26.6.2019 Ajoneuvot Euroopan uusien autojen päästöt nousivat toista vuotta putkeen – Suomessa parempi tilanne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan ympäristökeskuksen raportti on karua luettavaa: uusien autojen päästöt ovat karkaamassa aivan väärään suuntaan. Syyttävä sormi osoittaa bensiinikäyttöista katumaasturia kohti. Moottori käsitteli huhtikuussa tilannetta, joka seuraisi, jos Euroopan viime vuoden automyynti toistuisi tulevien päästörangaistusten astuessa voimaan vuonna 2021. Tulos olisi 34 miljardin euron päästösakko autoalalle, joka lopulta kääntyisi tuhansien eurojen hintalisäksi moniin suosikkiautoihin.Yksinkertaisesti kyse on sakkomaksusta, joka maksetaan jokaisesta autonvalmistajan päästötavoitteen yltävästä hiilidioksidigrammasta per myyty auto. Automallien koosta riippuen tavoite vaihtelee, mutta yleisesti puhutaan 95 g/km tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärä suunta!Nyt Euroopan ympäristökeskus EEA on julkaissut vuoden 2018 automyynnin luvun: 120,4 g/km. Se on paitsi valtavan kaukana tavoitteesta, myös 1,6 prosenttia korkeampi kuin edellisvuonna.Se on tilanteessa kaikkein hälyttävintä: virallisen päästömittaustavan mukaan Euroopassa myytyjen autojen päästöt ovat laskeneet 22 grammaa vuodesta 2010 vuoteen 2016 mennessä. Sen jälkeen positiivinen kehitys on päättynyt: vuonna 2017 päästöt nousivat 0,4 g/km ja nyt peräti 2 g/km.EEA:n mukaan myös uusien pakettiautojen päästöt nousivat samat 2 grammaa per kilometri. Pakettiautojen keskiarvo on nyt 158,1 g/km.Ilmakehän ollessa kenties maailman globaalein asia, ei yksittäisten maiden tuloksilla sinänsä pitäisi olla väliä. Mutta vähän voimme iloita: EEA:n raportin mukaan uusien autojen päästöt madaltuivat Islannissa, Ruotsissa, Alankomaissa, Virossa, Maltalla ja meillä Suomessa.Puheet ja teot…Miksi päästöt sitten kasvavat, vaikka juuri nyt tavoitteet ovat historiallisen tiukat ja ympäristöstä puhutaan paljon?Syyn voi tiivistää kahteen sanaan: bensiinikäyttöiset katumaasturit.Ensinnäkin dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti laski 9 prosenttia edellisvuodesta, ja vuoden 2011 tasosta on tultu alas jo 19 prosenttia. Bensiinimoottorien osuus uusista autoista vuonna 2018 oli 60 prosenttia ja dieselin 36 prosenttia.Dieselmyynnin lasku on kriittistä hiilidioksidipäästöjen kannalta, sillä bensiini- ja dieselmoottorin kulutuserojen kaventumisesta huolimatta diesel on yhä reilusti taloudellisempi vaihtoehto. Nyt jos koskaan sitä ei saisi ylenkatsoa, eikä nykyisten tiukkojen päästövaatimusten valossa mitään syytä olekaan.Dieselin kurimuksen osalta dieselgate-kiitoskortit saakin lähettää osoitteeseen Volkswagen Aktiengesellschaft, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Germany.Katumaasturit taas rasittavat päästökeskiarvoa niiden henkilöautoa suurempien ajovastusten, eli heikomman aerodynamiikan ja lisäpainon tähden. EEA:n mukaan katumaasturien keskiarvopäästöt olivatkin 133 grammaa per kilometri, eli 13 grammaa henkilöautojen keskiarvoa enemmän. Viime vuonna Euroopassa myytiin 4,5 miljonaa katumaasturiksi luokiteltavaa uutuusautoa, vajaat kolmannes kaikista autoista. Toivottavasti kaikki myytiin tarvitsevaan käyttöön.Lääkkeitä päästökeskiarvon täyttämiseen tarjoavat myös vaihtoehtoiset polttoaineet, mutta pääpaino on sähköistyksessä. Kevythybridejä, hybridejä ja etenkin ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja esitellään taajaan. Monia malleja on julkistettu jo edellisvuosina, ja vauhti vain kiihtyi pitkin vuotta 2018. Vielä edellisvuonna kehitys ei kuitenkaan ehtinyt näkyä myyntitilastoissa. Euroopassa myytiin 150 000 täyssähköautoa, mikä on kyllä 50 prosenttia toissavuotta enemmän, mutta silti mitättömän pieni määrä vaikuttaakseen päästöihin. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien yhteisosuus oli vain 2 prosenttia markkinoista.Mitä käy?Jäävuori alkaa olla jo aika lähellä. Autoteollisuus kääntää suuntaa täysin voimin ja valtavin investoinnein, mutta kuluttajien ostokäyttäytyminen ratkaisee kurssin. Vuoden 2019 myynti tulee jo antamaan esikuvaa tulevasta: jos ladattavat hybridit ja täyssähköautot alkavat mennä hurjaa vauhtia kaupaksi (ja mikäli akkujen saatavuusongelmat eivät rajoita rekisteröintejä), voidaan törmäys ehkä vielä välttää. Yhtään ylimääräistä tilaa ei taida jäädä.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuva: Aake Kinnunen Lähde: EEA, ACEAMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita