8.7.2020 Ajoneuvot Fernando Alonso palaa Formula 1 -sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso tekee paluun Renaultin rattiin Formula 1 -sarjaan. Tämä tuo takuulla lisää vauhtia ja temperamenttia kuninkuusluokkaan. Formula 1 -sarjan kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso tekee paluun Formula 1 -sarjaan kaudelle 2021, jolloin hän tulee täyttämään 40 vuotta. RenaultSport vahvisti juuri sivuillaan aiemmat huhut. Hänen tallitoverinsa tulee olemaan ranskalainen Esteban Ocon, sillä australialainen Daniel Ricciardo on siirtymässä McLarenille tämän kauden päätteeksi.– Renault on perheeni ja rakkaimmat muistoni Formula 1 -sarjassa ovat kaksi maailmanmestaruuttani, mutta nyt katse on suunnattu eteenpäin, kommentoi Alonso.Alonso kertoo olevansa ylpeä saadessaan mahdollisuuden palata korkeimmalle tasolle tallissa, joka tarjosi menestymisen mahdollisuudet myös uran alussa. Hänen mukaansa talven aikana tehty työ luo uskoa vuodelle 2022 asetettuihin tavoitteisiin. Sekä tallin että Alonson tavoite on palata palkintopallille, mutta realismi taitaa olla jo vuodessa 2022.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySääntömuutoksia odotellessaAlonso aloitti F1-uransa Minardilla vuonna 2001 ja siirtyi seuraavana vuonna Renaultille testikuljettajaksi, josta hänet ylennettiin kuljettajakaksikkoon. Alonso voitti ranskalaissuunnikkaan ajohaalareissa molemmat mestaruutensa vuosina 2005 ja 2006 ennen siirtymistään McLarenille. Se kokeilu jäi lyhyeksi ja Fernando Alonso palasi heti vuonna 2008 takaisin Renaultin leipiin, joten ensi vuonna tapahtuva paluu on hänelle jo kolmas kerta kyseisessä tallissa. Ferrarilla (2010-2014) Alonso pääsi vielä muutamaan otteeseen lähelle maailmanmestaruutta ja lopulta McLarenilla (2015-2018) ajettujen kausien jälkeen jättäytyi ajohommista, mutta toimi vielä vuoden 2019 tallin lähettiläänä.Alonso on jo ajanut 314 kilpailua, joista hänellä on kunnioitettavat 32 osakilpailuvoittoa. Tämä sijoittaa hänet 6. kaikkien aikojen voittajien listalla, joten Fernando Alonsoa pidetään syystäkin eräänä kaikkien aikojen parhaimmista kuljettajista. On tosin todettava samaan hengenvetoon, että Alonso ei ole noussut formuloissa korkeimmalle korokkeelle sitten vuoden 2013 Espanjan osakilpailun.Tähän hänen lienee hyvä valmistautua myös ensi vuoden osalta, sillä kilpailu kärkikastissa heti paluun jälkeen voi olla turhan suuri haaste. Koronapandemian takia tapahtunut sääntömuutosten siirto tarkoittaa, että ensi vuonna ajetaan samoilla autoilla kuin tänäkin vuonna ja Renaultin vauhti tämän vuoden avauskilpailussa kuului keskikastiin. Alonso varmasti toivoo vuodelle 2022 siirrettyjen sääntömuutosten antavan Renaultille uuden mahdollisuuden rakentaa voittaja-auto.Alonso ei todellakaan ole pyöritellyt peukaloitaan F1-taukonsa aikana, vaan voittanut Le Mansin 24-tunnin kilpailun peräti kahdesti. Lisäksi hän yritti saada jalansijaa IndyCar -sarjassa, mutta tämä ei sujunut aivan yhtä hienosti. Fernando Alonso on aiemmin sanonut haluavansa voittaa Indy 500 -kilpailun saavuttaakseen komean triplan Le Mans 24-tunnin kilpailun ja Formula 1 Monacon osakilpailun kanssa, mutta se saanee nyt odottaa.Lähde: RenaultSport, Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti