoa), näytät puhelimen ruudulta joukkoliikennelipun QR-koodin (joka muuten toimii todella huonosti sateessa), naputtelet kosketusnäytölle autosi rekisterinumeron (jälleen vaikeaa sateessa), valitset liityntäpysäköinnin keston, ja maksat sen lähimaksulla.”HSL-liityntäpysäköintialueet löytyvät täältä.Kuka maksaa kehityksen?Moottorin haastattelemat asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, kuka maksaa liityntäpysäköintipaikkojen nykyaikaiseksi kehittämisen.(TH): ”Kyllä se on hoidettava pääosin julkisista varoista eli käytännössä kaupunkien toimesta. Vaihtoehtoiskustannus on jatkuvasti kasvavat ruuhkat, joita liityntäpysäköinti vähentää. Latausmahdollisuus parantaa liityntäpysäköinnin houkuttelevuutta. Nykypäivänä lataus kannattaa toteuttaa kerralla hyvin, muuten ihmiset pettyvät eivätkä kokeile uudelleen.”Kehityksen edistäminen on Marko Paakkisenkin näkemyksen mukaan kaupunkien kontolla.(MP): ”Tämä taitaa eniten kaatua kaupunkien vastuulle, kaupungithan ovat nykyisetkin liityntäpysäköinnit rakentaneet. Toki yhteistyöhön tarvitaan myös paikallinen joukkoliikenne sekä latauksen tarjoajia, mutta aloite taitaa olla aika vahvasti kaupunkien käsissä.”Kehityksen vauhdin suhteen Paakkinen on vielä odottavalla kannalla.”En osaa sanoa, millä aikataululla latauspisteitä alkaa syntymään lisää, mutta itse toivoisin, että niitä syntyisi mieluummin etupainotteisesti kuin jälkijättöiseksi, jolloin jotkut tätä vaihtoehtoa kokeilevat saattavat pettyä huonoon saatavuuteen, ja sen jälkeen houkutteleminen uudelleen asiakkaaksi on hankalampaa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkumishubit Suomenkin tulevaisuutta?Monissa muissakin maissa on pohdittu samoja nykyaikaisten ja vahvasti kaupungistuneiden yhteiskuntien matkaketjujen rakentamisen ongelmia ja mahdollisuuksia.VTT:n Marko Paakkinen puhuisi pelkän liityntäpysäköinnin kehittämisen sijaan enemmän tulevaisuuden liikkumishubeista, joita on tutkittu Suomessakin mm. hiljattain päättyneessä 6Aika-hankkeessa.Esimerkiksi Saksassa Dresdenin kaupungissa on Paakkisen mukaan saatu käyttöön jo aika laaja verkosto tällaisia hubeja.”Ideana on, että näissä voi vaihtaa helposti eri liikkumismuodosta toiseen, eli esimerkiksi joukkoliikenteellä saapuva voi vaihtaa viimeisen kilometrin kuljetukseen tai sähköautolla ulkopaikkakunnalta tuleva vaihtaa joukkoliikenteeseen.”Eikä siinä vielä kaikki.”Ja näistä siis saisi erilaisia liikkumisen palveluita, ja myös matkaketjuja kehitettäisiin esimerkiksi juuri siihen suuntaan, että yhdellä lipulla pääsee koko matkan ja voi maksaa samalla mahdollisen autosi pysäköinnin ja latauksen.”Energiateollisuus ry:n Tuukka Heikkilä uskoo hänkin hubien tulon.”Tulevaisuuden liikkumishubi on loistava konsepti. Kunnon liityntäpysäköintialue, josta voi kävellä sääsuojassa julkisen liikenteen asemalle, niin hyvä tulee. Muista maista, erityisesti Saksasta kannattaa ottaa mallia.”Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:1:{i:0;s:6:"123502";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster